search

TV 2 vil afdække virksomheders ”hær af kommunikationsfolk”

»Spindoktorerne på Christiansborg er underbetalte amatører i sammenligning med den hær af professionelle kommunikationsfolk, som de store virksomheder er omgivet af,« siger magasinredaktør Søren Søltoft fra TV 2 Business. Nu skal de drilles og hyldes

Mange programmer i danske medier kredser om politisk spin og journalistik. Nu er TV 2's digitale kanal Business gået i luften med et nyt magasin 'Corporate spin', som udelukkende fokuserer på virksomhedernes kommunikation.

»Vores påstand er, at spindoktorerne på Christiansborg er underbetalte amatører i sammenligning med den hær af professionelle kommunikationsfolk, som de store virksomheder er omgivet af. Vores fokus er på al virksomhedskommunikation fra reklamer, pressemeddelelser, fyringsrunder til håndtering af gode og dårlige regnskaber. Vi vil gerne hylde dem, der gør det godt, og så drille dem, der kommer galt af sted,« siger magasinredaktør Søren Søltoft til Journalisten.

Hvordan journalister bliver narret

Magasinets vært er Simon Richard Nielsen, og ud over aktuelle gæster i studiet er der tilknyttet faste eksperter blandt andre Mærsks tidligere kommunikationsdirektør Steen Reeslev og reklamemanden Simon Vest.

Programmet har kun fokus på virksomhedernes kommunikation. Det handler ikke om journalistik, men det kan handle om, hvordan medier eller journalister bliver narret af dygtige kommunikationsfolk, fortæller Søren Søltoft. Han nævner gårsdagens kommunikation fra DSB som et eksempel.

DSB forsøgte at skjule dårligt halvårsregnskab

»Klokken 10 sender DSB en jubel-pressemeddelelse ud om, at de køber 26 nye el-lokomotiver, der kan erstatte de skandaleramte IC4-tog og strømline togdriften og give færre forsinkelser. Derefter sender de et halvårsregnskab ud med et underskud på en halv milliard kroner. Jeg er ret sikker på, at det er meget velovervejet, fordi DSB ved, at de brede mediers fokus bliver på de nye spændende lokomotiver,« siger Søren Søltoft.

Hvem er jeres målgruppe? Er det virksomhederne og professionelle kommunikationsfolk, eller henvender I jer til en bredere skare?

»Vi er jo en TV 2-baseret virksomhed, så bredden er vigtig for os. Men vores målgruppe er meget folk fra kommunikationsbranchen, virksomhederne selv, reklamebranchen og mediebranchen,« siger Søren Søltoft.  

Han understreger, at programmet også har en ambition om at få folk til at trække lidt på smilebåndet.

»Vi finder eksempelvis nogle temaer inden for tv-reklamer, som vi undrer os over. Hvorfor er mange reklamer domineret af imbecile mænd som Luffe fra L'easy-reklamerne? Der tager vi gæster i studiet, som vurderer, hvorfor det er interessant for virksomhederne, og hvorfor reklameverdenen tror på, at det kan sælge,« siger Søren Søltoft.

Vil ind i den faste flade på TV 2 News

Magasinredaktøren har en ambition om, at programmet kan blive så stor en succes, at det med tiden også vil blive en del af fladen på TV 2 News.

»Det er mit håb, at vi bliver en del af fladen på TV 2 News. Men nu skal vi lige bevise os selv. Men jeg synes, at vi har nogle af de værdier, som de bedste magasiner på TV 2 News er baseret på, med aktualitet og kloge folk i studiet, der vurderer og analyserer begivenhederne,« siger Søren Søltoft.

I næste udgave af magasinet, der udkommer torsdag denne uge, er der bl.a. fokus på den usikkerhed, der er opstået omkring Mærsks fremtid efter udmeldingen om, at ”alt er i spil”. Desuden medvirker stifteren af Joe & The Juice, Kaspar Basse. Han skal forklare og forsvare den kontroversielle hvervekampagne, som hans firma netop har søsat.

Første udgave af 'Corporate spin' blev lagt på nettet i sidste uge, og du kan se programmet her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen