search

TV 2 fortryder Løkke-historie

David Trads, ny talk show-vært, lavede et positivt interview med Lars Løkke om hans Løkkefond - få dage efter at David Trads havde arbejdet frivilligt for fonden. Både han selv og digital chef Peter Brüchmann kalder sammenblandingen uheldig

David Trads lagde ikke skjul på sin begejstring, da han i weekenden på tv2.dk indledte sit interview med Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen:

»Et nyt fantastisk projekt, Drengeakademiet har vist, at løsningen måske også ligger i folkeskolen,« starter David Trads sit indslag om det projekt, hvor Løkkefonden har hjulpet en række skoletrætte drenge med at rykke sig bogligt.

David Trads har også åbent fortalt om sin begejstring for projektet på sin facebookprofil, og han stillede i sidste uge op som frivillig vært til et fundraiser-arrangement for fonden. En del af opgaven gik ud på at prøve at vække journalisters interesse for området.

I dag fortryder han forløbet:

»Set i bakspejlet var det her en uheldig sammenblanding af ting. Det var en gammel aftale, at jeg ville hjælpe med arrangementet, og den burde jeg i lyset af mit nye program have aflyst. Havde jeg alligevel gjort det, skulle jeg have sagt i programmet, at jeg havde været personligt engageret i det – selv om jeg ikke tjener penge på det eller har nogen som helst tillidsposter,« siger David Trads.

Digital chef Peter Brüchmann er heller ikke tilfreds med forløbet:

»Den sammenhæng, jeg bliver præsenteret for, er jeg meget lidt begejstret for. Jeg synes, det er en forkert sammenblanding af interesser. David og jeg har haft en samtale om, hvor grænserne går, og hvordan hans rolle skal fortolkes,« siger Peter Brüchmann med henvisning til konceptet for David Trads’ nye talk-show på tv2.dk.

Ideen med programmet, fortæller Peter Brüchmann, er, at David Trads skal have en mere fri rolle og være mere personlig end den traditionelle studievært. Han skal bringe sig selv i spil og må godt sige, hvad han synes, men i dette tilfælde blev grænsen overskredet:

»Alt, hvad der har med rød og blå og Løkke og Thorning at gøre i forhold til at være angribelig, det er uheldigt. Man skal generelt holde sig fra enhver mulighed for sammenblanding af interesser, når man agerer i rolle, hvor man fremstår i en politisk sammenhæng formidlingsmæssigt,« siger Peter Brüchmann.

Kommentarer
12
Peter Nielsen
17.03.14 16:26
Hvordan kan det være, at en
Hvordan kan det være, at en (journalist?) med en lang række poster i toppen af den danske medieverden i bagagen først opdager problemet, når han ser tingene i bakspejlet?
Hvorfor finder TV2 ikke nogle nye talenter som værter til deres talkshows. Jeg mener - der er næppe længere noget dansk medie tilbage, hvor ham der Trads ikke har haft sine chancer for at vise sin personlighed frem.
Fremhævet af Journalisten
David Trads
17.03.14 17:23
@Peter:

@Peter:
1) Tja, sommetider laver man fejl - jeg gør i hvert fald - og så må man jo tage den skældud, der tilkommer en.
2) Der er skam masser af medier, hvor jeg ikke har været ;-)
kh
David
Fremhævet af Journalisten
Carsten Holbeck
17.03.14 21:54
Det er en skandale, at TV2,
Det er en skandale, at TV2, der dog er et statsejet aktieselskab så åbenlyst og gang på gang optræder som propagandakanal for partiet Venstre. Det er en skadale, at kanalens politiske kommentatorer over en bank er hentet i Venstres partiapparat.
Fremhævet af Journalisten
Annegrethe Rasmussen
18.03.14 01:56
I Venstres partiapparat?
I Venstres partiapparat? Måske et minimum af research var en god ide, før man ytrer sig her: David Trads er så vidt jeg ved - og jeg kender ham udmærket - ikke medlem af noget parti. Men han forsøgte for år tilbage at blive kandidat for Socialdemokraterne i Skanderborg kredsen.
Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
18.03.14 09:05
Spøjst at det er problematisk
Spøjst at det er problematisk når Trads fjernsynshygger med Løkke. Problemet er, angiveligt, inhabilitet.

Men... Hver eneste dag på TV2 og DR interviewer journalister andre journalister. Altså fjernsynshygger. Og efter endt interview mødes de måske på en bar. En cafe. En restaurant. Eller i en seng.

Og sidstnævnte er ganske uproblematisk. For mens medier afslører snyd, svindel og nepotisme i alle brancher så er én branche så ren at ideen om at det ligegyldige forhold at et personligt venskab mellem en journalist der interviewer en anden journalist skulle kunne påvirke interviewets udfald så langt ude at selve ideen om at stille spørgsmålstegn ved problematikken vidner om dybdepsykose.

Så tæt på at blive belønnet for "den lukkede liga" så tæt på at være en del af den...

DISCLAIMER: UDTRYKKET FJERNSYNSHYGGER får under 400 hits på google. Jeg vil gerne gøre opmærksom på at jeg er ophavsmand til udtrykket såfremt det bruges i forbindelse med at journalister råhygger for åben skærm. Royalties, kreditering osv. forventes.
Fremhævet af Journalisten
Jørgen Heinemann
18.03.14 13:24
David Trads. Var det ikke ham
David Trads. Var det ikke ham, er slagtede Henrik Gade Jensen fordi han var politisk uenig med ham? Var det ikke også David Trads, der bagefter nægtede at sige undskyld og erstatte den skade han forvoldte?
Fremhævet af Journalisten
Svend Erik Øhlenschlæger
20.03.14 17:12
Ikke noget nyt her. TV2s
Ikke noget nyt her. TV2s Presselogen er et (bak)spejlkabinet, hvor ordene ”vi burde have ..” og ”vi vil fremover være mere…” er gennemgående. Ingen tror vel for alvor på at afbigten får nogen praktisk konsekvens.
Fremhævet af Journalisten
Jan Løth
22.03.14 19:22
Hvad var den konkrete
Hvad var den konkrete anledning til Trads fortrydelse ?? Vågnede han bare fortrydelig op en morgen ? Eller kom der lidt for mange klager over, at TV2s journali... kommunikationsmedarbejdere endnu engang uhæmmet havde markedsført Venstre (og forsømt DF og LA) ?

Løkke-fonden er ellers et fascinerende projekt. Det er sjældent, at Saxo-bank, Falck, ISS, Danfoss og Dansk Metal står sammen om noget. Er der nogen, der kan finde fællesnævneren ?
Fremhævet af Journalisten
Niels Graverholt
19.04.14 00:40
Det værste var hans
Det værste var hans efterfølgende forsøg på at forsvare det total ukritiske interview, fortsætte med at reklamere for Løkkes projekt - som ikke indeholder noget som helst nyt - og ignorere os, der pillede hans "argumenter" fra hinanden.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
21.04.14 10:37
Mest skandaløst er det vel,
Mest skandaløst er det vel, at de ikke kunne se problemet inden interviewet. Man kan frygte, at det vidner om inkompetence fra både David Trads og hans chefs side. Man håber så - men frygter det værste - at det ikke gælder flere i den danske journaliststand....
Fremhævet af Journalisten
Ole Munk
25.05.14 11:15
Et af de interessante
Et af de interessante elementer op til EU afstemningerne har været, at blandt de politiske journalister samt deres respektive chefer har adskillige haft mere end svært ved at holde egne politiske præferencer ude fra udsendelserne.
Men ok, lidt forbrugervejledning skader jo ikke.
Fremhævet af Journalisten
Niels Graverholt
09.01.16 02:12
Det var ganske enkelt det
Det var ganske enkelt det mest elendige stykke journalistik, jeg nogensinde har set - og jer er 68. Der var absolut ingen tegn på, at DT havde gjort noget som helst forinden for at sætte sig ind i, hvad det handlede om, han var totalt ukritisk, og et par gange roste han sågar noget, som LL ikke selv havde fundet på at rose - måske fordi DT ikke havde nævnt det under briefingen.
Og ikke nok med det: Da han pralede på sin fp over det, og jeg kritiserede det, slog han det hen med nogle smarte, arrogante kommentarer, og da jeg så pillede interviewet og LL's projekt i stumper og stykker, ignorerede han det i sin ophøjede arrogance.
Det var en skændsel for dansk journalistik, som kun opvejes af Puk Damsgaard i gård.
Er der i øvrigt nogen, der ved, om "interviewet" stadig er tilgængeligt. Det må kunne bruges til undervisning af journaliststuderende på 1. semester.
Fremhævet af Journalisten