search

TV2 og Ritzau dumper i kildekritik

TV2 og Ritzaus Bureau valgte nogle uheldige kilder, da de skulle omtale det nye dagblad DAGEN. TV2 interviewede reklamefolk fra et bureau, som er delvist ejet af DAGENs reklamebureau. Ritzau spurgte en chefredaktør, som var konsulent på DAGEN.

DAGENs debut blev omtrent lige så omtalt i medierne, som da Felix kom til verden.

Også TV2 Nyhederne og Ritzaus Bureau havde nyt om den lille ny.

I TV2 Nyhederne den 22. oktober var der et to minutters indslag. DAGENs chefredaktør, Kresten Schultz Jørgensen, var glad. Medieforsker Jørgen Poulsen fra RUC og Informations chefredaktør, David Trads, var skuffede over den nye avis.

Men så var der også tre reklamefolk, som var ret begejstrede. De sagde blandt andet i TV2s indslag:
Robert Cerkez, kreativ direktør:

"Jeg synes, den er skøn, den er pæn. Godt format. Den er lækker og overskuelig."

Kristina Karlsson, projektkoordinator:

"Annoncerne, der er i, er virkelig, virkelig super, super lækre."

Ulrich Bronneé, strategisk planner:

"Man (DAGEN red.) tør vælge nyheder fra. Alle de nyheder, som sådan set bare er en gentagelse af det, der står alle andre steder."

Hvad TV2 Nyhederne ikke oplyste seerne om var, hvor de tre reklamefolk var ansat.

 

Mere rent
Kun et firmalogo bag projektkoordinatoren fortalte, at det var reklamebureauet &Co, som TV2 var på besøg hos. &Co er delvist ejet af et andet reklamebureau, nemlig DDB Needham, og de bor sammen i Shellhuset i København. I samme bygning bor også Bernbach, som også er med i DDB-gruppen. Hvad TV2 heller ikke fortalte seerne var, at DDB Needham og Bernbach stod bag DAGENs reklamekampagne, og at &Co altså var tæt forbundet med DAGENs reklamebureauer.

TV2s reporter Lennart Sten var ikke klar over, at &Co var delvist ejet af DAGENs reklamebureau.

"Min research viste, at reklamebureauerne generelt var glade for DAGEN, og det var et tilfælde, at det lige blev &Co, vi valgte. Det er også først efter interviewet, at vi opdager, hvem der ejer hvem. Men vi vurderer, at sålænge vi ikke interviewer den administrerrende direktør, så går det," siger Lennart Sten.

– Hvorfor bruger du &Cos folk som eksperter, når de er med i DDB-gruppen og bor i samme hus?

"Det er ligegyldigt det med huset. Men vi bruger &Co, fordi vi vurderer, at tilknytningen til DDB ikke har indflydelse på det, de siger."

– Burde seerne ikke have fået oplysningen?

"Jo, så havde det været mere rent."

– Hvorfor fortæller I ikke seerne, hvilket bureau reklamefolkene er ansat i?

"Det er nok en fejl, at vi ikke skriver det. Men det er ligesom, at vi heller ikke skriver navnet på en tilfældig kioskejer eller en fodboldfan i subtitlen," forklarer Lennart Sten.

&Cos kreative direktør, Robert Cerkez, som medvirkede i indslaget, kan ikke se noget problem i, at han anmelder en avis, som hans kolleger i DDB har lavet reklame for.

"Vi er konkurrenter til DDB, så vi har ikke noget behov for at rose en af deres kunder," siger Robert Cerkez.

– Gjorde I TV2s journalist opmærksom på, at I er med i DDB-gruppen?

"Ja. Men jeg kan ikke se, at det har nogen betydning, for vi udtalte os om DAGEN og ikke om DAGENs reklamekampagne," siger Robert Cerkez.

 

"Fabelagtigt godt skrevet"
Ritzaus Bureau havde også fat i flere medieeksperter, da DAGEN kom på gaden.

Chefredaktøren på metro-Xpress, Per Mikael Jensen, vurderede DAGEN på trods af, at han var konsulent på DAGEN. Han siger til Ritzau, at nyhedshistorierne i debutavisen "savner mere tyngde". Men han fortæller også Ritzau, at artiklerne i DAGEN "med få undtagelser er fabelagtigt godt skrevet".

– Hvilken rolle har du haft i forhold til DAGEN?

Jeg har været konsulent, men på frivillig basis. Jeg har haft samtaler med Peter Linck og Kresten Schultz Jørgensen om avisen og har også hjulpet med rekrutteringen," siger Per Mikael Jensen.

– Er du så ikke inhabil i forhold til at vurdere DAGEN?

"Nej, det synes jeg ikke. Men det må hver afgøre med sig selv."

– Oplyste du det til Ritzau-journalisten?

"Ja, det gjorde jeg."

Indlandsredaktør på Ritzaus Bureau, Michael Bergmann, var ikke klar over, at Per Mikael Jensen havde været konsulent på DAGEN.

"Så havde vi ikke brugt ham. På den anden side kan man diskutere, om der overhovedet er nogen i avisbranchen, som er fuldstændig uafhængige til at udtale sig om DAGEN. Dertil er branchen herhjemme simpelthen for lille."

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen