Udenrigsministeriet overlod akkrediteringer til kineserne

Udenrigsministeriet overlod alle kinesiske akkrediteringskort til Kinas ambassade. »Problematisk, at kineserne kan standse en akkreditering på dansk jord,« siger formanden for udenlandske journalister. Ministeriet ændrer praksis.
21.06.2012 · 09:00

Udenrigsministeriet overlod alle kinesiske akkrediteringskort til Kinas ambassade. »Problematisk, at kineserne kan standse en akkreditering på dansk jord,« siger formanden for udenlandske journalister. Ministeriet ændrer praksis.

Det har givet genlyd i mediebilledet, at den Kina-kritiske tv-station NTD Television ikke fik en presseakkreditering, da den kinesiske præsident besøgte Danmark.

Blandt andre har Mogens Blicher Bjerregård, formand for Dansk Journalistforbund, luftet mistanken om, at man har blacklistet tv-stationen for at tækkes det kinesiske styre.

Den mistanke afviser formanden for de udenlandske journalister i Danmark, Julian Isherwood, der blandt andet varetager rollen som BBC-korrespondent i de nordiske lande. Efter i flere omgange at have talt med Udenrigsministeriet og underafdelingen International Pressecenter (IPC), føler han sig overbevist om, at der ikke er foregået et politisk fravalg af NTD Television.

Det betyder dog ikke, at han har været særlig imponeret over håndteringen af situationen. Han er specielt kritisk over for, at samtlige kinesiske medier skulle hente deres akkrediteringer på den kinesiske ambassade. Det var det danske IPC, der havde udstedt dem, men det fysiske akkrediteringskort skulle uddeles af kineserne, der dermed fik muligheden for at vælge nogle akkrediteringer fra:

»Jeg har arbejdet som journalist i Danmark i cirka 30 år, og jeg har aldrig oplevet eller hørt om, at man skulle hente akkrediteringen på ambassaden. Det er meget normalt, at det følge af journalister, der altid er ved statsbesøg, og som i forvejen er godkendt af det pågældende styre, får udleveret akkreditering af ambassaden. Men det er noget andet, når det handler om korrespondenter og medier, der ikke på forhånd er godkendt. Det er problematisk, at kineserne kan standse en akkreditering på dansk jord,« siger Julian Isherwood til journalisten.dk.

Han har det ene forbehold, at historien er en anden, hvis det handler om sikkerhedsmæssige spørgsmål. Men i forhold til det konkrete tilfælde med NTD Television har han fortalt Udenrigsministeriet, at det er meget kritisabelt, at de ville sende repræsentanter for et medie, der er forbudt i Kina, over og hente deres akkrediteringskort på den kinesiske ambassade.

Annemarie Zinck, der er chef for Internationalt Pressecenter(IPC), bekræfter at det var meningen, at NTD Television skulle have hentet deres akkreditering på den kinesiske ambassade.

»Jeg kan godt se det problematiske i, at ambassader skal stå for uddelingen. Det er også derfor, at vi nu arbejder på en procedure, der fremover gør, at IPC uddeler alle akkrediteringer uanset hvem man er. Så undgår vi de her fejl,« siger Annemarie Zinck til journalisten.dk.

Hun fortæller at NTD Television på deres hjemmeside fremstår som et kinesisk medie, og IPC derfor ikke umiddelbart kunne vide, at de var et Kina-kritisk medie med base i New York.

Ikke desto mindre havde NTD Television stadig ikke fået deres akkrediteringskort, selvom de havde prøvet lykken og forsøgt at hente det på den kinesiske ambassade, som de fik besked på af IPC. For mandag aften lang tid efter, at den kinesiske præsident er taget hjem, finder IPC NTD's presseakkrediteringskort i deres egne lokaler. Det er altså ikke kommet over til den kinesiske ambassade, som det var meningen.

»Det har været noget forfærdeligt rod omkring akkrediteringerne til dette besøg. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at Udenrigsministeriet nu gør noget, for at det ikke sker igen,« fortæller Julian Isherwood til journalisten.dk.

Kommentar

21/06/2012 - 12:42

Ming Lu

"Hun fortæller at NTD Television på deres hjemmeside fremstår som et kinesisk medie, og IPC derfor ikke umiddelbart kunne vide, at de var et Kina-kritisk medie med base i New York."

Det vil altså sige, at Udenrigsministeriet ikke kan finde ud af at tjekke hverken Wikipedia, eller af andre veje læse sig frem til NTD's baggrund? Burde IPC i UM ikke have viden om de udenlandske medier, som de ellers gerne vil have til at dække Danmark.

 

Efter en hurtig google-søgning er det første link, NTD's engelske hjemmeside. Herfra er det let at trykke på About us: http://english.ntdtv.com/ntdtv_en/aboutus.html

 

Så enten lyver UM¨s mand, eller også er ministeriet fuldstændig inkompetente på deres arbejdsområde.  Hvad har de selv lyst til at vælge? 

 

21/06/2012 - 14:34

Gisela Olsson

NDT Television is NOT owned by Falun Gong then you have not made a good seriuos research at all! And you are writning on the main webpage for journalistes in Denmark. I myself work at a production company called Journey West Media who mainly do TV production and advertisement for NTD Television in New York.

 I live in Copenhagen and many of my colleagues in both New York and Sweden is not into Falun Gong they are seriuos journalist working for freedom of speech in China and the chinese community around the world!! 

Falun Gong has its own association in both New York, Copenhagen or Stockholm. NTV Television is a big running TV-Station with headquarter in New York.

What you say is right on the spot on what the Chinese communist party says see lies to damage a companies reputation that the chinese communist party does not like!! So your words is the Chinese Communist Parties words so they are for sure happy to give you a big "Maoist award" for your statement on this website. Nothing I would be proud inmy career...

My be you are from the Chinese embassy yourself??

The reason why I work for NTD Television is because of their main goal that is - Tto contribute to a world of free exchange of information which are fundamental to a society's well-being and development. NTD Television is working toward this goal by offering a genuine voice for the global Chinese community.

To give you some more research information NTD Television was founded from a simple desire to broadcast news to Chinese community, news that was not distorted or filtered by any state actors. After the tragic events of 9/11 2001 many chinese was dismayed by the anti american reporting tone adopted by chinese language media on mainland China. Because a lot of that reporting found its way into overseas chinese communities, the one who started out NTD Television (chinese living in New York) recognized the importance of having a media entiry broadcasting in Chinese language that reflects western democratic values and journalistic standards. Maybe the founders was practising the qigong method - falun gong and aslo wanted to give the persecuted group of millions of people in China a voice but that does not mean that this fast growing chinese TV-station is falun gong. No one has  forced me to practice the method during the time I worked for the production company who do mainly the TV productions for NTD Television? So what are you talking about?? And I have been visiting the headquarter for NTD Television in New York and no one forced me there either??

 I now that for exampel many of the employed at the newspaper New York Times has a jewish faith but no one says that The New York Times is a jewish magazin?? Sorry but your arguments is not strong enough..

So yes some employe at NTD television is practising Falun Gong some are practising yoga some are christians some are jewish...so whats the problem??

 

I think it is great that some chinese americans in New York wants to give the chinese people inside and outside of China news that is NOT DISTORTED by chinese propaganda machinery. So yes NTD Television do report on the persecution of falun gong and also the persecution of Tibet and the persecution of different human rights lawyers inside China and NTD Television do report persecution of the muslims called uyghur in the nortwest of China where over 11 miljons of people are severly persecuted. NTD Television report aslo on the persecution of the christians in China ect. ect. ect.

So the TV station is transmitting high quality and uncensored news, culture and entertainment via satellite, cable and internet throughout the world! And the programs are available 24 hours a day, 7 days a week, both live and on demand. The website receives an average of 700,000 hits a day with 3.000 hours of programmerdownloades every day. And the hits on the website is growing each day!

 

I send some links for you to look at to see that we really send all different kinds of news...

 

NTD Television:

http://english.ntdtv.com/ntdtv_en/aboutus.html

 

Nyheder om Forskellige forfulgte grupper i Kina:

 

1) http://www.youtube.com/watch?v=MmlBAgVWbJ4&feature=relmfu

2) http://english.ntdtv.com/ntdtv_en/news_china/2011-09-13/ccp-uses-9-11-as-excuse-for-crackdown-on-uyghur-muslims.html

3) http://www.youtube.com/watch?v=sLJiH6q1_Gw

4) http://english.ntdtv.com/ntdtv_en/news_china/2012-01-26/chinese-regime-s-persecution-of-falun-gong-2011-death-toll.html

5) http://www.youtube.com/watch?v=lD7Py2-mvDw

 

Program: Forbidden news

http://www.youtube.com/watch?v=z7X8LyqItmI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=tgpx90IGy5A

 

A documentary we made also:

 

http://www.david-kilgour.com/2007/Dec_06_2007_01a.htm

 

 

 

 

 

 

 

21/06/2012 - 15:11

Gisela Olsson

Some more links with a documentary made by professional directors and film producers at NTD Television in New York:

Documentary "Freedom satellite"

http://english.ntdtv.com/ntdtv_en/pg_ShortFilms/2009-09-14/487324612926.html

http://www.epochtimes.se/articles/2009/07/20/17509.html

 

 

 

 

 

 

Seneste jobopslag

Odense Sport & Event søger kommunikationskonsulent

Odense Sport & Event
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef til Nature Energy

NGF Nature Energy Biogas A/S
Ansøgningsfrist: 06.02

Velskrivende kommunikationsmedarbejder, der kan sætte rettigheder på dagsordenen

Patent- og Varemærkestyrelsen
Ansøgningsfrist: 06.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02

BARSELSVIKAR: Journalist/ kommunikationsmedarbejder

MCH A/S
Ansøgningsfrist: 31.01

Redaktør til TV Avisen

DR
Ansøgningsfrist: 24.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DIIS søger kommunikationsmedarbejder (barselsvikariat)

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 24.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01