Bredt flertal i Folketinget afsætter penge til årlig rapport, der skal sætte kvaliteten af danske medier til debatSom en del af sidste uges medieaftale har et bredt flertal i Folketinget afsat to millioner kroner årligt til at få lavet en uafhængig medierapport, der skal sætte kvaliteten af danske medier til debat, skriver Kristeligt Dagblad.
»Ideen er at få et bedre grundlag for at diskutere den kvalitetsmæssige udvikling i medier og i journalistikken i Danmark. Medierne har enorm betydning i demokratiet og som kritisk blik på samfundet,« siger Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, der står bag ideen til Kristeligt Dagblad.
Mogens Jensen forklarer, at et redaktionspanel under Kulturstyrelsen skal udpege eksperter og forskere, der skal se på et tema, såsom mediernes etiske vurderinger, og at temaerne ikke bliver politisk fastlagt.
Medieforsker og leder af journalistuddannelsen på RUC Mark Blach-Ørsten hilser projektet velkomment:
»Det er en god ide. Den type rapporter kan løbende og hurtigt kaste lys over mediernes udvikling og inspirere os forskere. For eksempel sker der en enorm udvikling i, hvor brugerne finder deres nyheder,« siger han til Kristeligt Dagblad.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
De kommercielle medier har pr. defintion ophøjet forbrugeren på markedet til at være den egentlige dommer i forhold til andre kriterier for succes og værdi.
Når det politiske system således forsøger at genindføre en kritik af medierne, der ikke på forhånd er determineret af markedet, så fordømmes det som utidigt forsøg på at sætte det eneste kriterie for succes, som de anerkender, ud af kraft.
Forbrugeren er Gud: http://www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-112.pdf
Medierne går ind for de kommercielle kriterier for succes: http://www.google.dk/#hl=da&gs_nf=3&pq=forbrugeren%20er%20gud&cp=28&gs_id=49&xhr=t&q=kommercielle+succeskriterier&pf=p&sclient=psy-ab&oq=kommercielle+succeskriterier&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=a99cc96aeecdd6aa&bpcl=35277026&biw=1600&bih=799
Åhh nej... skal der nu også være nogle smagsdommere, som skal kvalitetsstemple de danske medier, som de mener er gode, og frasortere de medier, som de ikke bryder sig om...
Det er godt nok en forkvaklet løgn, at vores demokrati skulle være afhængit af, at daggamle nyhederne bliver bliver trykt på papir, og bragt ud i folks postkasser.
Lad dog forbrugerne selv bestemme, hvad de synes er god kvalitet, smag og behag er jo heldigvis meget forskelligt, og hver især har jo sin lyst, som passer til deres pengepung.
Der er f.eks. nogle danske aviser, som jeg aldrig kunne drømme om at købe og læse, og for mig vil det ikke ha' nogen betydning, at nogle smagsdommere udnævner dem til at være god kvalitet. Og om så de fik en milliard i mediestøtte, så de kunne kaste derers pamfletter i grams, så ville det heller ikke gøre mig interesseret i, at læse disse aviser.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen