search

TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Dansk Pelsdyrsavlerforening vil nu have et fogedforbud mod, at TV 2 viser et kommende Operation X-program. Redaktør på TV 2, Lasse Bjerre, mener Dansk Pelsdyrsavlerforening er med til at få sagen til at eskalere (opdateret 17:38) 

Dansk Pelsdyrsavlerforening vil nu have et fogedforbud mod, at TV 2 viser et kommende Operation X-program. Redaktør på TV 2, Lasse Bjerre, mener Dansk Pelsdyrsavlerforening er med til at få sagen til at eskalere (opdateret 17:38) 

Danske pelsavlere vil have stoppet det kommende TV 2-program om minkavlere. De mener, at TV 2's optagelser – der angiveligt skulle vise en masse mink, der bliver holdt under kummerlige forhold – er fremkommet gennem ulovlig indtrængning på minkfarmene.

Desuden vurderer de, at det ikke er presseetisk forsvarligt at bringe optagelserne, og det vil de nu have fogedretten i Odenses ord for.

"Det er muligt, at den form for revolverjournalistik fungerer, når Operation X jagter boligsvindlere, men Dansk Pelsdyravlerforening nægter at ligge under for journalister, der optræder som dyreretsgruppers marionetdukker. Det er helt utroligt, at en public service-station går så langt over stregen. Vores tillid til Operation X' journalistiske anstændighed er dalet til langt under frysepunktet – og det samme gælder vores syn på TV 2's ledelse," skriver kommunikationschef i Kopenhagen Fur Sander Jacobsen i en pressemeddelelse.

Han skriver videre, at Dansk Pelsdyrsavlerforening godt ved, at det kan se ud, som om de prøver at skjule noget ved at forhindre programmet i at blive sendt, men afviser, at der skulle være noget at skjule.

TV 2-redaktør, Lasse Bjerre, er parat til at møde op i retten, men understreger samtidig, at man fortsat arbejder på at få programmet færdigt til visning den 27. oktober.

»Kritikken fra Dansk Pelsdyravlerforening får ingen betydning, hvis det står til TV 2. Men det er rettens afgørelse,« siger Lasse Bjerre til Journalisten.dk

Han mener samtidig, at de danske pelsavlere unødvendigt er med til at piske en konfrontatorisk stemning op.

»Nu taler Dansk Pelsdyrsavlerforening om revolverjournalsitik, og at vi går over stregen. I det hele taget bruger den en hård retorik, som jeg synes, kun er med til at få den her sag til at eskalere.«

Lasse Bjerre mener i øvrigt, at programmet har så stor almen interesse, at det derfor ikke bør føre til fogedforbud.

»I sidste ende er det et spørgsmål om, hvorvidt samfundsinteressen for at bringe de her forhold frem i offentligheden er større end den loverovertrædelse, der måtte være overgået,« siger Lasse Bjerre til Journalisten.dk.

Læs også: Operation X beskyldes for dyremishandling

Kommentarer
20
Anders Hooge
15.10.09 21:11
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Hvorvidt Kopenhagen Furs forsøg på at få nedlagt fogedforbud er lige aggresivt nok kan altid diskuteres, men der er ingen tvivl om at både TV2 og EB er ude på tynd is i denne sag. Udover det forkastelige i at trænge ind på privat ejendom uden tilladelse, så er det et kæmpe problem, at man sender andre folk i byen for at gøre ens beskidte arbejde. Og når man så ovenikøbet sender dyreretsaktivister, som er så fanatiske, at de for enhver pris vil have pelsdyravl forbudt i DK, ja så er vi virkelige ude på et skråplan. Og fordi at man har sendt fanatikere afsted, har man ingen som helst garanti for, at det materiale de har leveret er sandfærdigt, hvilket giver både TV2 og EB et voldsomt troværdigheds problem.

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
16.10.09 03:41
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Hvis den udsendelse rammer sendefladen må der være kommet helt nye spilleregler i journalistik.

Hvad bliver det næste? Indtrængen i de kongelige gemakker for at afsløre en kronprins og hans eskapader med uden-oms-flirten? Eller skal folketingets medlemmer have hemmelige besøg i deres private hjem, så vi kan se, hvor mange gaver de dynges til med fra erhvervslivet?

Jeg er imod mishandling af dyr. Burhøns er nok der, hvor den almindelige forbruger kunne starte. Men alligevel vælger de fleste at købe æg fra burhøns, som lever et kummerlivt liv. At de rige skal have blod på deres pels-rober, når de vader rundt på de røde løbere i Se og Hør er lidt væk fra almindelig mand. Men moralen her er selvfølgelig ens.

Vi lever i et samfund, hvor dyr er en vare. De kan misbruges, som det passer os. Det er et dårligt samfund, men folk vil åbenbart have de billige burhønseæg?

 

Fremhævet af Journalisten
Jakob Johansen
16.10.09 07:39
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

TV2 og Ekstra Bladet vil altså gerne afsløre, at der finder dyremishandling sted på danske minkfarme, og det er jo i og for sig prisværdigt at gå i gang med sådan en historie. Men i mellemtiden må minkene altså lige vente og lide lidt mere indtil medierne har historien helt klar.

 Det er ikke for kønt.

Fremhævet af Journalisten
Mick Madsen, Dansk Pelsdyravlerforening
16.10.09 08:07
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

1) Kan Lasse Bjerre forklare mig, hvorfor han sender dyreretsforkæmpere med en klar antipels-dagsorden ind over hegnet på 34 danske pelsdyrfarme for at optage de billeder, han skal bruge til Operation X?

2) Kan Lasse Bjerre forstå, at Dansk Pelsdyravlerforening er stærkt skeptisk over for billedmateriale, der stammer fra dyreretsaktivister, når det kun er en måned siden, at det blev påvist med dna-test, at syge dyr på billeder - leveret til norsk tv af dyreretsaktivister - slet ikke kom fra den pågældende pelsdyrfarm?

3) Kan Lasse Bjerre forklare, hvorfor han ikke bare ringede på dørklokken og bad om lov til at filme på de pågældende pelsdyrfarme, når han nu mener, at pelsdyravlerforeningen tegner glansbilleder?

4) Kan Lasse Bjerre fortælle, hvordan Operation X på baggrund af det materiale han er i besiddelse af, kan konkludere, at der er tale om mishandling af dyr, og at dyrene for eksempel ikke er i behandling for deres skader?

5) Kan Lasse Bjerre jvf. punkt 4 garantere, at de billeder han har bestilt, ikke er filmet på pelsdyrfarmenes lovpligtige hospitalsafsnit, når han ikke selv har været til stede?

Dansk Pelsdyravlerforening er i besiddelse af båndet dokumentation for, at journalister fra Operation X i gentagne tilfælde har løjet over for pelsdyravlerforeningen om karakteren af det materiale, I er i besiddelse af, hvor langt I er i processesen, hvad jeres vinkel er m.m. Sammen med det forhold at I har allieret jer med mennesker, der ønsker pels hen, hvor peberet gror, er det baggrunden for, at  Dansk Pelsdyravlerforening melder hårdt ud i pressen. Når I ikke er ærlige omkring præmisserne for programmet, hvad skal vi så ellers gøre?

Pelsdyravlerne vil gerne diskutere dyrevelfærd. Vi er heller ikke afvisende over for, at der kan findes brodne kar i branchen. Men vi vil bedømmes på et fair grundlag.

Fødevaremyndighederne har allerede opgjort, hvor mange dyr, der findes på de pågældende 34 farme. Antallet er enorm, og jeg vil foreslå, at Lasse Bjerre begynder at give pelsdyravlerne en fair behandling ved at tælle de syge dyr, han har fået filmet, ringer til Fødevaremyndighederne og får tallet fra dem - og derefter laver regnestykket. Vil Lasse Bjerre gøre det?

Fremhævet af Journalisten
Kasper Vilsmark, Redaktionschef Operation X
21.10.09 07:15
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

1) Operation X har ikke sendt dyreretsforkæmpere ind over hegnet på 34 pelsdyrfarme. Operation X har fået forelagt billedmateriale, der dokumenterer dyremishandling på en lang række farme. Denne dokumentation er blevet undersøgt nøje, og desværre for dig, din arbejdsplads – men især desværre for dyrene – så holder den dokumentation.

Dansk Pelsdyravlerforening ved udmærket godt, at Operation X ikke har sendt dyreretsaktivister ind over hegnene på deres medlemmers farme, men det er som om, at hvis de alligevel bliver ved med at påstå det modsatte, så bliver det pludselig til en sandhed.  

2) Nej, Operation X kan ikke forstå, hvorfor Dansk Pelsdyravlerforening er skeptiske overfor dokumentationen. Vi kan forstå hvorfor i er desperate. Desperat angste for at billederne af virkeligheden kommer frem. Vi har nemlig set billederne, og de er ikke rare.

 I Norge er det Mattilsynet, der er den tilsynsførende myndighed på pelsdyrområdet. Om den sag som Dansk Pelsdyravlerforening ofte henviser til fra Norge, udtaler Bjørn Groven, dyrlæge og seniorrådgiver ved Matttilsynet:

 Vi har ikke mottatt opplysninger som peker i retning av at aktivister har medbrakt skadede dyr eller ”plantet” dyr i farmene. Vi har vurdert materialet fra aktivistene på linje med andre bekymringsmeldinger vi har fått.  Vi har ikke gjort DNA-tester på rev. Vi har heller ikke mottatt opplysninger som gir oss informasjon om saken det henvises til.

 3) Nu starter sagen for Operation X’s vedkommende som sagt med, at vi får forelagt noget billedmateriale fra de pågældende farme. Vi har i den sammenhæng kontaktet alle ejerne af pelsdyrfarmene. Vi har godt nok ikke ringet på alle dørklokkerne, men skrevet breve til dem. Og der er ikke nogen af dem der har lyst til at vise deres farm frem. 

4) Operation X konkluderer skam ikke noget på egen hånd. Vi er hverken den tilsynsførende myndighed, dyrlæger eller pelsdyrforskere. Men det er der jo andre der er – personer og myndigheder vi har forevist materialet og som drager konklusionen om dyremishandling. De pelsdyravlere vi når at konfrontere inden branchens spindoktorer får lukket ned for yderligere interviews, indrømmer det sådan set også selv. 

5) Igen, billederne er som nævnt ikke bestilt af TV2 eller Operation X. Og det bliver stadig ikke til en sandhed ved at blive ved med at påstå det modsatte. Men i de tilfælde, hvor vi kan se at minkene er isolerede påpeger vi skam, at der kan være tale om en sygeafdeling. Men at dyrene evt. er i behandling, garanterer jo ikke, at de ikke lider en langsom og pinefuld død. De døde mink i burene tyder i hvert fald på noget andet. 

Det er da skønt at Dansk Pelsdyravlerforening er i besiddelse af båndet dokumentation for, at vi lyver om, hvor langt vi er i processen med vores program. For medmindre i har været med i vores lommer, når vi har været ude og interviewe forskere og myndigheder, eller at i har siddet med i redigeringsrummet, så kan i jo ikke vide noget om, hvor langt vi er i vores proces. Alle jeres vilde påstande om at vi f.eks. skulle stå bag minkudslip er jo netop kendetegnet ved at være totalt udokumenterede. Nu har i endelig dokumentation for noget, så fremlæg det dog. Det er det som vi forsøger at gøre i form af et tv-program. Det program som i desperat forsøger at stoppe.

Fremhævet af Journalisten
Kristian Boye
21.10.09 23:39
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Nu har den slags diskussioner det med at ende med alenlange retoriske udredninger. Kan vi til en start holde os til punkt 1? Nu bliver jeg nemlig lidt nysgerrig.

 Er følgende citat i Politiken et falsum, eller hvordan skal vi forstå det hele?

Indklip fra Politiken 15710-2009, hvor Miki Mistrati fra Ekstra Bladet udtaler sig:

 Men Miki Mistrati fortæller, at det ikke er dyreværnsgrupper, der har taget initiativ til historien.

