Efter stærk kritik fra Radio- og tv-nævnet ændrer TV SYD nu på selve opbygningen af stationens nyhedsudsendelse klokken 19.30. De sponsorerede elementer flyttes.
Hidtil har enkelte programelementer i hovedudsendelsen kunnet opfattes som sponsoreret – og dermed i strid med det generelle forbud mod sponsorering af nyheds- og aktualitetsprogrammer i radio- og fjernsynsloven.
Fremgangsmåden fik for nylig en utilfreds seer til at klage, og derfor kritiserede Radio- og tv-nævnet i sidste uge TV SYD for at have bragt "flere sponsorerede elementer" i 19.30-udsendelsen sammen med sport, vejrudsigten og en reportage.
"Vi er glade for Radio- og tv-nævnets klare og tydelige vejledning, som vi straks vil følge ved at skille nyhedsdelen tydeligere ud fra resten af vores tilbud om godt og vedkommende regionalt fjernsyn mellem kl.19.30 og 20," siger TV SYDs adm. direktør, Hans Egon Lorenzen, i en pressemeddelelse.
Ifølge Radio- og tv-nævnet var det i øvrigt ikke kun de sponsorerede elementer, der var problemer. TV SYD blev også kritiseret for for at vise en sponsorkreditering i en reklame for et senere program samt en sponsorkreditering for en tøjleverandør til programværten.
TV SYD oplyser nu, at stationen modtager sponsorbidrag til produktion af featureindslag og vejrudsigten, men ikke til tv-stationens nyhedsdækning.
Ændringerne af TV SYDs hovedudsendelse klokken 19.30 sker med omgående virkning. Fremover er udsendelsen opdelt i en nyhedsdel meed egen vært og derefter sendes feature og vejrudsigt som selvstændige blokke.
TV SYD-seerne vil altså også fremover opleve sponsorskilte i de regionale udsendelser – men nu altså endnu tydeligere adskilt fra nyhedsdækningen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.