TV Avisens visuelle udtryk i valgkampen får en usædvanlig hård dom af grafisk designer og anmelder på Fagbladet Journalisten Ole Munk. I et engelsksproget blogindlæg kritiserer han blandt andet brugen af landkort og tv-skærme. ,Ole Munk peger eksempelvis på, hvordan studieværten Kim Bildsøe Lassen begejstret i valgkampens start henviste til den store baggrundsvæg af tv-skærme i studiet, hvor man kan "se alt, hvad der sker i valgkampen".
Det kan man bare slet ikke, mener han.
»Man kan se, at der sker noget, men ikke hvad,« skriver Ole Munk på sin blog, Munkytalk, og tilføjer, at selv hvis de viste mudderboksning eller synkronsvømning på hver tredje skærm, så ville det stadig være umuligt at fatte det visuelle budskab.
Også det store landkort, som angiveligt skal vise, hvor i Danmark topkandidaterne befinder sig, er det galt med, mener den grafiske designer og anmelder. Ikke mindst, når der opstår klumpspil. Den første aften opholdt alle topkandiaterne sig eksempelvis i København, hvor åbningsdebatten foregik. Og så gav kortet ligesom ikke rigtigt den store mening, skriver Ole Munk.
Han konkluderer dog, at DR givet er klar over, at det reelt ikke er meningen, at seerne skal kunne se, hvad der sker. Men mere, at der sker en masse. Eller som Ole Munk udtrykker det:
"So, obviously, the reason for producing and broadcasting this abundance of moving images is not that DR expects anyone to actually try to follow them. The point is only to show that "a hell of a lot is happening". Please God, let us not be boring," skriver han i bloggen, hvor han samlet dømmer TV Avisens visuelle valgudtryk som "TV from hell" – altså tv fra helvede.
7