TV 2-program fik smæk i Pressenævnet – alligevel vinder det TV-pris

’Danmark mod Østeuropa’ fik kritik af Pressenævnet. Lørdag vandt programserien en af priserne ved årets TV-priser. ”Det kunne være interessant at vide, hvilke overvejelser juryen har gjort sig,” siger ekspert i medieret. Det har Journalisten forsøgt at undersøge
  • TV 2
    Pressenævnet kritiserede 'Danmark mod Østeuropa'. Nu er TV 2’s foromtale af programmet væk og programmet findes ikke på TV 2 Play.
01.02.2018 · 13:23

Lørdag blev TV 2's programserie ’Danmark mod Østeuropa’ tildelt prisen for bedste factual entertainment ved årets TV-Priser. Samme program er tidligere blevet afindekseret, efter kendelse i Pressenævnet, så det ikke længere kan findes via søgning på nettet.

’Danmark mod Østeuropa’ er produceret af STV og blev sendt på TV 2 for et år siden.

Dengang mødte programmet voldsom kritik fra en af de medvirkende håndværksmestre Andre Boas. Hans firma fremstod i udsendelsen både langsommere og dårligere end et sjak fra Østeuropa.

Andre Boas forklarede, at de havde deltaget i programmet på falske præmisser, fordi han havde fået at vide, at programmet skulle handle om arbejdsmiljø og arbejdsglæde.

I virkeligheden skulle hans danske ansatte konkurrere mod de østeuropæiske håndværkere på at skifte samme tag.

”Journalistisk klamphuggeri”

I 'Presselogen' på TV 2 kaldte Politikens chefredaktør, Christian Jensen, efterfølgende programmet ”journalistisk klamphuggeri”.

”I kan ikke stille det op, som om det er virkelighed, I skildrer ved at give deltagerne nogle forkerte oplysninger,” sagde Christian Jensen med adresse til TV 2.

TV 2 ønskede en naturlig reaktion

I en artikel på tv2.dk forsvarede TV 2-redaktør Jes Schrøder fremgangsmåden:

”Hvis vi havde fortalt de medvirkende om præmissen fra start, havde vi ikke fået den naturlige reaktion, som vi ønskede. Firmaerne har fået at vide, at de skulle udføre arbejdet, som de normalt ville gøre det, og at der ville blive foretaget en sammenligning,” sagde Jes Schrøder.

Efter programmet blev vist, klagede Andre Boas til Pressenævnet – og fik medhold.

Indhold fjernet fra TV 2’s platforme

Pressenævnet kritiserede TV 2 for at ”offentliggøre optagelserne med den givne vinkel”.

Ifølge kendelsen skulle TV 2 afindeksere både udsendelsen og en kritisk artikel fra TV 2's digitale platforme, så det ikke dukker op, når man googler det. 

Det kan undre, at man giver programmet en TV-pris.
Peter Lind Nielsen, specialist i medieret

TV 2 tog kendelsen til efterretning

Efter Pressenævnets kritik sagde TV 2-redaktør Jes Schrøder til avisen.dk, at TV 2 ville tage Pressenævnets kendelse til efterretning. Fremover ville TV 2 være ekstra opmærksom på ordlyden, når TV 2 udarbejder kontrakter.

I dag kan man ikke finde artiklen om programmet på tv2.dk, TV 2’s foromtale af programmet er væk, og de to udsendelser i serien findes ikke på TV  2 Play.

Ekspert undrer sig

Peter Lind Nielsen, specialist i medieret hos advokatfirmaet Bird & Bird og underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, siger om Pressenævnets kendelse:

”De siger, at man i princippet har lovet en deltager til at medvirke i et program på forkerte præmisser. Og de siger, at programmet skal afindekseres fra nettet. Det kan undre, at man giver programmet en TV-pris,” siger han.

”Det kunne være interessant at vide, hvilke overvejelser juryen har gjort sig,” siger han.

Tavs dommerjury

Da ’Danmark mod Østeuropa’ fik prisen lørdag, var det, fordi programmet havde fået flest stemmer i en jury bestående af:

  • Lars Ellegaard, Redaktør, Discovery
  • Rasmus Ladefoged, Programchef, Metronome Aarhus
  • Ask Greiffenberg, Direktør og partner, Silver Rocket tv
  • Jesper Kynde, Programredaktør, TV3
  • Maiken Wexø, Selvstændig
  • Julie Bach, Bull House

Journalisten har kontaktet dem alle sammen:

Julie Bach vil ikke udtale sig. Hun henviser til Producentforeningen.

Ask Greiffenberg har ingen kommentarer.

Maiken Wexø er ikke vendt tilbage på Journalistens henvendelse.

Jesper Kynde er bortrejst.

