search

Ud af babyfasen

»Det ville være ærgerligt, hvis al udvikling var drevet af nye gadgets, man skal tjene penge på.«Kurt Westh Nielsen, 52 år, går fra en stilling som redaktør og kommunikationschef hos PROSA - forbundet af it-professionelle til fellow på Syddansk Universitet.

»Det ville være ærgerligt, hvis al udvikling var drevet af nye gadgets, man skal tjene penge på.«

Kurt Westh Nielsen, 52 år, går fra en stilling som redaktør og kommunikationschef hos PROSA – forbundet af it-professionelle til fellow på Syddansk Universitet.

Hvad vil du bruge dit fellowship til?
Jeg skal på opdagelsesrejse i brugerinddragelse og journalistik. Jeg vil opsøge de steder, hvor det funker. Jeg vil se, hvordan man kan udnytte, at brugerne kan komme i dialog, og jeg vil se, hvordan det redefinerer journalistikken. For der har endnu ikke vist sig en entydig model for, hvordan man gør dette her. Der er masser af eksperimenter, men der er ikke nogen klar vej, medierne kan gå. For i øjeblikket snakker vi udelukkende om forretningsmodel og indtjening. Medierne er for kortsynede. Vi diskuterer, om man kan tjene flest penge på smartphones eller tablets – det er da dybt uinteressant. Det interessante er jo, hvad vi skal bruge de nye medier til, journalistisk. Det er det, jeg håber at finde svar på under mit ophold på Syddansk Universitet.

Hvad er mediernes problem?
Selv om internettet er så ungt, er der allerede mange onlinemedier, der er stivnet i traditioner. Der er en masse dogmer for, hvordan journalistik skal udformes på nettet. Korte nyheder, flere nyheder, kommentarfelter og blogs, der jo egentlig bare er klummer med strøm på. Af kommercielle årsager gør man det til et veritabelt helvede at læse lange artikler, da man skal klikke sig igennem dem, og der er en ide om, at 'på nettet kan vi altid fikse ting senere, hvis det er forkert'. Der er nogle helt konforme modeller for, hvordan man snakker med brugerne. Man smider lige et kommentarfelt på i slutningen af artiklen og kalder det dialog. Vi har så travlt med at opfinde begreber og stemple dem som nye, uden at det er nyt. Onlinemedierne befinder sig stadig i en babyfase.

Men der er en vej. I Danmark har for eksempel bloggeren Dorte Toft haft stort held med at lave styret dialog med sine brugere. Læserne af hendes blog kan dermed være med til at bringe historierne videre, og det var i høj grad medvirkende til, at Dorte Toft kunne rulle sagen ud om Stein Bagger og IT Factory. Det er eksempler som dette, jeg gerne vil finde flere af.

Hvorfor er der brug for legater som dette?
Den eneste debat, der har været om journalistikkens fremtid, er om, hvordan man tjener penge på apps og på nettet. Jeg synes virkelig, der er brug for legater som dette. Det ville være ærgerligt, hvis al udvikling var drevet af nye gadgets, man skal tjene penge på. Journalistik er for vigtigt til at blive overladt til marketingfolk, der prøver at sælge ny teknologi. •

CV: Uddannet i kommunikation og datalogi fra RUC i 1992.
Har været redaktør på Ingeniøren og Computerworld.
Gæsteforelæser på SDU, DMJX og RUC.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen