search

Tv-journalist får erstatning for drukhistorie i avis

Den britiske avis The Independent skal betale et "betragteligt beløb" til en BBC-journalist efter at have skrevet, at han var synligt beruset og seksuelt upassende på en opgave.

Den britiske avis The Independent skal betale et "betragteligt beløb" til en BBC-journalist efter at have skrevet, at han var synligt beruset og seksuelt upassende på en opgave.

Tv-journalisten Lizo Mzimba fra BBC har netop indgået forlig med The Independent om sagen, og Mzimbas advokat oplyser, at avisen nu skal betale "et betragteligt beløb" plus sagsomkostningerne.

Det skriver Pressgazette.co.uk

Sagen drejer sig om en episode, hvor reporteren besøgte Cambridge University. I skoleavisen The Tab skrev studerende, at tv-journalisten besøgte universitetet for BBC, men var så synligt beruset, at han var ude af stand til at arbejde. De skrev videre, at han havde opført sig seksuelt upassende, og at episoden endte med, at journalisten blev fæstnet til en mur med gaffa-tape og hånet.

Det var disse påstande, der blev gentaget i Independents klumme Pandora. Og så lagde Lizo Mzimba sag an mod avisen.

Historien er nemlig usand fra ende til anden, og den har medført alvorlige skader på Mzimbas ry, lyder det fra hans advokat. Han tilføjer, at The Independent skrev, at Mzimba ikke ønskede at udtale sig, hvilket også var usandt.

The Independent har nu lagt sig fladt ned og betaler erstatningen. Samtidig har avisen som del af forliget lovet ikke at gentage påstandene.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen