
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Fremover bliver det heller ikke muligt for annoncører at købe sig til sponsorater i TV 2’s vejrprogrammer.
Det siger indholdsdirektør Lotte Lindegaard i søndagens udgave af ’Presselogen’, hvor hun stiller op til kritiske spørgsmål vedrørende Jyllands-Postens dækning af TV 2’s sponsorerede indhold:
”Vi vil gerne lave samarbejder med ngo’er for at folde temaer ud, men vi vil ikke have, at der bliver givet penge til at få produceret indhold,” siger Lotte Lindegaard i ’Presselogen’, hvor hun også tilføjer, at det ifølge hende og TV 2 er for svært at deklarere, hvornår der er tale om reklame.
I oktober oplyste TV 2 til Journalisten, at man ville trække stikket til sponsoreret indhold i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’, men nu gælder det altså også programmerne under TV 2 Vejret, som er en del af nyhedsafdelingen på TV 2.
I sidste uge kunne Jyllands-Posten afsløre, at Tysk Turist Information, der er det officielle turistkontor for Tyskland i Danmark, har betalt TV 2 for at opnå omtale.
Det skete konkret i en række indslag, hvor vejrværten fra TV 2 sammen med cirka 20 andre cyklister cyklede til Berlin og stoppede ved tyske turistattraktioner på vejen.
TV 2 fyldte meget i budget
Fra Tysk Turist Informations side stod det klart, at pengene betalt til TV 2 handlede om at sikre omtale:
”Vi havde et samlet budget på 1 million kroner til markedsføringen af rejselandet Tyskland som bæredygtig rejsedestination, og betalingen til TV 2 for de fire indslag var en væsentlig del af det samlede budget,” har Tysk Turist Information tidligere oplyst til Jyllands-Posten.
Tidligere er det også kommet frem, at TV 2’s vejrprogram har haft et betalt samarbejde med Læsø, hvor TV 2 Vejret lavede indslag om jomfruhummere, LæsøSalt og tang.
Jyllands-Posten har også bragt historien om Drukfri Ungdom, der havde købt sig ind i morgenfladen på TV 2. Umiddelbart efter den historie erkendte Lotte Lindegaard, at der var sket fejl, og varslede, at der ikke længere vil være såkaldte branded content-samarbejder i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’.
Eksperter har over for Jyllands-Posten vurderet, at det er lykkedes for sponsorerne at have indflydelse på programmernes indhold.
I et skriftligt svar til Jyllands-Posten har TV 2’s indholdsdirektør flere gange fastholdt, at TV 2 har den fulde redaktionelle frihed.
Journalisten har tidligere beskrevet, hvordan TV 2’s sendeflade er fyldt med sponsorater. Sponsoreringen er lovlig, så længe den ikke går ud over den redaktionelle selvstændighed.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.