Tv-branchen er på vej ud i en slem strukturel nedtur, som vil gå meget hårdt ud over både reklameindtægter og betalingskanaler. Det skriver dagbladet Børsen.
Baggrunden er en ny rapport fra teknologi- og mediekonsulentfirmaet Capgemini, som har gennemført en analyse af den europæiske tv-industri.
Efter år med stigende indtægter er der udsigt til færre indtægter, og det vil påvirke hele tv-branchen. Fremover vil færre se på de store tv-stationer, mens der til gengæld bliver større interesse for betalingskanaler og digitale tilbud. Det mere fragmenterede marked vi lægge pres på reklamepriserne. På det britiske marked er tendensen allerede slået igennem.
I Danmark steg tv-kanalernes reklameindtægter med hele 50 procent fra 2002 til toppen i 2007, men sidste år faldt de fire procent. Og 2009 er startet med et markant fald på 15-20 procent. Desuden er tv-branchen ved at nå smertegrænsen, når det gælder betaling for kabelkanaler, lyder det i rapporten.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.