search

TV Avisen vil være mere væsentlig

Chefen for TV Avisen, Naja Nielsen, fremlagde i dag sine visioner for TV Avisen, der også får nyt studie. »Vi skal være mere moderne og begavede,« siger hun.

Chefen for TV Avisen, Naja Nielsen, fremlagde i dag sine visioner for TV Avisen, der også får nyt studie. »Vi skal være mere moderne og begavede,« siger hun.

TV Avisen skal sætte væsentligheden øverst fremover. Chef for TV Avisen Naja Nielsen præsenterede i dag sine visioner for udsendelsernes fremtid.

Hun vil prioritere de klassiske journalistiske dyder om væsentlighed og om at fortælle historierne, så modtagerne forstår dem. Dækningen af ind- og udland bliver også opprioriteret med flere journalister.

»Indholdet skal prioriteres tungere og mere væsentligt end vores konkurrenter. De problemstillinger, der er væsentlige for vores samfund, skal prioriteres højest,« siger Naja Nielsen til Journalisten.dk.

En tungere prioritering kommer til at betyde færre kriminalhistorier og flere EU-historier.

»Der er altid en ildebrand, vi kan vise, men vi skal til at overveje, om det virkelig betyder noget for folks hverdag. Og det gør det sjældent,« siger hun.

Samtidig med de mere væsentlige historier skal udtrykket på TV Avisen forbedres. Naja Nielsen ser det som sin public service-forpligtelse, at modtagerne forstår udsendelserne.

»Indholdet skal gå hånd i hånd med et lettere udtryk, der skal være mere moderne,« siger Naja Nielsen.

Som et led i moderniseringen skal der laves et nyt studie til TV Avisen, der dermed bliver flyttet fra sin nuværende placering midt i nyhedsrummet i DR Byen.

Der kommer til at være mindre forskel på historierne i de to udsendelser klokken 18.30 og 21.00. Seerne i den tidligere udsendelse skal stadig have nyhederne serveret klart og tydeligt, men det må ikke gå ud over væsentligheden.

»Vi vælger ikke længere ting fra, fordi vi tror, folk ikke vil forstå det. Vi skal gøre os mere umage for at fortælle historierne,« siger Naja Nielsen.

Tidligere var udsendelserne redigeret, så de passede ind i bestemte målgrupper, der var personificeret i de fiktive seere Birthe og René. Men de bliver sendt på pension nu.

»Birthe og René var en god kur, der gjorde modtageren mere tydelig. Det nye koncept bygger oven på de erfaringer,« siger Naja Nielsen.

Kommentarer
9
Thomas Maxe
19.03.10 15:38
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig
Hvis der havde været en "synes godt om dette"-knap, havde jeg trykket på den.
Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
19.03.10 17:05
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig

Det lyder rigtigt godt, at TV Avisen fremover skal være ”mere moderne og begavet”, og vil ”sætte væsentligheden øverst”. Nu skulle man jo tro at sådanne ting var en selvfølge, men dette har vist sig ingenlunde altid at været tilfældet. Hvor ofte har man ikke efter et indslag siddet og tænkt, hvorfor i al verden dette blev bragt. Enten måske fordi det var et for almenheden temmeligt ligegyldigt emne, eller fordi en mulig relevant historie blev behandlet så perifert, at man sad tilbage med flere spørgsmål end svar. 

Men jeg bliver nervøs, når Naja Nielsen refereres for at sige: ”Indholdet skal gå hånd i hånd med et lettere udtryk, der skal være mere moderne”. Hvad mener hun med: ”et lettere udtryk” og at det skal være: ”mere moderne”?

Mener hun hermed flere jingles, mere musikunderlægning, raskere klipning, flere naturligt gennem billedet vandrende potentielle interview ofre, flere ultra nærbilleder af de interviewedes hudorme osv.? Man syntes snart mulighederne for at være ”moderne” skulle være udtømte, men måske det kun er toppen af isbjerget vi har set, og hørt, indtil nu. 

Nå, men lad os håbe det bedste, og jeg vil glæde mig til effektueringen af også de andre tiltag, Naja Nielsen nævner.

Fremhævet af Journalisten
Kurt Lassen
19.03.10 18:30
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig
What a load of hot air og helgarderende bullshit. Sgu svært ikke at ramme et indslag ind under "væsentlig" eller "med et lettere, moderne udtryk". Givetvis som i dag med plads til både Washington og X-Factor. Og kom så med den lyd-fil...
Fremhævet af Journalisten
Mik Jensen
20.03.10 11:25
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig
Kig mod Sverige - her har de nyheder som DR havde i gamle dage, og det er en ren fornøjelse.
Alt det ligegyldige feel good er skåret væk og man tager sig tid til længere og dybere indslag der giver indsigt i nye ting.
Altså ingen dårlige vittigheder, dumme kommentarer, eller sang af Jes Dorph osv. - Man lefler ganske enkelt ikke for seertal og høhø-komik.

Det ville være en fornøjelse at se - men det nuværende er dog stadig mileskridt foran det meste fra TV2 - men der er plads til forbedringer.
Fremhævet af Journalisten
Paula Larrain
20.03.10 18:32
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig

Herligt! Dejligt! Tillykke. OG - fristes man til at sige - ENDELIGT!

Tak til Naja Nielsen for visionen om at komme tilbage til væsentligheden. Navnlig løftet om at lade ildebrande være - altså mindske krimistoffet - er sød musik i denne bloggers ører. Læs evt. opråb https://journalisten.dk/markedsodelagt-journalistik 

Når folk efterlyser noget, som vedkommer dem, er det jo ikke ensbetydende med, at det skal være tomme kalorier. Det skal bare være det tunge stof på en let måde.

Det kræver så bare høj faglighed blandt journalisterne. En forudsætning for at kunne formidle svært stof let, er nemlig, at man selv forstår stoffet. Og dette kræver nok også, at man vender tilbage til stofområdemedarbejdere.

Glæder mig til at se resultaterne! 

 

Fremhævet af Journalisten
Kurt Lassen
20.03.10 21:58
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig

Godt du kom ind der, Paula. Hvilket lige giver mig muligheden for at give dig ret og trække min hidsige reaktion i går et godt stykke i land. Nogle gange er man, eller jeg, sgu bare for hurtig på tasterne. Programerklæringer og redaktionelle lyskegler er en svær disciplin, og som modtager kan man, jeg, sagtens fare frem som trold af æske. Og lad i øvrigt gerne de samme dyder gå igen i sportsstoffet. Mere væsentlighed, mindre Birthe og Rene. Nemlig...

Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
22.03.10 14:24
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig

Politiken bragte igår søndag en fremragende kronik "Birthe fra Vejle lægger niveauet for tv":

 http://politiken.dk/debat/kroniker/article928450.ece

som bl.a. omhandler det i denne tråd behandlede emne.

En interessant ting er, at hvor alle kritiske indspark om dette eller hint jo altid afføder en række debatindlæg både for og imod, er der ingen af de p.t. 52 kommentarer på politiken.dk, som forholder sig kritisk til denne kronik. Og det gør de ikke, fordi den nemlig på uomgængelig vis rammer lige i plet!

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
23.03.10 06:20
Re: TV Avisen vil være mere væsentlig

Tivoli-TV slut? Jeg tvivler, for med de nedskæringer DR har oplevet tror jeg ikke de kan fylde fladen med kvalitet udi journalistik. Bål og brand + lidt til Maren i Vejles kær vil fortsætte. Medmindre Plummer finder pengepungen frem og øger bemandingen.

Og ja, også jeg er træt af journalister siddende som eksperter og interviewe hinanden og fylde minutterne i en tomgangsspiral, som rager seerne en papand. NYHEDER!! NYHEDER!!! Det er vel derfor, det hedder TV-AVISEN og på den anden kanal "Nyhederne". Vi får bare i øjeblikket noget popsmart Tivoli-TV.

Hvem skyder de luftgynger ned..?

Selv ser jeg mest tysk TV, for de kan deres kram. ZDF er fantastiske og NDR nærværende for en EU-venlig dansker, som synes Hamburg ligger tættere på verden end CPH.

 

Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
04.11.10 21:35
Re: TV Avisen vil være mørklagt

Jeg har set den relanceret TV Avis i ny studie og jeg fatter ikke, at man åbner udsendelsen  i mørke. Rent symbolsk siger det mig,  at man ikke ved noget: "We're in the dark".

 Jeg synes at man burde hurtigst muligt tænde for lyset. 

Er heller ikke begejstret for de kort med prikker, der viser at en korresondent befinder sig i f.eks. Washington. Kortene fylder en halv skærm og fungerer ikke. De virker alt for statisk.

Fremhævet af Journalisten