Skaberen af magasinet Wallpaper og senest Monocle er dybt bekymret for journalistikkens udvikling. "Der sker en tydelig forringelse af journalistikken i disse år," sagde han i dag i forbindelse med New Media Days. (opdateret)
Han kom, han fortalte, og bagefter stormede en stor del af de knap 800 tilskuerne op til podiet for at score et eksemplar af det seneste nummer af Monocle.
Verdensmesteren i magasin-innovation, Mr. Tyler Brûlé, var i dag et par timer i København for at underholde og udfordre i forbindelse med festivalen New Media Days.
Og han ikke bare solgte varen og budskabet om sit seneste magasin, Monocle, der kombinerer globale trends og kvalitetsjournalistik, han kom også med nogle gevaldige spark til den etablerede medieverden:
"Journalistikken er i forfald. Der sker en tydelig forringelse af journalistikken i disse år," erklærede Tyler Brûlé, der langede ud efter avisredaktioner og medier, der lader sig styre af konsulenter og økonomidirektører, og som alt for sjældent tør satse på det uventede, det uforudsigelige og det usikre.
"Det er meget svært at overbevise økonomer og konsulenter om, at det er en god ide at bruge penge på at sende et par journalister til Alaska for at lave en reportage uden at vide, om der kommer noget ud af det. Derfor sender man kun folk hen til steder, man kender: Afghanistan, Irak og McCain. Men hvis du vil skille dig ud og fastholde læsernes interesse, så bliver du nødt til at have et bredere udsyn. Du er nødt til at rejse ud til de steder, hvor ingen andre kommer. Og det er her, vi adskiller os," fortalte stifteren af Monocle, som også oplever "journalistikkens forfald" på nært hold.
"Der er masser af smarte folk, som banker på vores dør for at blive en del af vores redaktionelle team, som bare ikke er skolet på samme vis som tidligere. Da jeg startede i journalistikken for mange år siden, gjaldt der helt andre idealer. Men der er tydeligvis sket en stor forandring. Der gælder slet ikke samme niveau i dag, når det handler om noget så simpelt som at tjekke fakta. Journalisterne besidder generelt ikke samme færdigheder og kunnen som tidligere," siger han.
Tyler Brûlé peger samtidig på, at kvalitetsjournalistik rent faktisk godt kan lade sige gøre og tilmed blive en succes. Hans eget magasin, Monocle, som i Danmark mest er kendt for at have kåret København som den bedste by i verden at leve i, har på få år opnået et fantastisk salg på globalt plan.
Bladet, der har hovedkontor i London, udkommer nu i 150.000 eksemplarer og er det femte bedst sælgende magasin i aviskiosker i USA, det bedst sælgende udenlandske magasin i Japan og nummer to i Tyskland efter The Economist, i hvert fald ifølge Tyler Brûlé.
”Vores fokus nu er at vokse for at ligge i top 25 på de største markeder. Derfor åbner vi også flere lokale kontorer.”
Investeringerne sker på et tidspunkt, hvor finanskrisen ellers er begyndt at ramme medieverdenen. Og Monocle kører da heller ikke med overskud endnu. Men ifølge Tyler Brûlé er det blot et spørgsmål om tid. 36 måneder lyder forudsigelsen, hvilket han dog også bebudede tilbage ved årets begyndelse.
Lige nu arbejder Monocle på nye samarbejdsprojekter og satsninger, som Tyler Brûlé forventer at kunne offentliggøre inden jul.
"Før jul kommer der nogle nyheder om, hvor vi er på vej hen. En af de ting, vi undersøger, er et samarbejde med PBS i USA om levering af tv-indslag fra vores korrespondenter rundt i verden," siger han med henvisning til, at Monocoles website i høj grad allerede fungerer som en slags broadcaster.
"Men vi har ingen planer om selv at lave en egentlig tv-station. Det bliver snarere samarbejder, vi kommer til at indgå."
Læs flere artikler fra New Media Days her.
(opdateret)
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.