search

TV Syd vandt det kommunale medievalg, men tabte de unge og kvinderne

Den lokale tv-station var den mest benyttede lokale nyhedskilde under efterårets kommunalvalg og slog sociale medier, men nogle tal giver anledning til forbedring

Kommunalvalget blev en sejr for TV Syd.

Det står klart, efter at den syd- og sønderjyske tv-station har gennemgået en analyse fra Kantar Gallup, der viser, at TV Syd var det mest benyttede lokalmedie for borgerne, når de skulle have informationer om kommunalvalget.

35 procent svarer i undersøgelsen, at de fik dækket deres behov for regionale og lokale nyheder hos TV Syd, mens 28 procent svarede, at de fik det dækket på sociale medier, 21 procent i den gratis lokalavis og 20 procent i lokalradio.

”Vi synes simpelthen, at det er dejligt at se, at det stadig i 2021 kan lade sig gøre for et public service-medie og traditionelle medier i det hele taget at vinde over sociale medier i noget så afgørende som et valg,” siger Jesper Nygaard, chefredaktør på TV Syd.

”Det er totalt opløftende at se på vegne af demokratiet og på journaliststandens vegne, at folk stadig vil bruge os og kan se, at det er vigtigt med troværdig journalistik, som behandler stoffet med de kritiske briller, man skal,” tilføjer han.

Ifølge Jesper Nygaard er det en lang planlægningsfase, der har været afgørende for TV Syds succes under kommunalvalgene. Et år forinden fik 14 af kanalens journalister tildelt hver deres kommune, som de brugte tid på at sætte sig ind i. Det gjaldt både i forhold til, hvad borgerne gik op i, men også hvilke lokalpolitiske dramaer, der ville kunne udfolde sig.

TV Syds valgsejr er dog ikke entydig.

De yngre vælger sociale medier til

Det var primært mænd og personer over 50 år, der søgte mod TV Syd. Blandt mændene var det 41 procent, der fik deres behov for lokalnyheder dækket hos TV Syd, og blandt deltagerne over 50 år i undersøgelsen var det 49 procent.

Helt anderledes ser det ud for kvinder og unge, der i højere grad fik deres behov for lokalnyheder dækket på sociale medier. 37 procent af kvinderne svarede, at de fik deres nyheder fra sociale medier, mens kun 29 procent svarede TV Syd. Blandt de 15-25 årige var sociale medier den primære kilde hos 46 procent af deltagerne i undersøgelsen, og kun 19 procent af dem søgte mod TV Syd.

For de 26-49-årige lyder tallene på henholdsvis 31 og 26 procent.

Chefredaktøren har lettest ved at forklare, hvorfor TV Syd ikke får voldsomt godt fat i de yngre grupper:

”Vi ved, at de er på de sociale medier, så det skal vi også være og forhåbentlig trække dem over til os på de traditionelle medier og ikke bare lukke øjnene og sige, at det må de selv rode med. Vi er nødt til at have øje for, hvordan medieverdenen hænger sammen. Det kan vi godt blive bedre til,” siger Jesper Nygaard.

Han har sværere ved at forklare lige præcis, hvorfor kvinderne i højere grad vælger sociale medier end TV Syd.

”Vi vil i hvert fald snakke med vores medieforskere om, hvad de tolker ud af den undersøgelse. Vi vil dykke længere ned i de tal, så vi ikke bare er rigtig tilfredse med kommunalvalget,” siger Jesper Nygaard.

Skal lade sig inspirere af sociale medier

Mens sociale medier ofte får skylden for at være problematiske bekendtskaber for medierne og et sted, hvor falske informationer spreder sig med lynets hast, ser chefredaktøren også i den grad positive sider ved de lokale grupper.

”Jeg ser langt hen ad vejen, at de har fået en rolle som digitalt forsamlingshus, hvor folk både slår op, når de har brug for en børnepasser, og hvis de bekymrer sig om noget, folk skal være opmærksomme på, som for eksempel en hvid varevogn i nabolaget. Eller diskutere store og små emner – i Jelling, hvor jeg selv bor, bliver der snakket meget om trafikforholdene.”

De sociale medier behøver ikke nødvendigvis være en modspiller til lokalmedierne, mener han. Tværtimod kan opslag og diskussioner i forskellige grupper være oplagte at følge med i for at lave god og nærværende lokaljournalistik.

”Der er masser af historier i de her bygrupper, man kan brede ud. Det kan være en spændende case eller hovedperson, og meget tit kan den bredes ud og gøres relevant for flere mennesker.”

”Det er netop vores rolle, som står stadig mere klart. Vi er et filter og dem, der kan sætte tingene i en større rolle og give noget forståelse,” siger Jesper Nygaard.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen