
TV 2 Zulu gik i luften den 15. oktober 2000 og har siden dengang lagt platform til et hav af danske comedy-programmer. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Fra slutningen af marts samles TV 2 Zulu og TV 2 Echo under et samlet brand med navnet TV 2 Echo.
Dermed lukker TV 2 ned for navnet TV 2 Zulu, som har optrådt på tv-stationens platforme siden 2000.
Det skriver TV 2 i en pressemeddelelse.
Planen med sammenlægningen er at ramme de 20-30-årige, som TV 2 gerne vil have en stærkere relation til.
Echo udvides
Projektet TV 2 Echo blev i 2018 lanceret af TV 2’s nyhedsafdeling under projektet ”Relation 25” for at få en styrket tilstedeværelse i den unge målgruppe.
Det nye TV 2 Echo kommer til at udkomme på flere platforme med adskillige forskellige genrer, oplyser TV 2 i pressemeddelelsen:
”Med det nye TV 2 Echo udvider vi med flere genrer og fortæller historier fra målgruppens perspektiv i et bredt mix af reality, fiktion, dokumentar og aktualitetshistorier,” udtaler indholdsdirektør Lotte Lindegaard i pressemeddelelsen.
Dele af TV 2 Zulus ”dna” får ifølge TV 2 lov til at leve videre på den nye platform, men udfasningen af brandet hænger også sammen med, at kanalen er blevet mindre relevant:
”Zulu har repræsenteret det unge og originale i mange år og leveret fantastisk underholdning og dagsordensættende begivenheder, vi aldrig vil glemme. Zulu har dog ikke længere den relevans hos målgruppen, som den havde i brandets ungdom, og derfor er tiden nu kommet til at gøre noget nyt,” lyder det fra Lotte Lindegaard i pressemeddelelsen.
Har lukket programmer
Den seneste tid har TV 2 da også løbende givet meldinger om, at Zulu var på vej mod en transformation.
Blandt andet er comedy-programmet ’Dybvaaaaad!’ efter 10 år på skærmen ikke blevet forlænget, programmet ’Natholdet’ har været sat på pause, og tv-kanalen meldte også i oktober ud, at ’ZULU Comedy Galla’ var løbet af stablen for sidste gang.
Komikeren Tobias Dybvad gav i forbindelse med den manglende forlængelse af sit program et interview til Se og Hør, hvor han beskrev TV 2 Zulu som værende i en eksistentiel krise:
”De kalder sig en ungdomskanal, og for fem år siden viste en undersøgelse, at deres gennemsnitlige seer er en 43-årig gammel mand. To år ældre end mig. Og siden har de været i panik,” lød det.
TV 2 Zulu har ellers tidligere været omtalt som en bragende succes på TV 2.
I tv-branchen kan man måle den slags med de såkaldte BAV-data. Det er et værktøj, som reklamebranchen bruger til at finde ud af, hvad forbrugerne bedst kan lide.
Og i 2014 viste BAV-data ifølge MediaWatch, at DR 2 og TV 2 Zulu var de klart stærkeste tv-brands på markedet, men det har altså ifølge Lotte Lindegaard ændret sig markant de seneste år:
”Verden ændrer sig, og vi skal forny os og skifte spor på det rigtige tidspunkt,” lyder det i pressemeddelelsen.
TV 2 Echos nye identitet rulles ud på alle platforme 27. marts. TV 2 oplyser også, at ’Zulu Awards’ omdøbes til ’EchoPrisen’, der afvikles 30. marts.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.