TV 2 risikerer fyringsrunde i år

Trods redningspakken til TV 2 kan tv-stationen blive tvunget til ny fyringsrunde allerede i år. Problemet er faldende annonceindtægter på hovedkanalen. »Det ser ikke så godt ud,« siger adm. direktør Merete Eldrup til Journalisten.dk.

Trods redningspakken til TV 2 kan tv-stationen blive tvunget til ny fyringsrunde allerede i år. Problemet er faldende annonceindtægter på hovedkanalen. »Det ser ikke så godt ud,« siger adm. direktør Merete Eldrup til Journalisten.dk.

Endnu er der ingen aktuelle planer om fyringer, og Merete Eldrup understreger flere gange, at det ikke er et mål i sig selv at lave store spareplaner.

Men fortsætter den nuværende situation med færre stadig reklamer, ser det alt andet end godt ud.

»Jeg har lovet, at vi løbende vil effektivisere. Men det er endnu for tidligt at sige, hvad der kommer til at ske for os. Det kommer an på, hvordan året går. Men den almindelige krise rammer i allerhøjeste grad os,« siger Merete Eldrup til Journalisten.dk.

Lige nu afventer tv-stationen, at EU-Kommissionen siger god for den just vedtagne redningspakke. Den officielle afleveringsfrist er den 4. februar, men på grund af flere høringsfrister går der nok længere tid, før det endelige svar fra EU er klar.

Den økonomiske redningspakke er dog kun en håndrækning i forhold til gammel gæld og det særlige statslån, som TV 2 fik sidste sommer. Den er således ingen hjælp i forhold til de faldende annonceindtægter. Tværtimod har TV 2 lovet at bevise, at man er levedygtig uden yderligere hjælp. Og derfor kan der blive brug for at skære ned på antallet af medarbejdere.

»Vi må se, hvor hårdt krisen rammer, når der er gået nogle måneder. Men lige nu ser det ikke godt ud. Alle holder igen på deres markedsføringsbudgetter, så der er ingen strålende sol her i januar,« udtaler Merete Eldrup.

Hun tilføjer, at der skal gå en måned eller to, før ledelsen i TV 2 vil beslutte, om nedgangstiderne skal have alvorlige konsekvenser.

»Selv om vi tog et stort skrald sidste år med fyringer, er vi nødt til – ligesom alle andre i samfundet – at se på, om det er nok. Og ligegyldigt, hvem man taler med, er der jo ikke lyse udsigter. Forskellen er blot, at mens andre tv-stationer og dagbladene har deres abonnementsindtægter, så er problemet for os, at hele hovedkanalen er baseret på reklamer. Derfor slår det så hårdt hos os. Men jeg ved ikke, hvad der sker. Og som sagt er store spareplaner ikke et mål i sig selv. Man kan bare aldrig love noget.«

Sidste forår måtte TV 2 nedlægge 82 stillinger.

0 Kommentarer