Tvivl om Club Lorrys lovlighed

Efter rigsrevisionen har understreget over for Journalisten, at TV2 Lorry kun må drive Club Lorry – der blandt andet sælger vin – hvis den tjener et public service-formål, rejser eksperter tvivl om dens lovlighed. TV2 Lorry afviser kritikken
Der bliver nu rejst alvorligt tvivl ved det juridisk holdbare i at TV2 Lorry i mere end ti år selv har drevet Club Lorry, der blandt andet sælger vin med rabat og arrangerer rejser for medlemmerne.
 
Juraprofessor Søren Sandfeld Jakobsen fra Aalborg Universitet har problemer med at forstå sammenhængen mellem vinsalg, Paris-ture og public service:
 
”Jeg har derfor vanskeligt ved at se, hvor TV2 Lorry har hjemmel i lovgivningen til aktiviteterne i Club Lorry”, skriver Søren Sandfeld Jacobsen i en mail, hvor han opfordrer Kulturministeriet og Rigsrevisionen til at kigge nærmere på, hvordan licensmidlerne bruges i rabatordningen.
 
Udtalelserne falder i en større artikel i næste nummer af Journalisten, der ser nærmere på hvordan Dan Tschnernia, der snart går ind i sit 25. år som direktør, driver TV2 Lorry. Du læse artiklen her.
 
Dan Tschnernia, der i artiklen erklærer sig ”frankofil”, er selv aktiv med at udvælge den franske vin til medlemmerne, ligesom han fungerer som guide på ture til Paris, hvor han tidligere har arbejdet.
 
Oprindelig blev seerklubben administreret af ARTE, men da eventbureauet gik konkurs i 2002, tog direktøren i stedet Club Lorry ind under Lorrys egne vinger. Det er den konstruktion, der giver problemerne.
 
Baggrund for Søren Sandfeld Jakobsens undren er, at Journalisten har spurgt Rigsrevisionen om hvilke regler, der gælder for den slags medlemsklubber.
 
Rigsrevisionen understreger, at ”driften af Club Lorry skal (…) medvirke til at opfylde det formål, som licensmidlerne gives til”.
 
Også Frands Mortensen, professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, undrer sig over konstruktionen.
 
»Det kan man i allerhøjeste grad sætte spørgsmålstegn ved. Jeg kan ikke se, at det på nogen måde bidrager til at opfylde de formål, Lorry får statsmidler til,« siger Frands Mortensen.
 
Dan Tschnernia afviser. Han mener, at Club Lorrys aktiviteter tjener et relevant public service-formål. Blandt andet fordi stationen gør opmærksom på sig selv, fordi logoet er printet på vinflaskerne i seernes hjem:
 
”Vores public service-opgave er blandt andet at sørge for, at folk ser og føler sig knyttet til vore udsendelser. Det er formålet med klubben”, skriver Dan Tschernia i en email.
 
Og bestyrelsesformand i TV2 Lorry Frede Jørgensen fremhæver i en email også PR-værdien:
 
”Gennem Club Lorrys mange tiltag – deriblandt rejser og vinsalg – har vi mulighed for uden de store omkostninger at lave PR for Lorry og ’brande’ stationen”.

2 Kommentarer

Mikael Nielsen
26. JUNI 2013
I min verden ville det være
I min verden ville det være mere relevant at skrive om der er brug for licensfinancerede regional tv stationer, især en så lidt set som Lorry. Ikke om en harmløs seerklub er på kant af loven eller ej. Ingen har jo klaget i de mange år Lorry har stået for den.
Mikael Nielsen
25. JUNI 2013
Man skulle da ellers tro der
Man skulle da ellers tro der var større og vigtigere ting at skrive om...