Second Life kommer til at lide en stille død som kommercielt udstillingsvindue, forudser Carsten Folke Møller, der er souschef i TV2 Interaktiv.
HYPE. TV 2 byggede i foråret en miniudgave af Kvægtorvet i Odense i den virtuelle verden, men har nu allerede droslet sin tilstedeværelse ned til et minimum.
»Second Life er et eksempel på et nyt medie, som er blevet overhypet, uden at det i virkeligheden er noget. Det siger jeg uden at ville kritisere andre, for det har vi da selv været med til på TV 2. Jeg tror, at det vil dø en stille død i modsætning til for eksempel YouTube, der bestemt ikke er hype,« siger Carsten Folke Møller.
Mere end 50 multinationale selskaber er som TV 2 flyttet ind i den virtuelle verden Second Life, fordi det er blevet udråbt til at være en vigtig ny platform for markedsføring. Et af de interaktive universer på World Wide Web, der er blevet udråbt til at skulle overtage stafetten, efterhånden som aviserne taber læsere, og tv mister effekten som reklamesøjle.
Men bladet Wired har besøgt en række gabende tomme hovedkvarterer i Second Life for selskaber som Yahoo, Coca Cola, Nissan, NBA (Major League Baseball) og Sony.
På en almindelig dag i juni havde Coca Colas Virtuel Thirst Pavillion eksempelvis kun 27 besøg.
»Mit indtryk er, at vores besøgstal er endnu lavere. Man kan besøge os derinde, men ikke møde nogen fra TV 2. Til gengæld kan man høre radio og læse nyheder,« siger Carsten Folke Møller.
Med omtrent 17.000 danskere i Second Life er markedet simpelthen for begrænset, når man sammenligner med TV 2s hjemmeside, der har mere end en million besøg ugentligt, forklarer Carsten Folke Møller.
»Vi betaler de 25 dollars om måneden for at have en grund derinde, og så har vi noget at bygge på, hvis det en dag skulle blive interessant og handle om mere end sex og penge,« siger Carsten Folke Møller. /
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.