search

Undersøgelse: Jo, folk vil godt betale for web

Vil vi, eller vil vi ikke? Ifølge en ny amerikansk undersøgelse vil vi godt betale for web-nyheder, bare ikke særlig meget.

Vil vi, eller vil vi ikke? Ifølge en ny amerikansk undersøgelse vil vi godt betale for web-nyheder, bare ikke særlig meget.

"Den gode nyhed er, at brugerne i modsætning til, hvad vi gik og troede, gerne vil betale for meningsfuldt indhold. Den dårlige er, at de ikke vil betale særlig meget."

Sådan siger John Rose, senior partner i Boston Consulting Group, der mandag offentliggjorde en international undersøgelse omkring webbrugeres villighed til at betale.

Undersøgelsen blandt 5.000 adspurgte viser, at knap halvdelen af de adspurgte amerikanere er villige til at betale, mens det i visse europæiske lande er op imod 60 procent. De er gennemsnit er villig til at betale fra 3 dollars om måneden i USA til 7 dollars om måneden i Italien. Det er især områder som unikke og lokale nyheder, særlige dækninger og nyheds-overvågning. Danmark er ikke med i undersøgelsen.

Boston Consulting Group vælger at tolke undersøgelsens udfald positivt og anslår, at en kapitalisering af brugernes købevillighed vil kunne opveje faldet i annonceindtægter i de trykte medier.

Læs om undersøgelsen hos Boston Consulting Group eller i artiklen i New York Times.

Kommentarer
1
Lars K Jensen
17.11.09 09:32
Re: Undersøgelse: Jo, folk vil godt betale for web

Her er, hvad folk specifikt gerne vil betale for.

1) Unique, such as local news (67 percent overall are interested; 72 percent of U.S. respondents) or specialized coverage (63 percent overall are interested; 73 percent of U.S. respondents) 

2) Timely, such as a continual news alert service (54 percent overall are interested; 61 percent of U.S. respondents) 

3) Conveniently accessible on a device of choice 

Og her er delen, der gør det svært for det danske nyhedsmarked at forlange betaling:

»They are specifically not interested in paying for news that is routinely available on a wide range of Web sites for free.« 

 Så kort fortalt, hvis du ikke sidder på lokalt eller VIRKELIG godt indhold - så er det ikke dit indhold, du skal have penge for, men smarte services og distribution (med brugeren i centrum) bygget op omkring det.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen