En god del af omsætningen i det danske mediebillede kan tilskrives udenlandske mediekoncerner.
Det fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens årlige rapport ’Mediernes udvikling i Danmark’, skriver MediaWatch.
Medievirksomheder i Danmark omsatte i 2019 for godt 30 milliarder kroner. 32 procent af omsætningen var fra medievirksomheder registreret i Danmark, men som er ejet af udenlandske koncerner. Det gælder blandt andet det kommercielle radioselskab Bauer, tv-producenter som Mastiff, Metronome og Nordisk Film TV, ligesom Berlingske og Børsen har udenlandsk ejerskab.
”Dertil kommer omsætning i udenlandske medievirksomheder, der ikke registreres i dansk-registrerede virksomheder, og som derfor ikke er en del af denne analyse; herunder fx Netflix og Amazon Prime. Samtidig står udenlandske techvirksomheder som Google og Facebook for stadig voksende andele af det danske annoncemarked. Der er dermed tale om en samlet set væsentlig, udenlandsk indflydelse på den danske mediebranche,” konkluderes der i rapporten.