search

TV2 sammenkæder yogaskole med terrororganisationer

TV2-program forbinder yogaskolen Natha med bl.a. Hizbut Tahrir, Al Qaeda, Ku Klux Klan, Hells Angels, Rote Arme Fraktion, Scientology og Taliban. »Det synes jeg ikke er i orden,« siger Joachim Porslund fra Natha

TV2’s ’Danmark ifølge Bubber’ tager seernes underbevidsthed i brug for at kæde yogaskolen Natha sammen med en række kontroversielle organisationer.

I lynhurtige, flimrende billeder kører logoer fra rockergrupper, racistiske organisationer, religiøse fundamentalister og terrorgrupper som tyske Rote Armee Fraktion hen over skærmen. Logoerne, der er forvredne og i stærke farver, er redigeret ind på sort baggrund og selve det flimrende klip med logoerne varer lidt over et sekund.

Det er ikke i orden, mener Joachim Porslund, der er tilknyttet Natha:

»Der er denne her brug af subliminals, præcis når der er en person i udsendelsen, som siger, at ”hvis man kan give støtte til Natha, hvem kan man så ikke give støtte til?”. Så flasher der på halvandet sekund 16 billeder over skærmen,«

Billederne er logoerne til en række kontroversielle organisationer. Blandt andet The Order of the Jarls of Baelder, Hizbut Tahrir, Al Qaeda, English Defence leage, Hamas, Ku Klux Klan, Hells Angels, Rote Arme Fraktion, Scientology, Taliban, Bandidos og Theosofic Society.

»Det er den klassiske ’subliminal-teknik’, hvor det ene billede maskerer det næste, så man ikke kan nå at opfatte billederne bevidst. Det eneste, man ser, er bare en masse symboler og spørgsmålstegnet til sidst. Det er et spørgsmål om presseetik, som jeg ser det. Er det ok at gøre det? Det synes jeg ikke,« siger Joachim Porslund.

Han mener, at TV2 burde spille med åbne kort, hvis de vil lave den slags sammenligninger.

»Hvis de forsøger at sætte lighedstegn mellem denne her yogaskole og de her bevægelser, hvorfor gør de det så ikke åbenlyst? Det bliver ikke nævnt i øvrigt, at yogaskolen skulle være at sammenligne med Al-Qaeda eller Rote Armée Fraktion. Der er, så vidt jeg ved, ikke nogen fra yogaskolen, der har sprængt noget i luften eller slået folk ihjel. Det er et helt andet niveau af kritik, det handler om,« siger Joachim Porslund.

Ingen kommentarer

I Eyeworks Productions, der har produceret udsendelsen, siger Wenche Hougaas Jensen, redaktionschef på ’Danmark ifølge Bubber’, at man ikke har nogen kommentarer lige nu, da Natha har indgivet en klage til TV2, og der således er en sag i gang.

TV2-redaktør Heidi Kim Andersen giver samme melding.

"Vi/TV2 har modtaget en klage fra Natha, og jeg kan derfor ikke kommentere på deres kritik før den sag er behandlet og afsluttet," skriver hun i en mail til Journalisten.

Kommentarer
3
Mariah Nielsen
15.06.13 11:38
Jeg er chokeret over at det
Jeg er chokeret over at det her kan ske i Danmark, og så på nationalt tv. Det er højst kritisabelt af TV2 at tillade subliminals i et program de sender. Men man må også spørge sig selv- hvem er folkene bag produktionsselskabet Eyeworks og hvad i alverden vil de?
Denne brug af subliminals til at lave koblinger i seernes underbevidsthed, burde absolut ikke finde sted på nationalt tv, og der burde være lovgivning imod det. Det skulle dog ikke undre mig om man har sørget for at dække sig ind under en eller anden snedig juridisk paragraf, og så ender med at slippe fri trods denne åbenlyse grovhed og krænkelse.
Lad os håbe at den slags bliver stoppet i tide, perspektiverne er foruroligende!
Fremhævet af Journalisten
Johan Odin Rasmussen
15.06.13 19:35
Langt ude at tv2 (eller
Langt ude at tv2 (eller leverandøren af programmet) gør det. Virker som dårlig journalistik.
Fremhævet af Journalisten
Bogdan Kadziola
23.06.13 15:02
I 2000 anvendte man
I 2000 anvendte man subliminale beskeder under Bush valgkampagne, og I 2007 blev McDonalds fanget I samme gerning. I begge tilfælde blev det dybt fordømt, da sådanne beskeder stærkt manipulerer seerne, og direkte programmerer en ide ind i deres underbevidsthed.

Hvorfor er TV2 interesseret I at fratage de danske seere deres frie valg I deres meningsdannelse omkring en yogaskole? Enhver kan se at dette er helt galt.

I et frit demokratisk land som Danmark bør den slags metoder være strength forbudt. Hvad har dog ført TV2 og Bubber ud på sådan et sidespor? Den slags hører ikke hjemme I en fri verden
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen