September måned plejer at være højsæson for de absolut tykkeste modemagasiner, man kan tænke sig. Men krisen har fået udgiverne i USA til at trimme bladene til komplet slim fit, så de nu er næsten lige så tynde som modellerne indeni.
Jennifer Aniston, Ashley Olsen og gossip girl-stjernen Leighton Meester er blandt de mange stjerner, der pryder forsiderne af modemagasinernes september-udgaver. Som sædvanligt er det måneden, hvor læserne overdænges med artikler om efterårets 'new look' og fyldige reportager om alt, hvad vi kan vente os af den kommende sæson.
Men i år er situationen en noget anden i magasinverdens moderland. De amerikanske blade lider voldsomt som følge af finanskrisen, skriver Wall Street Journal. Godt nok finder man stadig annoncer fra de dyreste luksusbrands som Gucci, Louis Vuitton, Armani, Prada og Dolce & Gabbana. Men samtlige de store magasinforlag har måttet skære markant ned på sidetallet. Condé Nasts Vogue og W, Elle Magazine fra Hachette Filipacchi, InStyle fra Time Warner og Hearsts Harper's Bazaar er alle kendetegnet ved, at de alle næsten er en tredjedel tyndere end september sidste år.
Alene Vogue har 36 pct. færre annonce-sider og tæller nu "blot" 429 rene annonce-sider. Allerede sidste år gik Vogue tilbage efter rekordåret 2007, hvor Vogue imponerede i dets september-udgave med en udgivelse på hele 840 sider, hvoraf de 727 var reklamer!
Samtidig er annoncørerne begyndt at teste nye metoder til at nå ud til forbrugerne. Alt fra Twitter og YouTube til DailyCandy.com og Glam Media anvendes nu for at komme af med luksusvarene i en krisetid.
Se også web-tv-indslaget fra den danske modeuge: Trendforsker: Modejournalister er ukritiske
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.