search

TV 2 Øst: Vi har stor succes med ‘konstruktive nyheder’

På TV 2 Øst er 'konstruktive nyheder' en kæmpesucces på bundlinjen. Her hjælper journalisterne bl.a. en lokal sportsklub med at rejse penge og få et nyt klubhus. »Det var vel derfor, vi blev journalister - for at skabe noget forandring,« siger redaktionschefen til Journalisten.dk.

På TV 2 Øst er 'konstruktive nyheder' en kæmpesucces på bundlinjen. Her hjælper journalisterne bl.a. en lokal sportsklub med at rejse penge og få et nyt klubhus. »Det var vel derfor, vi blev journalister – for at skabe noget forandring,« siger redaktionschefen til Journalisten.dk.

Skal der mere konstruktiv journalistik ind i de danske medier? Det er blandt andre Michael Dyrby fra TV 2 kritisk over for:

»Vi skal ikke være en del af det team, der løser problemer,« som han blev citeret for at sige i sidste uge.

Men på en af TV 2's lokalstationer er stemningen en helt anden. På TV 2 Øst har de i flere år haft det som en målsætning at lave 'konstruktiv journalistik' – og med stor succes. Det fortæller redaktionschef på TV 2 Øst, Ole Hampenberg Andersen, til Journalisten.dk.

»Det vi prøver at gøre, er at lægge et konstruktivt element oven på de mere klassiske nyhedskriterier. Jeg har svært ved at se, at man kan være imod konstruktive nyheder, for det betyder jo, at det, man laver, rent faktisk kan bruges til noget. Det var vel derfor, vi blev journalister – for at skabe noget forandring. På den anden side kan konstruktiv journalistik ikke stå alene, det er noget, man lægger oven på det væsentlige,« siger Ole Hampenberg Andersen.

TV 2 Øst besluttede at gentænke deres måde at lave nyheder på, da de i 2004-2005 begyndte at tabe seere. Derfor lavede stationen en kritisk analyse af nyhedsudsendelserne.

»Analysen viste, at langt hen ad vejen var vi simpelthen ikke relevante for vores seere. Når vi stillede spørgsmålet: 'Kan vores målgruppe i virkeligheden leve uden det her?' – så var svaret 'ja'. Det er et problem i megen journalistik i dag. For at journalistik skal give mening, skal man engagere sig i modtagerens liv og sætte dem i stand til at handle. Modtageren har et job, de skal have fikset, og det hjælper vi dem med,« siger Ole Hampenberg Andersen.

Det betyder ikke, at konstruktive nyheder er lig med forbrugertips og guides.

»Betyder det så bare, at vi skal sige 'her er de tre bedste vaskemaskiner'? Er det konstruktiv eller handlingsanvisende journalistik? Det tror vi ikke på. Men et godt eksempel kunne være, at en person er ramt af kræft, ikke har fået opfyldt behandlingsgarantien og ikke har fået den vejledning, man skal have. Det er en rimelig straight, case-båret nyhedshistorie. Her stiller vi spørgsmålet: 'Hvordan kan vi få folk til at handle?' Der er rigtig mange, der har et familiemedlem eller kender nogen, der har kræft. Her vil vi levere helt konkrete tips til, hvordan du navigerer i sygehussystemet, så du indfrier de rettigheder, du rent faktisk har.«

For øjeblikket kører TV 2 Øst et journalistisk projekt, de kalder 'Kom ind i kampen'. Her fokuserer journalisterne på det danske forenings- og idrætsliv, og det er en del af opgaven at hjælpe de danske foreninger med tips og tricks.

»Forenings- og idrætsliv er jo en rigtig stor del af danskernes hverdag, selvom der ikke er ret mange, der skriver om det. Der er masser af gode nyhedshistorier om haller, der forfalder, og hvor vanskeligt, det er at finde frivillige. Og så kobler vi det handlingsanvisende element på: Vi har fundet en gennemsnitlig forening med fire sportsgrene, blandt andet fodbold og håndbold – en typisk klub i en lille by. Så går vi ind og faciliterer møder, så de kan få det nye klubhus, vi går forrest i forhold til, hvordan man kan fundraise, og vi bringer eksperter ind. Så viser vi det på tv. Det er engagerende historier, for seerne kan kende sig selv i dem,« siger Ole Hampenberg Andersen.

Mener du, at det konstruktive element mangler i dansk journalistik i dag?

»Jeg synes, det mangler som en generel linje. Vi har gjort det her for at differentiere os og give vores seere noget, de ikke kan få andre steder. Hvis man skal se med salgsbrillerne på, så kan vi ikke alle sammen gøre det samme. Medierne i Danmark må finde deres egen vinkel at lave historierne på. Men jeg tror især, vi regionale og lokale medier med de målgrupper, vi henvender os til, er nødt til at tænke modtageren mere aktivt ind i journalistikken.«

På TV 2 Øst har de oplevet en voldsomt positiv respons fra seerne, efter de har indført 'konstruktiv journalistik' som et princip i forhold til nyhedskriterierne, fortæller Ole Hampenberg Andersen.

»Det er massivt, som det har haft indflydelse på vores seertal. I 2010 har vores ratings i gennemsnit ligget omkring 30 %, det er helt vildt. Man skal selvfølgelig altid passe på med seertal, men at vi har haft en konstant stigning siden 2007, det er en tendens, der er så kraftig, at jeg ikke er i tvivl om, at det har at gøre med den konstruktive journalistik,« siger han. 

I en artikel bragt i webmagasinet 'Fra nyheder til ahaheder' i sidste uge diskuteres 'konstruktive nyheder'. Artiklen er skrevet af Peter Bro, leder af Center for Journalistik på Syddansk Universitet, og den tager udgangspunkt i en masterafhandling om 'konstruktive nyheder' skrevet af Dansk Journalistforbunds næstformand Fred Jacobsen. Han har interviewet syv danske mediechefer for at få deres syn på konstruktive nyheder.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen