search

Undersøgelse: Det virker på Facebook

Journalisten har undersøgt, hvilke historier der i 2011 har fungeret bedst på 10 udvalgte mediers sider på Facebook. En kort konklusion: Gør det, I er bedst til. Fortæl brugerne det. Og inviterer dem til at kommentere og anbefale.

Journalisten har undersøgt, hvilke historier der i 2011 har fungeret bedst på 10 udvalgte mediers sider på Facebook. En kort konklusion: Gør det, I er bedst til. Fortæl brugerne det. Og inviterer dem til at kommentere og anbefale.

16 milliarder sekunder. Så lang tid brugte danskerne ifølge FDIM på Facebook i 2010. Ni gange så lang tid, som danskerne brugte på ekstrabladet.dk, som ellers er den danske hjemmeside, hvor danskerne brugte mest tid i 2010.

Facebook er mødestedet for danskerne, og derfor er de fleste medier til stede på Facebook. Selv seriøse Børsen, som 529 'synes godt om'.
Men vi journalister famler stadig lidt i blinde, og vi bygger vores viden om Facebook på erfaringer og gætterier. Derfor har Journalisten undersøgt, hvad der i 2011 har genereret aktivitet på 10 udvalgte mediers sider på Facebook.

Undersøgelsen er vigtig for alle medier, som bruger Facebook. Også dem, der kun er på Facebook for at forøge trafikken på en hjemmeside. For jo mere aktivitet der er på en side, jo større vægt får et medie, når Facebook skal prioritere strømmen af opslag. Det hjælper altså ikke meget at have en side, hvis ingen anbefaler og kommenterer opslag og henvisninger.

De mest anbefalede og kommenterede opslag i 2011 på de 10 udvalgte medier:

DR Nyheder
Flest anbefalinger 100: Danmark er klar til EM efter 2-1 sejr mod Portugal. Krohn-Dehli og Bendtner scorede de danske mål.
Flest kommentarer 91: Reklamer på DR? Med et link til "DIN MENING: Vil du have reklamer på DR?"

Berlingske
Flest anbefalinger 83: Ups! Den landede vi vist ikke så godt … Med billedet http://goo.gl/awlSO.
Flest kommentarer 102: Hvad mener du om Joachim B. Olsens Facebook-udmelding om julehjælp til fattige i Danmark? Med et link til "Joachim B. Olsen om fattige danskere: »Jeg brækker mig«" (http://goo.gl/mzTJy).

Ekstra Bladet
Flest anbefalinger 213: Gaddafi er død.
Flest kommentarer 211: Et link til "Der er for mange muslimer – enig/uenig?" (http://goo.gl/5V9z5).

TV2 Nord
Flest anbefalinger 715: HURRAAA – HOLGER ER FUNDET I LIVE! Med et link til "Holger fundet i live | Nordjylland" (http://goo.gl/H31XY).
Flest kommentarer 170: Mobilhuller i Nordjylland. Oplever I nordjyder, at I ikke altid, eller måske sjældent, kan snakke i mobiltelefon på grund af dårligt signal? Vi vil meget gerne høre, hvor der er tale om de såkaldte mobilhuller, og hvor stort problemet er. Mvh. TV2 NORD.

P4 København
Flest anbefalinger 77: Gulløv jubler over aftenens landsholdssejr over Portugal og Danmarks kvalifikation til EM 2012. Med billedet http://goo.gl/GQ3De.
Flest kommentarer 85: Den bedste danske gruppe eller sanger/sangerinde – hvad er dit bud? /Peter.

Natholdet
Flest anbefalinger 960: For helvede da. Vi vandt en Zulu Award. 1000 og 1 milliard tak for stemmerne … Nu skylder vi jo øl. Det fixer vi … Tak tak tak tak tak … DBH Breinholt … Med billedet http://goo.gl/aQGub.
Flest kommentarer 359: Kære venner. Ville så gerne kunne skrive noget virkeligt interessant, men laver absolut intet, andet end at holde fri og naturligvis udtænke en masse nye tiltag til programmet. Men vi skal jo bruge medværter, når vi kommer tilbage, så kom med dit bud på en god medvært til Natholdet. Tidligere medværter kan ses her: http://goo.gl/TA5NT. God sommer og ses på Roskilde. DBH Breinholt

Debatten
Flest anbefalinger 92: Thomas Blachman møder Pia Kjærsgaard i DEBATTEN i morgen kl. 20.00. Titlen: Får vi nok for vores kulturkroner? Gæstelisten udbygges løbende – følg med her på Facebook. Og giv jeres bud: Hvis I skulle skære i kunst- og kulturstøtten, hvor ville I så begynde?
Flest kommentarer 582: LO siger nej til at arbejde 12 minutter mere lige nu, skriver Politiken – men fastholder stadig at ville hjælpe S-SF med at finde 15 mia. Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) konstaterer: "Det luftkastel, som Helle og Villy har opbygget, bliver sprængt." Har han ret? Med et link til "LO: De 12 minutter må vente" (http://goo.gl/QCQNJ).

RokokoPosten
Flest anbefalinger 228: I dag er det et år siden, RokokoPosten publicerede sin første artikel på nettet! Vi på redaktionen vil gerne takke alle de fans, der i året, der gik, har været med til at gøre RokokoPosten til et af Danmarks største mediehuse på Facebook. Vi glæder os til at levere Danmarks allermest troværdige sandfærdighedsnyheder i mange år fremover. / Mvh Redaktionen.
Flest kommentarer 28: Danske mænds råb om hjælp: Vi er så ulykkelige over, at vi ikke må vide, hvad de tal betyder! Med et link til "Danske mænds råb om hjælp: Vi er så ulykkelige over, at vi ikke må vide, hvad de tal betyder!" (http://goo.gl/VM5vq).

Journalisten
Flest anbefalinger 11: Panik-dagen er nok den VÆRSTE dag i de journaliststuderendes liv. Oplev, hvordan det er, når de studerende skal sikre sig en praktikplads. Med et link til "Så vild er panikdagen" http://goo.gl/Hwoui.
Flest kommentarer 18: Så er det nye nummer af fagbladet Journalisten klar. Blandt andet med historien om, hvem der bliver spindoktorer i en ny S-SF-regering. Se, om du er heldig. Og læs det hele før din nabo.

Vi Unge
Flest anbefalinger 563: Se hvem der er kommet … Med billedet http://goo.gl/mPwsd.
Flest kommentarer 545: Verdens lækreste fyr?? Hvem er det?

DET VIRKER

1. FOKUSER Hvis et medie ønsker anbefalinger og kommentarer på en side, skal mediet fokusere på det, som mediet gør bedst. Berlingske høstede i 2011 kommentarer til opslag om politik, mens brugerne hos Vi Unge anbefalede opslag om Bieber og Twilight.

2. INDDRAG Mediet skal tage brugerne med 'bag mediet' og inddrage dem i produktionen. Natholdet fik forslag til medværter, mens dem, der synes godt om TV2 Nord, anbefalede en vært iført jakke, skjorte, slips og lyseblå shorts.

3. UDDYB Opslag behøver ikke være kortfattede. For eksempel fik både Natholdet og Debatten anbefalinger og kommentarer til opslag på over 400 tegn. Gennemsnittet var dog 10 ord, eller hvad der svarer til 56 tegn.

4. INVITER Selv om flere tusinde synes godt om et medie på Facebook, skal det ikke forvente flere tusinde anbefalinger og kommentarer. Brugerne skriver kommentarer, hvis et medie efterlyser det. Opslag med ord som 'synes' og 'mener' fik fire gange så mange kommentarer som opslag uden de to magiske ord.

5. ÅBENHED På otte af de 10 sider kan brugerne slå indhold op på sidens væg, og det er blevet gjort 39.244 gange. I front er Natholdet og Vi Unge med 28.000 opslag fra brugerne. Brugerne tilføjede for alvor opslag fra klokken 14.00 og frem. Brugerne kan ikke tilføje egne opslag til Ekstra Bladets side og Journalistens side.

6. TIMING I gennemsnit udgav medierne i 2011 4,75 opslag på Facebook hver dag. Aktiviteten toppede fredag og var lavest søndag, men forskellen var ikke markant. Antallet af opslag blev markant forøget i ugen, hvor Lars Løkke Rasmussen udskrev valg. Brugerne anbefaler og kommenterer løbende, og aktiviteten er ikke påvirket af weekenden. Brugernes aktivitet falder, når sommeren for alvor varmer landet op.

De seks konklusioner er ingen nem vej til succes. Hvis aktiviteten på en side skal forøges, kræver det en dedikeret og vedholdende indsats.

Hvornår?
• Journalisten har analyseret 14.256 opslag fra de 10 medier, som er med i undersøgelsen. Analysen viser, at de 10 medier intensiverer aktiviteten på Facebook mellem klokken 14.00 og 16.00 og mellem 21.00 og 22.00.
• Redaktionen på P4 København er morgenfrisk, redaktionen hos Berlingske vågner op i løbet af formiddagen, TV2 Nord i løbet af eftermiddagen, og endeligt kommer 'natteravnene' på redaktionerne bag Natholdet og Debatten for alvor på Facebook om aftenen.

Hvor mange?
• Hvert opslag fra de 10 udvalgte medier får i gennemsnit 37,2 kommentarer og anbefalinger.
• Journalisten ligger i den tunge ende med under en kommentar og anbefaling per opslag, mens Natholdet ligger helt i front med 176 anbefalinger og kommentarer i gennemsnit per opslag.
• Hvis man tager højde for antallet af 'synes godt om' og beregner en interaktionsfrekvens, ligger Rokokoposten i front. I gennemsnit kommenterer og anbefaler 0,62 procent af brugerne de enkelte opslag. Journalisten og Vi Unge skraber bunden med en interaktionsfrekvens på 0,05 procent.
• Den lave interaktionsfrekvens kan skyldes, at medierne – som for eksempel Journalisten – kun ønsker at bruge Facebook til at generere trafik. Problemet med den strategi er, at opslag fra for eksempel Journalisten drukner i andre opslag. Hvis ingen anbefaler og kommenterer indholdet fra en side, tror Facebook, at opslagene kun har ringe værdi for brugerne.

Hvad?
• Undersøgelsen dokumenterer, at brugerne anbefaler opdateringer, som de fleste opfatter som gode eller sjove. For eksempel fik TV2 Nord hele 715 anbefalinger, da tv-stationen kunne fortælle, at rødhårede Holger var blevet fundet, mens opslaget 'Gaddafi er død' fra Ekstra Bladet høstede 231 anbefalinger.
• Undersøgelsen dokumenterer også, at brugerne kommenterer på emner, som ligger i tråd med mediets profil. Hos Berlingske skriver brugerne kommentarer til opslag om politik, hos Vi Unge til kærlighed og musik, og hos Ekstra Bladet kommer der mange kommentarer til historier om indvandrere og kriminalitet.

Om undersøgelsen
• Undersøgelsen er foretaget via Facebooks offentlige API. Via den kan man trække al data, som er offentligt tilgængeligt uden accept fra en bruger eller en side.
• Undersøgelsen er foretaget af journalistisk lektor Filip Wallberg fra Center for Journalistik på Syddansk Universitet i begyndelsen af december 2011 for Journalisten. Filip Wallberg har tidligere undersøgt, hvilke historier fra danske netmedier brugerne deler på Facebook.
• På grund af en begrænsning fra Facebook indeholder undersøgelsen kun data fra februar til november 2011.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen