search

TV 2 er klar med ny digital strategi

Strategien består bl.a. i, at stationen om morgenen har slået tv2.dk, TV 2 News og TV 2 Nyhederne sammen under én redaktør. Det har løftet kvaliteten, mener nyhedsdirektør Michael Dyrby: »Vi er bedre klædt på til nyhedsstrømmen.« Konceptet skal nu bredes ud til samtlige nyhedsflader

»På den anden side af sommerferien har vi ændret vores måde at gøre tingene på. Men det er endnu for tidligt at sige præcist hvordan.«

Sådan lød det fra TV 2's nyhedsdirektør, Michael Dyrby, da koncernen i slutningen af maj meldte ud, at de nu vil opruste digitalt. Samtidig med udmeldingen forlod nyhedschef Jacob Nybroe TV 2.

Nu er Michael Dyrby klar til at løfte sløret for, hvad den nye strategi mere konkret kommer til at gå ud på:

»På den digitale side sker der mange ting. Vi har for eksempel slået tv2.dk, TV 2 News og TV 2 Nyhederne sammen om morgenen. Vi kalder det Nyhedscenter Morgen, og det har én redaktør. Det har medført, at vi arbejder sammen i teams, hvor vi tidligere har haft nyhedssiloer,« forklarer Michael Dyrby.

Et tydeligt kvalitetsløft

Forsøget med at arbejde i teams på nyhedsfladen om morgenen har kun kørt i tre uger, men planen er, at tiltaget i løbet af efteråret skal bredes ud til samtlige af TV 2's nyhedsflader. Michael Dyrby forklarer, at man allerede kan mærke et tydeligt kvalitetsløft på morgennyhederne.

»For vores nyhedsproduktionen betyder det, at vi løfter kvaliteten. Vi er bedre klædt på til nyhedsstrømmen. Det gør os bedre til at få gode billeder hjem, giver bedre research og bedre kilder på historierne. Alle historier har et forløb, inden og efter de udkommer. Det kommer vi til at rulle mere ud på flere platforme,« siger Michael Dyrby.

Ud over at bryde den gængse nyhedsopdeling planlægger TV 2 at oprette en helt ny faggruppe med fokus på udviklingen inden for forskning, teknologi, sundhed og forebyggelse. Den får navnet Live Science.

Brugerne stiller nye krav

Baggrunden for optimeringen på den digitale front er ændrede krav fra TV 2's seere og brugere, fortæller Michael Dyrby. Lige nu arbejder TV 2 på at gøre sig klar til de nye udfordringer i den digitale verden.  

»Vi skal leve op til de krav, som brugerne stiller. De vil i højere grad selv bestemme og interagere. Det betyder, at man skal være tilgængelig hele tiden på mange devises. Vi har besluttet os for, at TV 2 i særlig grad skal engagere brugere og seere. Det betyder mere konkret en forstærkning på de sociale medier, debatsektioner, chat og dialog med brugerne. Vi vil gerne være med til at facilitere debat,« fortæller Michael Dyrby.

Han forventer, at hele organisationen vil være ændret fra første december. 

Det er ikke en spareøvelse

Michael Dyrby fortæller, at den nye måde at arbejde sammen på gør, at der bliver frigivet ressourcer. 

»Ved at vi arbejder sammen på den her måde, kommer vi til at spare nogle penge. De penge vil vi bruge på at lave bedre journalistik,« siger han. 

Kommer jeres optimering digitalt til at betyde, at I skal have færre ansatte?

»Det er ikke en spareøvelse, men en optimering. I og med at vi skal omrokere en hel masse, sker der en nok en naturlig udskiftning. Men her bliver ved med at være lige så mange medarbejdere, som her er i dag,« understreger Michael Dyrby.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen