TV 2 Nyhederne har længe været det mest succesfulde nationale medie på Facebook med langt flere likes end konkurrenterne. Men det seneste år er TV 2 Nyhederne blevet overhalet af især Ekstra Bladet, DR og Metroxpress, der er bedre til at engagere læserne.
Det fortæller lektor på Center for Journalistik på SDU Filip Wallberg. Han har lavet en robot, der følger 10 nationale nyhedsmedier på Facebook – og det er ikke sjov læsning for TV 2 Nyhederne. Flere og flere synes ganske vist godt om TV 2 Nyhederne på Facebook.
»Men siden har tabt pusten sammenlignet med andre medier, og redaktionen står over for en udfordring,« siger Filip Wallberg.
TV 2 Nyhederne har fortsat flest likes, siger han.
»Men de har det laveste engagement. Alle de ni andre nyhedsmedier var i februar 2014 bedre til at engagere deres brugere,« forklarer han.
Fart på siden september 2013
Tallene er relevante, fordi medierne tidligere blot skulle samle så mange likes som muligt.
»I dag går man efter engagementet, så ens historier bliver spredt så meget som muligt på Facebook,« forklarer Filip Wallberg.
Det kan ske ved, at en bruger anbefaler, deler eller kommenterer en artikel.
Listen omfatter Kristeligt Dagblad, TV 2 Nyhederne, Politiken, Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, DR Nyheder, Dagbladet Information, Metroxpress, Berlingske og BT.
På Filip Wallbergs side kan man blandt andet se udviklingen i sociale interaktioner på mediernes facebooksider fra januar 2013 til februar 2014.
»I januar 2013 lå tallene og hostede af sted. Men på bare et år er de eksploderet. Alle medier er vokset, især Ekstra Bladet og Metroxpress. Det er ikke kommet ud af det blå. For eksempel har Metroxpress ansat en facebookjournalist,« siger Filip Wallberg.
Samlet set viser tallene, at mediernes indhold bliver delt, anbefalet og kommenteret mere end fire gange så meget som i januar 2013. http://cf.datawrapper.de/3leaB/3/
Udviklingen tog fart i september 2013. Og den toppede (indtil videre) i januar 2014.
Taber på engegement
TV 2 Nyhederne var nummer 1 i januar 2013 med knap 87.000 interaktioner. I februar i år er TV 2 Nyhedernes tal steget en smule til 96.000 interaktioner. Men i samme perioder er udviklingen på de andre nyhedsmediers facebooksider nærmest eksploderet, så TV 2 Nyhederne er røget fra en førsteplads ned på en sjetteplads blandt de 10 medier.
Et af de medier, der bevæger sig fremad med raketfart, er Metroxpress. Avisen havde sølle 330 sociale interaktioner i januar 2013. Nu er tallet mere end 600 gange så stort, nemlig 205.000 sociale interaktioner i februar 2014.
Men hvorfor er sociale interaktioner egentlig så vigtige? Bare fordi læserne ser en god artikel i avisen, behøver de vel ikke føle sig kaldet til at skrive et læserbrev eller løbe over til naboen med avisen?
»Nej, det behøver de ikke. Men hvis medier ønsker, at deres indhold skal spredes viralt på Facebook, kræver det, at folk anbefaler, kommenterer og deler. Det er hele fidusen med Facebook, at historierne kan spredes som ringe i vandet. Derfor er det vigtigt, at man kigger på, hvordan man kan få folk til at trykke på anbefal,« siger Filip Wallberg.
Flest kommentarer på Ekstra Bladet
TV 2 Nyhederne kan glæde sig over, at facebookbrugerne fortsat er flittige med at kommentere. Her ligger TV 2 Nyhederne på en andenplads efter Ekstra Bladet.
Det er meningen, at robotten skal følge udviklingen fremover. Filip Wallberg har i forvejen en robot, der overvåger, hvilke historier der blev delt mest på sociale medier.
Journalisten har prøvet at få en kommentar fra TV2.dk siden i går.
6