search

Tyverianklager mod JP granskes

  Først blev de afvist alle steder. Men nu vil både Pressenævnet og Dansk Journalistforbund (DJ) undersøge anklagerne fra to journalister, der føler sig snydt af Jyllands-Posten (JP). BRANDATTENTAT. Først blev de afvist alle steder. Men nu vil både Pressenævnet og Dansk Journalistforbund (DJ) undersøge anklagerne fra to journalister, der føler sig snydt af Jyllands-Posten (JP).

Først blev de afvist alle steder. Men nu vil både Pressenævnet og Dansk Journalistforbund (DJ) undersøge anklagerne fra to journalister, der føler sig snydt af Jyllands-Posten (JP).

BRANDATTENTAT. Først blev de afvist alle steder. Men nu vil både Pressenævnet og Dansk Journalistforbund (DJ) undersøge anklagerne fra to journalister, der føler sig snydt af Jyllands-Posten (JP).

Ifølge journalisterne Kim Hansen og Caspar Birk har JP stjålet store dele af deres hovedopgave, som er en minutiøs rekonstruktion af et fem år gammelt brandattentatforsøg. JPs chefredaktør har tilbudt journalisterne 2.000 kroner, men afviser al snak om tyveri.

Derfor klagede Kim Hansen og Caspar Birk til Pressenævnet og søgte hjælp hos DJ. I første omgang blev sagen afvist begge steder. Pressenævnet mente, at klagen kom for sent, og DJ jurister mente ikke, at sagen kunne vindes i retten.

Men nu lever sagen pludselig begge steder. Pressenævnet oplyst, at klagen vil blive behandlet på et af de kommende nævnsmøder. Og i DJ er sagen sendt i Fagligt Udvalg, efter at Journalisten den 5. oktober skrev historien. Det betyder, at forbundets politikere nu skal bestemme, om DJ skal føre en retssag for de to journalister.

Hovedopgaven er en beskrivelse af tre venstrefløjsaktivisters forsøg på at sætte ild til Udlændingestyrelsens underdirektørs bil. Politiet skyggede aktivisterne, og efterfølgende blev en række aktivister dømt for flere brandattentater.

Udlændingestyrelsen har i øvrigt klaget til Pressenævnet over både hovedopgaven, som blev trykt i NORDJYSKE Stiftstidende, og JPs artikel, fordi underdirektørens bopæl bliver nævnt. Pressenævnet har valgt at kritisere Kim Hansen, Casper Birk og NORDJYSKE Stiftstidende, fordi de nævner den eksakte adresse og bringer et kort over villakvarteret i Hillerød. Hvorimod JP slipper for kritik, fordi avisen kun nævner, at underdirektøren bor i et villakvarter i Hillerød. 


Afgørelserne kan ses på
www.pressenaevnet.dk

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen