Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
TV 2 oplevede fremgang i både abonnenter og reklameomsætning i 2022. Det viser mediehusets årsrapport for 2022.
TV 2’s omsætning steg i 2022 med 7,4 procent, og endte samlet på 3,85 milliarder kroner.
Alligevel kom mediekoncernen ud af 2022 med et underskud efter skat på minus 170 millioner kroner. Det er ifølge årsrapporten det første underskud i fem år.
Underskuddet skyldes dels, at TV 2’s omkostninger steg med 12 procent, dels et forlig i en retssag med Nordic Entertainment Group (Nent), der blev indgået i løbet af året.
Forliget afslutter en årelang retssag om TV 2’s betaling af ulovlighedsrenter til staten og udløser, at mediekoncernen udbetaler over en milliard kroner i udbytte til staten.
Dermed lander resultat før finansielle poster (EBIT) på minus 90 millioner kroner.
Resultatet er ifølge TV 2 selv tilfredsstillende i en situation med usikkerhed om den generelle økonomiske udvikling.
Mediehuset oplyser, at de stigende omkostninger skyldes eksekveringen af TV 2’s strategi og ekstraordinært høje omkostninger til nyhedsdækning samt inflationspres og stigende energipriser.