Og Lars Ellegaard fra Discovery skriver blot i en mail:

”Du ved jo godt, jeg ikke kan referere fra det møde.” 

Du ved jo godt, jeg ikke kan referere fra det møde.
Lars Ellegaard, jurymedlem

Blev i tvivl som seer

Programchef Rasmus Ladefoged fra Metronome sad med i juryen. Han kan ikke røbe, hvad juryen diskuterede, fordi det er fortroligt, men det har ikke været en enig jury.

”Jeg syntes, at andre programmer havde fortjent at vinde,” siger han.

Talte det med i din beslutning, at Pressenævnet havde kritiseret programmet?

”Det talte med, at jeg som seer syntes, at der var steder i programmet, hvor jeg var i tvivl om, hvordan man var nået til det resultat, man så på tv. Min oplevelse var, at jeg ikke følte mig 100 procent holdt i hånden med hensyn til, hvordan programmet var skruet sammen,” siger Ramus Ladefoged.

Producentforeningen har ingen mening

TV-Prisen har ikke en juryformand, der kan svare på spørgsmål.

Derfor er det Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, der udtaler sig, fordi Producentforeningen er ansvarlig for TV-Prisen.

”Og derfor er det mig, der er ansvarlig,” siger han.

Spørgsmålet om, at dette eller andre programmer har fået en pris ligger uden for, hvad jeg kan udtale mig om.
Klaus Hansen, Producentforeningen

Han har dog ikke nogen holdning til valget af prisvindere.

”Spørgsmålet om, at dette eller andre programmer har fået en pris, ligger uden for, hvad jeg kan udtale mig om.”

Klaus Hansen kan og vil heller ikke oplyse, hvor mange af juryens seks medlemmer der stemte på ’Danmark mod Østeuropa’.

”Jeg har altid gjort en dyd ud af at have armslængde til juryarbejdet,” forklarer han.

Presseetik er ikke et kriterie

Factual entertainment-prisen tildeles ”programserier, hvor deltagerne er castet og grebene ofte stærkt formaterede. Programmerne tager gerne problemstillinger op og anviser løsninger på dem. F.eks. 'BS & Manddomsprøven' og 'Gift ved første blik'”.

Om kriterierne siger Klaus Hansen:

”Spørgsmål om Pressenævnet eller andre indholdsmæssige ting har ikke været et kriterie,” forklarer Klaus Hansen.

Man skulle tro, at det er et vigtigt kriterie, at journalistikken er fair og i orden?

”Det journalistiske er ikke et nedskrevet kriterie i dag. Men vi vil i evalueringen diskutere, om der skal være et kriterie for det i fremtiden,” siger Klaus Hansen.

Telefonen holdt op med at ringe

Tømrermester Andre Boas fik oprejsning, da Pressenævnet udtalte kritik af programmet i august 2017. Men tre uger efter gik hans byggefirma konkurs.

”Jeg kan ikke sige, at det er TV 2’s skyld, at firmaet lukkede. Men telefonen døde temmelig meget, efter at programmet var blevet vist,” siger han.

Om oplevelsen med at være med i programmet siger han: 

Jeg har fået indblik i, hvordan tv-branchen fungerer.
Andre Boas, tømrer

”Jeg har fået indblik i, hvordan tv-branchen fungerer. At journalister for egen vindings skyld sætter deres faglighed over styr,” fortæller Andre Boas.

Hvad siger du til, at programmet har vundet en tv-pris?

”Det er noget overraskende, at de får en pris, når Pressenævnet har været inde over sagen.”

Også Dansk Byggeri undrer sig over valget af prisvinder. Dansk Byggeri har tidligere kritiseret TV 2-programmet i skarpe vendinger.

”Det lyder, som om juryen ikke er bekendt med Pressenævnets kritik af udsendelsens præmis,” siger direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen.

Programmet blev kritiseret i Pressenævnet. Men kan man ikke også sige, at det bare er godt tv?

”Det kan være, at det er underholdende tv. Men skal vi kun lave underholdning, eller skal vi lave noget, der bare er en lille smule baseret på fakta og evidens?” spørger Michael H. Nielsen.

 

 

 

Kommentar

02/02/2018 - 10:18

Michael Martensen

Hvis vi skal lave sådanne historier - og det skal vi - så skal vi have en efteruddannelsespakke, der får os på højde med nonse-afdelingen på universitet: at vi lærer at formulere vore henvendelser, så vi ikke bagefter kan angribes af dette nonsense-cirkus.
Hvis det danske samfund ønsker journalistik, der indgår optimalt i et demokratisk samfund, skal vi altså have lov til at lave relevante historier.
Og denne historie er helt relevant.
(Hvad fik de østeuropæiske firmaer i øvrigt at vide?

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10