Reklamejournalistik

TV 2 sadler igen om efter kritiske artikler i Jyllands-Posten

Tidligere har TV 2 trukket stikket på sponsoreret indhold i Go’-fladen. Nu fjernes muligheden også i vejrdækningen

Fremover bliver det heller ikke muligt for annoncører at købe sig til sponsorater i TV 2’s vejrprogrammer.

Det siger indholdsdirektør Lotte Lindegaard i søndagens udgave af ’Presselogen’, hvor hun stiller op til kritiske spørgsmål vedrørende Jyllands-Postens dækning af TV 2’s sponsorerede indhold:

”Vi vil gerne lave samarbejder med ngo’er for at folde temaer ud, men vi vil ikke have, at der bliver givet penge til at få produceret indhold,” siger Lotte Lindegaard i ’Presselogen’, hvor hun også tilføjer, at det ifølge hende og TV 2 er for svært at deklarere, hvornår der er tale om reklame.

I oktober oplyste TV 2 til Journalisten, at man ville trække stikket til sponsoreret indhold i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’, men nu gælder det altså også programmerne under TV 2 Vejret, som er en del af nyhedsafdelingen på TV 2.

I sidste uge kunne Jyllands-Posten afsløre, at Tysk Turist Information, der er det officielle turistkontor for Tyskland i Danmark, har betalt TV 2 for at opnå omtale.

Det skete konkret i en række indslag, hvor vejrværten fra TV 2 sammen med cirka 20 andre cyklister cyklede til Berlin og stoppede ved tyske turistattraktioner på vejen.

TV 2 fyldte meget i budget

Fra Tysk Turist Informations side stod det klart, at pengene betalt til TV 2 handlede om at sikre omtale:

”Vi havde et samlet budget på 1 million kroner til markedsføringen af rejselandet Tyskland som bæredygtig rejsedestination, og betalingen til TV 2 for de fire indslag var en væsentlig del af det samlede budget,” har Tysk Turist Information tidligere oplyst til Jyllands-Posten.

Tidligere er det også kommet frem, at TV 2’s vejrprogram har haft et betalt samarbejde med Læsø, hvor TV 2 Vejret lavede indslag om jomfruhummere, LæsøSalt og tang.

Jyllands-Posten har også bragt historien om Drukfri Ungdom, der havde købt sig ind i morgenfladen på TV 2. Umiddelbart efter den historie erkendte Lotte Lindegaard, at der var sket fejl, og varslede, at der ikke længere vil være såkaldte branded content-samarbejder i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’.

Eksperter har over for Jyllands-Posten vurderet, at det er lykkedes for sponsorerne at have indflydelse på programmernes indhold.

I et skriftligt svar til Jyllands-Posten har TV 2’s indholdsdirektør flere gange fastholdt, at TV 2 har den fulde redaktionelle frihed.

Journalisten har tidligere beskrevet, hvordan TV 2’s sendeflade er fyldt med sponsorater. Sponsoreringen er lovlig, så længe den ikke går ud over den redaktionelle selvstændighed.

0 Kommentarer