search

TV Avisen vil interviewe flere forfattere – færre djøf’ere

DR vil satse mere på kultur, også i nyhedsprogrammerne. Her vil forfattere fremover få mere plads som eksperter.

DR vil satse mere på kultur, også i nyhedsprogrammerne. Her vil forfattere fremover få mere plads som eksperter.

Morten Hesseldahl, direktør i DR Kultur, mener også, at DR's satsning på kulturområdet skal kunne ses i DR's nyhedsprogrammer. Derfor skal fx forfattere også kunne optræde som eksperter i TV Avisen. Det skriver Jp.dk.

»Vi vil have mere kultur i nyhederne. De er fulde af djøf'ere, og det vil vi ændre på. Hvis man har et indslag om ensomhed, vil det være oplagt at tage en forfatter som Anne Marie Løn ind, så det bliver lidt mere sofistikeret. At få forfatteres stemmer på Afghanistan-krigen, pædofili, ensomhed eller fremmedgørelse – alt det, som ligger neden under statistikkerne – er superrelevant,« siger Morten Hesseldahl til Jp.dk.

Indtil videre har han og nyhedsdirektør Ulrik Haagerup sat interne mål for antallet af kulturhistorier i TV Avisen.

Kommentarer
12
Per Meinertsen
04.11.10 08:59
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

Det bliver jo så spændende, om disse ting så også skal præsenteres med musikunderlægning – ligesom indslagene fra den store verden om oversvømmelser, jordskælv og bilbomber med mange døde. 

For, som Naja Nielsen sagde i interview d. 19. marts: ”Vi skal være mere moderne og begavet”.

Fremhævet af Journalisten
Henning Mikkelsen
04.11.10 11:43
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

Måske der er noget om snakken. Det her tiltag er i hvert fald udtryk for djøfisering på ledelsesgangene i DR. Nu måler vi lige vores kvalitetsniveau ved at registrere, hvor mange kilder af den og den slags, der benyttes i vores nyhedssendeflade. Se det er et parameter, der er til at forstå og senere bruge til at klappe os selv på skuldrene med bagefter :-)   

Fremhævet af Journalisten
Jens Madsen
04.11.10 13:58
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

men hvorfor lige forfattere? og hvorfor ikke skuespillere, filmfotografer, klippere, layoutere? og hvorfor ikke bistandsklienter, økonomichefer, pensionister, kendisser, amalie og sidney lee? hvorfor ikke mig? Ja hvorfor lige forfattere? 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
04.11.10 15:03
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere
DR´s udmelding lyder rigtig godt.
Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
04.11.10 16:36
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere
"… hvorfor ikke bistandsklienter, økonomichefer, pensionister, kendisser, amalie og sidney lee?"

Jamen, de er skam allerede repræsenteret. :)
Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
04.11.10 16:42
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere
Har det mon strejfet DRs Kulturdirektør(sic!) at disse mennesker måske hellere skulle optræde i f.eks. … ahem … ligesom … I véd … kultur-programmer?
Fremhævet af Journalisten
Jens Nielsen
04.11.10 21:21
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

Jo men Nels, hvis vi skal have forfattere til at kloge sig på krige og på statsfinanser, så vil jeg altså også meget gerne høre Sidneys fortolkning af de samme emner. Lad os da bare gøre nyheder og seriøs journalistik til en gang pladder-underholdning med mennesker med spændende og underholdende mening men uden viden om de faktiske forhold.

 Synes DR skulle til at gå i den modsatte retning: begynd at bruge kilder der ved noget og som fremstår som vidensmæssige fyrtårne. Medierne er i forvejen overfyldte af mennesker, der er spejlblanke.

Fremhævet af Journalisten
Bjarne Jørgensen
05.11.10 13:18
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

IHvor bliver det spændende at høre Carsten Jensens, Klavs Rifbjergs, Susanne Brøggers og Hanne Vibeke Holsts syn på Danmark. Det har vi aldrig hørt før.

 Mon DR ikke også kanj få Henrik Norbrandt til at skrive en ode til betalingsbalancen?

Viu har sandelig noget at se frem til

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
05.11.10 16:58
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

Hej Jens!

Jeg er helt enig med dig. Min kommentar var ment ironisk, (jeg véd, jeg véd, det er svært at afkode på skrift), og som en irriteret kritik af – eller en kritisk irritation over? – hvordan Hr. og Fr. Danmark (læs "ikke-eksperter") synes at få mere og mere plads i nyhederne.

Og lidt uden for emnet: Noget af dét, der oprører mig mest, er indslag, hvor en person, som helt tilfældigt har været i nærheden af, men ikke nødvendigvis har overværet, en ulykkelig hændelse, med et stort grin, fordi nu er vedkommende "på"! – fortæller, hvor forfærdelig den ulykkelige hændelse var.

Lad os dog slippe for yderligere usaglighed og flere linselus!

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
05.11.10 17:04
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

Ja, suk!

10 min i den sene Deadline fik Carsten Jensen så sent som for et par dage siden. Jeg ved ikke, hvad de snakkede om … men han så sindssygt glad ud!

Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
05.11.10 17:38
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

og hvad som irriterer mig sindsygt, er den musikbåndsløjfe som nu ind i mellem kværner løs, også under indslagene om død og ulykke.

Det var dette groteske og usmagelige tiltag, jeg ønskede at gøre opmærksom på med mit første indlæg i denne tråd.

Fremhævet af Journalisten
Bjarne Jørgensen
05.11.10 21:06
Re: TV Avisen vil interviewe flere forfattere - færre djøf’ere

Hvis Carsten Jensen så glad ud, så har det næppe været Danmark de har talt om.

Måske Sverige eller måske Carstem Jensen?

Fremhævet af Journalisten