TV 2 glæder sig over product placement

Som en del af medieforliget må danske tv-stationer fremover tage penge for såkaldt product placement, som længe har stået på direktør Merete Eldrups ønskeseddel.

Som en del af medieforliget må danske tv-stationer fremover tage penge for såkaldt product placement, som længe har stået på direktør Merete Eldrups ønskeseddel.

Vi kender det fra store Hollywood-film, men nu bliver det måske hverdag i dit tv også. Fremover må danske tv-stationer modtage penge for at placere bestemte varemærker i udsendelserne. Det kaldes product placement og har hidtil været forbudt i Danmark.

Det har hele tiden været tilladt at placere kendte varemærker i udsendelserne, men efter gårsdagens medieforlig må tv-stationerne altså nu kræve penge for det også. Det glæder TV 2's direktør, Merete Eldrup.

»Det er godt, at vi nu kan tjene penge og lave bedre programmer eller købe dem billigere,« siger Merete Eldrup til politiken.dk.

Du kommer dog fortsat til at kunne nyde en god film uden afbrydelser på TV 2. Regeringens medieforlig ændrer nemlig ikke på, at det stadig er ulovligt at afbryde udsendelser med reklameblokke.

De licensfinansierede tv-stationer DR og TV 2 Regionerne må fortsat ikke benytte sig af product placement.

De nye regler for product placement træder i kraft sammen med det nye medieforlig i 2011.