search

Tv-produktionsselskaber rammer gyldent år

Mens store dele af mediebranchen bløder, kan flere af tv-produktionsselskaberne melde om solide millionoverskud. På et år har de otte største selskaber øget overskuddet med 115 procent.

Mens store dele af mediebranchen bløder, kan flere af tv-produktionsselskaberne melde om solide millionoverskud. På et år har de otte største selskaber øget overskuddet med 115 procent.

Fremgang og fine overskud. Sådan ser økonomien ud for flere af de største tv-produktionsselskaber i Danmark. Mediawatch.dk har gennemgået otte af de største produktionsselskabers årsregnskab og tallene viser, at selskaberne overskud steg med 115 procent fra 2008 til 2009. I alt løber årsresultaterne op i ca. 22,1 mio. kr. mod 10,3 millioner klroner i 2008.

Det bedste resultat havde Mastiff, der laver 'Vild med dans' for TV 2 og 'Paradise Hotel' for TV3. Resultat efter skat var i 2009 i næsten 12 millioner kroner, hvilket er tre millioner kroner bedre end 2008.

Også Nordisk Film TV havde et godt år i 2009 med et overskud på 10 millioner kroner. Det skyldes blandt andet at Nordisk Film Tv vandt retten til at producere både Go'morgen Danmark og Go'aften Danmark til TV 2. Indtil da havde Nordisk Film stået for aftenproduktionen, mens Skandinavisk Film Kompagni tog sig af morgenudgaven.

Også Metronome kan melde om fremgang i regnskaberne for 2009. Metronome øgede overskuddet fra blot 163.000 i 2008 til 3,5 millioner kroner i 2009. Metronome laver blandt 'Hvem vil være millionær' og 'Luksusfælden' for TV3.

Skandinavisk Film Kompagnis tab af TV 2's morgen-tv kastede selskabet ud i en krise, der var medvirkende til, at ejeren JP/Politikens Hus satte selskabet til salg. Det er siden opkøbt af Monday Media, skriver Mediawatch.

Gennemgangen viser imidlertid også at store programformater ikke nødvendigvis er lig med fede overskud. Blu, der der står for produktioner som X Factor på DR1, 'Helvedes køkken' på TV 2 og 'Til middag hos… på TV3 har måtte se sit overskud falde fra omkring tre millioner kroner i 2008 til lidt over en halv million kroner i 2009. Det skyldes ifølge BLus regnskab blandt andet, at broadcasterne presser prisen på tv-produktionerne, hvilket reducerer overskuddet på dem for tv-producenten.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ledelsen i selskaberne for at høre, hvad overskuddet skal bruges til.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen