search

TV-A vil ikke live-interviewe bestemte politikere

TV-Avisen vil ikke interviewe enkelte politikere live. »Fordi de kynisk misbruger livesituationen til at afspore sagen,« siger Ulrik Haagerup. Karen Bro, Ekstra-Bladet: »Det er jo censur; I er en licensbetalt kanal«

I de døende minutter af en debat om mediernes troværdighed – afholdt i et fyldt telt hos DJ på folkemødet fredag – forklarede Ulrik Haagerup, nyhedsdirektør i DR, at der er flere udvalgte politikere, der ikke længere bliver interviewet live i TV-Avisen:

»Der er politikere vi ikke vil interviewe i livesituationer, fordi vi kan ikke stole på dem,« sagde Ulrik Haagerup, der pointerede, at de fravalgte politikere har brudt interviewkontrakten.

»Der er nogle politikere fra nogle partier, der straks forsøger at punktere præmissen live – selv om de har købt præmissen før interviewet.«

Ulrik Haagerup uddybede, at en livesituation, hvor politikerne ikke holder sig til den aftalte præmis, er vanskelig at håndtere for intervieweren.

»Så har studieværten to muligheder, enten at lade politikeren køre, eller at afbryde, og så taber vi, for det er svært at afbryde folk på en venlig måde,« forklarede Ulrik Haagerup – der konkluderer:

»Vi har måtte sige til nogen, at vi ikke vil have dem ind.«

Den forklaring fik straks chefredaktør Karen Bro til at gribe mikrofonen:

»Hvem er det?«

»Det vil jeg ikke sige,« parerede Ulrik Haagerup.

»Vi har ikke en liste.«

Men Karen Bro trykkede på:

»Men der er visse politikere, I ikke interviewer. Det er jo censur. Det er jo en licensbetalt kanal!«

Ulrik Haagerup:

»Vinkl du bare en historie på det!«

Karen Bro:

»Jeg spørger dig jo!«

Ulrik Haagerup:

»Det er jo ikke, fordi vi ikke vil referere, hvad de siger, men vi optager det på forhånd. Fordi de kynisk misbruger livesituationen til at afspore sagen.«

Baggrunden for Ulrik Haagerups melding var at Jens Grund, chefredaktør på Berlingske, netop forinden har givet udtryk for, at nogle politikere unfair taler medierne ned med usaglig kritik:

»Jeg mener at en række politikerne er med til at sænke avisernes troværdighed. Politikernes angriber pressen ved at sige, at vi fokuserer på enkeltsager, men det gør vi ikke generelt. Det er skadende for vores omdømme at politikerne siger vi driver enkeltsagsjournalistik,« lød kritikken fra Jens Grund.

Kommentarer
8
Jens Nielsen
18.06.13 10:03
Et spørgsmål jeg godt kunne
Et spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at Ulrik Haagerup svarede på.

Hvis I bånder interview'et og politikeren stadigvæk ikke køber præmissen, hvad gør I så?
Viser I det alligevel eller vælger I så at droppe det?

Hvis I dropper det så har Karen Bro jo ret i at I censurerer.
Eller er det ikke i orden for politikeren at være uenig i præmissen?
Fremhævet af Journalisten
Peter Hammer
18.06.13 11:37
Anonyme Jesper:

Anonyme Jesper:

Hvorfra ved du, at det er højrefløjen, der ikke bliver inviteret ind? Jeg spørger, fordi det ikke fremgår af artiklen. Det fremgår heller ikke af de uvildige undersøgelser, der er lavet af TVA's politiske dækning. Men du ligger måske inde med oplysninger, som du har lyst til at dele med os andre?

Jeg vil ikke mødes med dig og høre dit svar, du skal skrive det her. Censurerer jeg dig nu?

vh. Peter (som arbejder for DR, men ikke nyhedsafdelingen)


---

Dette er et svar til et indlæg, der er blevet slettet da det var i strid med Journalistens debatregler.
Fremhævet af Journalisten
Joshua Christensen
18.06.13 14:18
Peter, man får fornemmelsen
Peter, man får fornemmelsen at det er højrefløjspolitikere der censureres. Fordi det oftest er medlemmer af S, SF, Ø og B som man som seer sjældent kan undgå at se i en TV Avis. Derimod ser man yderst sjældent medlemmer fra LA i TV Avisen.

Det er faktisk mest lederne af de gamle partier som vi tvangsindlægges til at se tale udenom. Helle Thorning er et perfekt eksempel. Mette Frederiksen og diverse SF'ere er andre gode eksempler. Margrethe Vestager er god til at blive på sporet og virker ikke bange for at blive upopulær.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Broge-Starck
18.06.13 14:33
Det er vel ikke anderledes
Det er vel ikke anderledes end når et printmedie laver et interview og ikke får poltikeren til at gå for den vinkel som journalisten havde planlagt, og så derfor ikke bringer interviewet.
Fremhævet af Journalisten
Klaus Henriksen
18.06.13 15:43
Når man interviewer live i 2
Når man interviewer live i 2-3 minutter, er det ret afgørende, at vinkel og præmisser er på plads. Ellers bliver interviewet det rene mikrofonholderi, og så er der vel først for alvor et journalistisk problem. Jeg kan ikke se, hvordan Karen Bro - som jeg ellers har stor faglig respekt for - kan få det til at være censur???
Fremhævet af Journalisten
Jan Nielsen
18.06.13 23:27
Nu er mikrofonholderi for
Nu er mikrofonholderi for udvalgte politikkere jo også en disciplin der excelleres en hel del i på DR, Klaus.
Fremhævet af Journalisten
Jens Nielsen
19.06.13 08:38
@Klaus Henriksen (18/06/2013
@Klaus Henriksen (18/06/2013 - 17:43)
Det bliver vel censur hvis en politiker tvinges til at acceptere en præmis, som vedkommende ikke er enig i, for overhovedet at komme i TV.
Fremhævet af Journalisten
Jan Dyberg, lektor, DMJX
21.06.13 09:24
Jeg synes, det er helt
Jeg synes, det er helt rimeligt at droppe live-interviews med politikere - og andre kilder, hvis de konsekvent har har "kortsluttet" interview-situationen. Det er nemt for enhver kilde bare at bruge de 2-3 minutters live-tid til at promovere egne synspunkter uafhængigt af spørgsmål og emne. Og det vil være usagligt ikke at droppe de pågældende - for så i stedet at levere spm-svar i et redigeret indslag, hvor der er mere tid til at insistere på at få svar på de pågældende spørgsmål.

Når det er sagt, så kunne Haagerup og DR Nyheder-ledelsen jo også kigge indad og se på, om ikke reporteres/studieværters interviewteknik trænger til et brush-up. En del kilder får jo unødvendigt meget spillerum til at overtage styringen af interview'ene.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen