search

TV 2 om forlig: Et forbud havde været et slag i luften

Ekstra Bladet har lovet ikke at offentliggøre mere fra dokumentar, som TV 2 ikke må vise. TV 2 forsøger nu at få Højesteret til at omstøde forbud.

En stribe klip, som Ekstra Bladet uretmæssigt har delt på eb.dk, er nået så vidt omkring, at TV 2 i dag i retten opgav at få nedlagt forbud mod, at Ekstra Bladet fortsat kan vise klippene.

Det siger TV 2’s nyhedsdirektør Mikkel Hertz efter et retsmøde, hvor de to parter har indgået et forlig. Det betyder, at Ekstra Bladet alene kan vise de klip fra en TV 2-dokumentar, som de allerede har publiceret, klip der viser uværdig behandling af en 90-årig demensramt kvinde. Men de kan ikke vise nye klip eller bringe klippene igen i nye artikler.

”Siden vi begærede forbud mod Ekstra Bladet i går ved middagstid, er klippene blevet delt alle steder af folketingspolitikere, tidligere ministre og mange andre. Så at fastholde et krav om forbud mod at vise de klip, ville være et slag i luften”, siger Mikkel Hertz.

Det vigtigste for TV 2 er nu at beskytte den samlede dokumentar og at få lov til at vise den. Det vil TV 2 nu forsøge at få Højesteret til at tage stilling til, efter Vestre Landsret i sidste uge nedlagde fogedforbud mod, at TV 2 kan vise den.

”Vi vil gerne beskytte den samlede dokumentar og den samlede afdækning af de kritisable forhold på plejehjemmet. Ekstra Bladet har med forliget forpligtet sig til at slette alt materiale de har og til ikke at dele det med andre, og de har garanteret, at de ikke har delt det med andre” siger Mikkel Hertz.

TV 2 overvejer at kræve erstatning

Selvom der er indgået forlig, så skyder Mikkel Hertz alligevel på Ekstra Bladet, hvor der kan lande en regning hos chefredaktør Poul Madsen.

”Ekstra Bladet anerkender blankt, at de har krænket vores ophavsret, og vi forbeholder os ret til at kræve erstatning. Det er krænkende, at Ekstra Bladet stjæler vores materiale og offentliggør det, og det er jeg stadig utilfreds med”, siger Mikkel Hertz.

Vestre Landsret har nedlagt fogedforbud mod, at TV 2 kan vise dokumentaren, men Ekstra Bladet har fået fat i den og viste i forgårs en række klip og brød dermed TV 2’s ophavsret.

Det er oprindeligt Aarhus Kommune, der har bedt om at få et nedlagt fogedforbud mod, at dokumentaren bliver vist.

Skjulte optagelser er krænkende

Den omstridte dokumentar er blevet til, efter familien til en 90-årige demenssyg kvinde henvendte sig til TV 2, efter de i en årrække forgæves havde klaget over plejehjemmet.

For at dokumentere de kritisable forhold, som familien oplevede på plejehjemmet, foretog TV 2 efter aftale med familien i 16 dage skjulte optagelser i kvindens lejlighed på plejehjemmet Kongsgården i Aarhus.

Men i sidste uge stadfæstede Vestre Landsret et fogedforbud, der betyder, at TV 2 ikke må vise optagelserne, der dokumenterer omfattende plejesvigt, nedværdigende tale og sundhedsfarlig hygiejne.

Landsretten mente, at billederne er optaget ulovligt, og at de er så krænkende for kvinden, at en offentliggørelse også vil være ulovlig. Det på trods af, at kvindens familie og værge har samarbejdet med TV 2 og ønsker optagelserne bragt.

Retten lagde vægt på, at kvinden grundet sin demenssygdom ikke er i stand til selv at give et gyldigt samtykke til optagelserne.

Journalisten forsøger at få en kommentar fra Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen