Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tysk Turist Information, der er det officielle turistkontor for den tyske stat i Danmark, har ligesom Læsø Turist- og Erhvervsforening og lobbyorganisationen Drukfri Ungdom haft betalt TV 2 for at opnå omtale på kanalen. Det skriver Jyllands-Posten.
Turistkontoret ønskede i 2020 at markedsføre, at det var muligt at holde en klimavenlig ferie ved at cykle fra København til den tyske hovedstad, Berlin, og kontaktede i den forbindelse TV 2. Efterfølgende bragte TV 2 Vejret over flere dage indslag med en vejrvært, der sammen med cirka 20 andre cyklister cyklede fra København til Berlin og stoppede ved en række turistattraktioner på vejen.
”Vi havde et samlet budget på 1 mio. kr. til markedsføringen af rejselandet Tyskland som bæredygtig rejsedestination, og betalingen til TV 2 for de fire indslag var en væsentlig del af det samlede budget,” siger turistchef i Tysk Turist Information til Jyllands-Posten.
TV 2’s indholdsdirektør har i forbindelse med sagerne om Læsø og Drukfri Ungdom, som Jyllands-Posten også har belyst, oplyst, at ingen kan købe sig til redaktionel omtale eller indhold.
”Når jeg har slået fast, at det ikke er muligt at købe redaktionel omtale på TV 2, er det, fordi ingen kan få redaktionel indflydelse eller få bragt et bestemt budskab på baggrund af økonomisk støtte. Det er TV 2, der vurderer, om et tema er redaktionelt relevant, og redaktionen beslutter, hvilket indhold og budskaber vi bringer. TV 2 afgiver ikke sin redaktionelle frihed,” skriver Lotte Lindegaard i et skriftligt svar til Jyllands-Posten.