»Det er mig, der har sat det hele i gang. Det er mig, der har bestilt billederne. Det er mit kamera, der er blevet brugt. Det er en ung mand fra en dyreværnsforening, der har taget dem, men det er mig, der har valgt stederne ud«, siger han.

Vil godt understrege, at jeg har absolut intet forstand på mink.

Fremhævet af Journalisten
Jakob Johansen
22.10.09 08:17
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Nu hvor Kasper Vilsmark alligevel er her, kan han så ikke lige forklare det rimelige i, at dyrene fortsat lider, mens Operation X får historien færdig?

Det virker en anelse barokt, at man på den ene side vil afsløre minkfarmernes dyremishandling, mens man på den anden side ikke vil stoppe samme dyremishandling, fordi det er god historie. Hvad er det vigtigste her, Vilsmark?

Fremhævet af Journalisten
Mick Madsen
22.10.09 10:31
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten
En tynd kop te.

1) Operation X har ikke sendt dyreretsaktivister med en klar antipels-dagsorden ind over hegnet til 34 danske pelsdyrfarme, men det har jeres nære samarbejdspartner Miki Mistrati. Jeg har både svært ved at forstå, hvorfor I insisterer på, at det gør en forskel og svært ved at forestille mig, at Miki Mistrati skulle skjule forudsætningen for jer - men TV 2’s billeder faldt måske ned fra himlen? Det væsentlige spørgsmål er, om TV 2 mener, at det er journalistisk forsvarligt, at overlade dokumentationsindsamling til personer, der part i den problemstilling, I forsøger at afdække

2) I leder de forkerte steder. Jeg kan også give dig rapporten fra den norske veterinærhøjskole.

3) Du undviger det væsentlige igen. Hvorfor forlader I jer på ulovligt optagede billeder, når I kunne have fået de samme billeder ved at spørge først? Jeg forstår sgu godt, at pelsdyravlerne ikke gider snakke med jer, når I først spørger om lov til at filme bagefter. Det er de færreste, der har været udsat for indbrud, som ligefrem byder indbrudstyven på kaffe, når tyven vender tilbage (betragt det som en metafor, jeg har forstået, at TV 2 kun vil tages til indtægt for at aftage varerne, men ikke for planlægningen af indbruddet).

4) Lad os nu se, hvad det er, pelsdyravlerne indrømmer, på tirsdag.

5) At TV 2 eller Operation X ikke har bestilt billederne, og at I derfor åbenbart heller ikke behøver at forholde jer kritisk til ophavet, er sagen underordnet. I var der ikke, og jeres eksperter var der heller ikke. I ved derfor ikke, om der er tale om en sygeafdeling eller ej. I ved heller ikke, om der er en naturlig forklaring på de døde mink. I ved heller ikke, om en dyreretsaktivist med en klar interesse i, at seerne får grimme billeder fra danske pelsdyrfarme at se, har været inde på farmen for at give billederne lidt "kulør", før han vender tilbage med Miki Mistratis kamera. I ved tilsyneladende heller ikke, at der findes talrige eksempler på lige præcis det. Det seneste er fra Norge, se pkt. 2. Har I overhovedet været kildekritiske nok til at overveje muligheden? Inden du eventuelt anklager Svend Ove Hamburger for at være dyremishandler, vil jeg anbefale dig at læse Dagbladet Ringkøbing-Skjern fra 17. oktober, hvor man kan læse om nogle mærkværdige omstændigheder og et helt usædvanligt højt antal døde dyr på hans farm en bestemt dag i den periode, hvor de ulovlige optagelser blev foretaget.

