search

TV 2 News: Mærsk sætter os i et etisk dilemma

TV 2 News skulle ligesom Jp.dk tage stilling til, om de ville bringe et tv-interview produceret af Mærsk. De bragte 15 sekunder og kalder situationen for »en interessant etisk debat«. (Opdateret kl 14.20)

TV 2 News skulle ligesom Jp.dk tage stilling til, om de ville bringe et tv-interview produceret af Mærsk. De bragte 15 sekunder og kalder situationen for »en interessant etisk debat«. (Opdateret kl 14.20)

Som Journalisten.dk skrev i går, havde A.P. Møller-Mærsk Gruppen produceret et tv-indslag til fri afbenyttelse i medierne, som de sendte rundt sammen med deres halvårsregnskab den 21. august i år. Samtidigt meddelte de, at direktør Nils Smedegaard Andersen først kunne stille op til interviews hen ad eftermiddagen.

Ole Krohn, der er finansredaktør på TV 2 Nyhederne, skulle altså tage stilling til, om kanalen ville bringe en kommentar fra Mærsks indslag, eller om de ville vente seks timer på et egenproduceret indslag. De valgte det første. De bragte 15 sekunder, hvor Nils Smedegaard Andersen kommenterer regnskabet, mens de skiltede med, at interviewet var produceret af Mærsk selv.

»Vi ville ikke have journalistens spørgsmål med eller værdiladede ytringer. Det ville blive for ukritisk. Men det var en svær etisk diskussion, for det her må ikke blive en glidebane,« siger Ole Krohn til Journalisten.dk.

– Men er du ikke bange for, at Mærsk i fremtiden bliver endnu sværere at få en kommentar fra, hvis de har succes med at lave deres egne interviews?
»Jo, og hvis vi ikke kunne få et interview senere på dagen, så ville vi også have droppet indslaget. Men Nils Smedegaard Andersen stillede både op til News, Finansmagasinet og live i TV 2 Nyhederne klokken 19.00. Så vi bragte kun kommentaren, fordi vi var lidt utålmodige på TV 2 News,« siger Ole Krohn til Journalisten.dk

– Hvad gør I, hvis mindre virksomheder begynder at gøre det også?
»Mærsk er dansk erhvervslivs kongehus, når det gælder pressen. De har en meget stærk position, og alle vil have en kommentar. Hvis mindre virksomheder gjorde det her, så ville vi nok bare vente, til vi kunne få vores egen kommentar. Det er vigtigt, at vi kan stille vores egne spørgsmål,« siger han til Journalisten.dk.

Det er første gang, at TV 2 modtager indslag, der er produceret af virksomheden selv. De har derfor ikke nogen standardprocedure for, hvad de bringer, og hvad de ikke gør. Beslutningen om at bringe kommentaren var derfor også omkring nyhedsledelsen.

»Det er helt nyt, at Mærsk gør det her. Vi vurderede, at den kommentar isoleret set var okay. Så sørgede vi for, at der resten af dagen var masser af analytikere, der kunne give et kritisk syn på Mærsks regnskab, så kommentaren ikke ville stå alene,« siger Ole Krohn til Journalisten.dk

Birgitte Henriksen, pressechef i A.P. Møller Mærsk Gruppen, lægger vægt på, at det udsendte tv-indslag ikke skal erstatte de kritiske interviews.

»Det er et tilbud til tv-medierne, som hellere vil have billeder, end de vil læse op fra en pressemeddelelse. I løbet af dagen lavede Nils Smedegaard Andersen vel 30-35 interviews. Det er altså ikke, fordi han prøver af undgå pressen,« siger hun til Journalisten.dk

I år var altså første gang, at Mærsk tilbød levende billeder, og det har derfor givet anledning til en principiel diskussion på flere redaktioner. Ifølge Mærsk kommer der flere indslag i fremtiden.

»Jeg regner klart med, at vi vil gøre det fremover,« siger Birgitte Henriksen til Journalisten.dk

Mærsk vil dog ikke blande sig i, hvad medierne gør med tv-indslagene. Det skal være helt op til den enkelte redaktion, hvordan de vil klippe indslaget sammen. Her kan du se, hvordan JP.dk valgte at gøre det

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen