I første halvår af 2022 har TV 2 haft mere end 50 procent af de danske tv-seere, mens DR kun har haft omkring 28 procent af dem, viser seerundersøgelser fra Kantar Gallup og Nielsen.
Det skriver Politiken.
Ud over at TV 2 har en større seerandel, bruger danske seere også længere tid på at se flow-tv på TV 2 end på DR. Den daglige seertid i løbet af første halvår af 2022 for TV 2’s seere ligger på 69 minutter, mens den på DR kun er 36,5 minutter.
Både professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet Hanne Bruun og chef for DR Medieforskning Dennis Christensen peger ifølge Politiken på, at lukningen af tre DR-kanaler som følge af politisk vedtagne DR-besparelser i 2018 har rykket seere over til TV 2.
Når det kommer til streaming, er DR dog foran. 36 procent af danskere har i første halvår af 2022 brugt DR TV i løbet af en uge, mens tallet kun er 20 procent for TV 2 Play. I gennemsnit bruger seerne dog næsten lige lang tid: 60 minutter på DR TV og 58 minutter på TV 2 Play.