6) På Kopenhagen Furs hjemmeside har alle og enhver, siden den dag løgnen blev fremsagt under auktionen 18. september, kunnet høre en Operation X-journalist forklare, at Operation X er i den indledende researchfase, og at vinklen endnu ikke er fastlagt. Eftersom jeg er i besiddelse af 34 breve fra Operation X, hvori det fremgår, at I har samlet dokumentation for jeres vinkel (Oops, igen!) på pelsdyravlernes farme i perioden 13. aug.-13. sept., behøver jeg hverken at have siddet i jeres redigeringsrum eller have ligget i jeres jakkelommer for at gribe jer i en løgn. Se indslaget, det er meget rørende. Jeg har mere båndet dokumentation, oven i købet af den skjulte slags, som Miki Mistrati og Operation X finder så stor fornøjelse i, men jeg tror, at indslaget dokumenterer rigelig med løgne for licenspengene. For i dag.

Til gengæld får jeg nok brug for at komme hen på den anden side af Operation X-programmet før jeg med sikkerhed kan sige, at I skal bruge billederne fra Kopenhagen Furs auktion til at male et billede af en stor, styg eksportvirksomhed, der tjener penge på pelsdyrs lidelser.

Og nu du nævner spin - jeg vil gerne se dig dokumentere, hvor og hvornår Dansk Pelsdyravlerforening har anklaget TV 2 for at have lukket mink ud. Når det går op for dig, at det aldrig er sket, vil jeg omvendt dokumentere, hvorfor det er komplet naivt af jer at tro, at kredsen af dyreretsaktivister i Danmark er så stor, at der ikke findes forbindelse mellem den eller de personer, som brød ind og filmede til Operation X-programmet, og så de tre tilfælde af politisk motiveret vold, som opstod i halen på de ulovlige filmoptagelser.

Endelig svarer du ikke på, om Operation X har planer om på fair, nuanceret og objektiv vis at formidle til offentligheden, at der på de 34 pelsdyrfarme befinder sig 500.000 dyr, hvilket betyder, at Operation X skal have 5.000 billeder af mishandlede dyr for at have en dyremishandlings-procent på 1.
 
Fremhævet af Journalisten
Jonatan Placing
22.10.09 13:47
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten
Er jeg den eneste der får opkastfornemmelser ved det faktum at Mick Madsen er medlem af mit forbund?
Fremhævet af Journalisten
Jørn Albertus
22.10.09 15:11
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Kære Jonatan

Jeg får hverken opkastfornemmelser af, at du eller Mick Madsen er medlem af vores forbund.

Selv om jeg personligt kke er den store tilhængere af dyr i bur eller pencillinsvin stuvet sammen i kunstigt lys, så er det altså lovligt her i landet.

Det er også legitimt, at brancheorganisationer ansætter dygtige journalister, der kan vurdere, når andre journalister ikke er det. Det er hverken imod landets eller forbundets love, at journalister i interesseorganisationer bedriver mediekritik.

Jeg kan ikke vurdere denne sag før jeg har set udsendelsen, men jeg synes ikke, at Kasper Vilsmark fra Operation X argumenterer overbevisende for, at TV 2 ikke har anvendt partskilder som medarbejdere/fotografer, det er jo det Miki Mistrati siger, at de har - og det er i hvert fald ikke efter bogen og ligner en sag for pressenævnet.

For nu lige at få alt på det rene, så kender jeg Mick Madsen godt, både som en kompetent journalist og som fagligt aktiv i forbundet.

Stik en finger i halsen, skyld munden og tør øjnene.

 

Fremhævet af Journalisten
Morten Terp
22.10.09 20:24
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten
Jeg synes, dit sprogbrug er helt upassende og meget ukollegialt.
Fremhævet af Journalisten
Torben Krogh
23.10.09 07:52
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

@Jonatan, Jeg ved ikke, om du er den eneste, der får kvalme af at dele forbund med Mick Madsen.. Personligt må jeg sige, at jeg absolut ikke får den fjerneste kvalme eller bare noget, der ligner.

Man kan mene, hvad man vil om pelsdyravl og om den måde, avlen drives på. Ingen tror vel, at det er et decideret dyrevelfærds-projekt at drive landbrugs-produktion med dyr, vel? Vi er længe forbi Morten Korch-tidens små hygge-brug..

Men for mig at se er det helt legitimt, at Mick Madsen forsvarer de interesser, han er ansat til at forsvare. Lige så legitimt som når Kasper Vilsmark gør det længere oppe i debatten. Hvem der er mest "moralsk" eller politisk korrekt er mig inderligt ligegyldigt. Begge har et job og passer det, ser det ud til.

Hvem var det, der i sin tid sagde: Jeg er modstander af dine synspunkter, men vil til enhver tid kæmpe for din ret til at fremføre dem? (Eller sådan cirka). Jeg deler lige gerne forbund med "Per og Poul".

Fremhævet af Journalisten
Anders Hooge
24.10.09 08:31
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten
Hvorfor kommer TV 2 ikke ud af busken og svarer på de spørgsmål, der bliver stillet? Det er væsentlige journalistiske spørgsmål, der fortjener nogle ordentlige svar!
Fremhævet af Journalisten
Steffen Nielsen
24.10.09 11:38
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten
Det var Voltaire.
Fremhævet af Journalisten
Asbjørn Christiansen
25.10.09 23:11
Hvor er grænsen?

Oki ja, nu får Tv2 lov til at sende programmet og fred være med det! Men hvor er grænsen? Vil Tv2 også være villige til at sende folk ind på danske landbrug fx. svinestalde? ja til orientering så står de åbne om natten. Men er man villige til at tage risikoen ved evt. at medbringe smitte? og dernæst også risikoen ved at sende andre, ikke at få den objektive vinkel af en historie?

Dernæst hvor mange aviser samarbejder normalt med en tv station? Er det normalt eller har EB og TV2 fælles interesser`?

 

Fremhævet af Journalisten
Maria Bjerregård
27.10.09 20:19
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Hvad fanden sker der!!! Det eneste det her handler om er hvordan dyrene har det!!! Jeg er ikke aktivist, men får sku helt gåsehud af at læse alle de her kommentarer!!! Hvad er i for nogle mennesker!! I kan vende og dreje det alt det i vil, men hold dog fokus hvor fokus skal være.. ved dyrene!!! Det er bare ikke godt nok det her! Ham i programmet indrømmede jo ligefrem at det handlede om penge og gode skind!! fremfor dyrenes velfærd..... det gør mig sku ked af det... Ved godt det ikke er alle der er som ham.. men en er også en for meget!! håber der bliver gjort noget nu.....

Fremhævet af Journalisten
Anders Hooge
27.10.09 20:49
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

@Maria Bjerregård

Eftersom at vi befinder os på journalisten.dk er det vel på sin plads, at der bliver diskuteret journalistiske metoder. Eller er det bare mig der er helt galt i byen? Hvis du vil snakke dyrevelfærd er der garanteret nogle glimrende fora til det et eller andet sted på Internet, men jeg kan ikke se det forfærdelige i, at journalister debatterer deres fag på deres eget fagblads hjemmeside.

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
27.10.09 21:52
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Så er den mink vist barberet. Dokumentationen holder. Minkavlerne bør pelses.

Mange hils fra Øjvind Hesselager

Fremhævet af Journalisten
Lars Henriksen
27.10.09 23:51
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten
Ja, så er den mink da barberet - Danmarks selvudnænvnte konge på det mediekritiske område har talt, og så er der jo ingen grund til at tale mere om den sag!
Fremhævet af Journalisten
Jørgen Hansen
28.10.09 04:47
Re: TV 2-redaktør: Minkavlere optrapper konflikten

Jeg synes stadig, vi mangler, at vi få besvaret et centralt spørgsmål:

Er det rigtigt eller forkert når Miki Mistrati siger følgende til Politiken:

»Det er mig, der har sat det hele i gang. Det er mig, der har bestilt billederne. Det er mit kamera, der er blevet brugt. Det er en ung mand fra en dyreværnsforening, der har taget dem, men det er mig, der har valgt stederne ud«.

Det gør i mit hoved en forskel om det er journalisten der tager initiativ til lovbrud eller ej. Og så spiller det jo på ingen måde sammen med det billede, der blev givet af initiativet i programmet i går.

Hvilken version er den rigtige? Mikis eller den der blev givet i programmet? Og hvorfor lyve om det, for det gør enten Miki eller programmet? 

Fremhævet af Journalisten