search

TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

»Det er sådan noget, der kunne ske i Ukraine! Men det sker midt i kongens København,« siger kanalchef Mikkel Hertz til Journalisten.dk, efter at en TV 2-kollega er blevet overfaldet på Christiania og jaget nøgen ud af fristaden. Journalisten er rystet over, at ingen greb ind.

»Det er sådan noget, der kunne ske i Ukraine! Men det sker midt i kongens København,« siger kanalchef Mikkel Hertz til Journalisten.dk, efter at en TV 2-kollega er blevet overfaldet på Christiania og jaget nøgen ud af fristaden. Journalisten er rystet over, at ingen greb ind.

I går eftermiddag blev en TV 2-journalist overfaldet ved Pusher Street på Christiania. Her flåede flere personer alt tøjet af ham, og herefter blev han jaget ud fra fristaden og søgte tilflugt ved Christianshavns Torv.

Det fortæller journalistens chef Mikkel Hertz til Journalisten.dk. Manden, der er blevet overfaldet, har ikke selv lyst til at stå frem. Han er blevet tilbudt psykologhjælp.

Journalisten blev overfaldet, fordi han blev afsløret i at filme hashhandel på Christiania med skjult kamera. Mikkel Hertz fortæller, at det var rockertyper, der stod for overfaldet, men at andre mennesker så på.

»Det er mit klare indtryk, at det var rockertyper, der stod for overfaldet. Men det er også mit klare indtryk, at der var masser af christianitter omkring ham, uden at en eneste løftede en finger. Det er også noget af det, der har rystet ham. Han fik ingen hjælp. Der er så efterfølgende nogen, der har ringet til politiet,« siger Mikkel Hertz.

Han er meget oprørt over overfaldet.

»Jeg synes, det er totalt grænseoverskridende. Det er sådan noget, der kunne ske i Ukraine! Men det sker midt i kongens København. Det er det, der gør det så voldsomt. Vi har medarbejdere, der dækker væbnede konflikter rundt omkring i verden, og de er forberedt på vilkårene. Hvis de bliver udsat for noget, så ved de, at det ikke er personligt rettet mod dem. Det er det her overfald jo,« siger Hertz.

Han mener, at overfaldet igen sætter fokus på vilkårene for kritisk journalistik i fristaden.

Hvad kendetegner vilkårene for kritisk journalistik på Christiania?

»De er meget, meget vanskelige. Det er ikke første gang, vi har problemer med at dække, hvad der foregår på og omkring Christiania. Men vi har aldrig været udsat for noget, der er så voldsomt et overgreb på en medarbejder. Christiania er jo lovløst område. Det handler om, hvorvidt man overhovedet kan lave noget, der forholder sig kritisk til den åbenlyse hashhandel.«

Mikkel Hertz fortæller, at TV 2 bl.a. tidligere har oplevet stenkast mod medarbejdere.

Hvad kan I gøre for at beskytte jeres journalister, når de for eksempel er på opgave ved Pusher Street?

»En gang imellem har vi taget vagter med, når vi kører derud. Men her var der tale om optagelser med skjult kamera, og så kan du ikke rende rundt med et vagtkorps. Jeg vil nødigt gå i detaljer med vores arbejdsmetoder, men det er svært.«

Hvorfor valgte I skjult kamera i denne her situation?

»For at dokumentere den kendsgerning, at det, der blev vist frem for Folketingets Retsudvalg, var et skønmaleri. Ti minutter efter lå det hele fremme på disken igen.«

Løber I ikke en alt for stor risiko ved at sende skjult kamera på Pusher Street?

»Der er ofte en stor risiko ved at lave kritisk journalistik, ikke bare på Christiania. Men vi har vurderet, at den pågældende journalist med sin erfaring og kompetencer kunne håndtere den opgave. Det var også hans egen vurdering. Han har siden spurgt sig selv: Hvad gjorde jeg forkert? Jeg er ikke sikker på, han gjorde noget forkert.«

Mikkel Hertz er også utilfreds med mediedækningen af episoden.

»Jeg synes, det er helt vildt, at flere medier har forsøgt at latterliggøre journalisten – som om han stak næsen for langt frem og selv var ude om det. Gu var han ej. Han var ude for at dække en relevant problemstilling og lave optagelser på offentligt område.«

TV 2 har meldt overfaldet til politiet, ligesom de har indgivet anmeldelse for røveri, fordi journalisten fik frataget kamera og mobiltelefon. 

Kommentarer
67
Lone Nielsen
08.06.12 09:00
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hvor dum har man lov at være - giver de presseetiske regler ikke alle journalister lov til at dække kriminelle handlinger mens de foregår og under beskyttelse af de samme kriminelle?

TV2 journalisten skal være glad for at han ikke blev dyppet i tjære og rullet i fjer.

Lone

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
08.06.12 09:33
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Selv ude om det eller ej. Selv et geni som Mikkel Hertz kan vel regne ud, at man løber en risiko ved at lave undercover journalistik i et område, som efter TV2s udlægning er så massivt rockerrelateret. No shit, Sherlock!

Og hvordan - eller hvorfor - skulle man så forvente, at lige netop christianitter ville gribe ind med den frygt for repressalier ift rockere, alle andre borgere vel også ville holde sig i skindet for?

Jeg ville heller ikke have løftet en finger for den pågældende TV2 journalist. Men måske et figenblad....

Fremhævet af Journalisten
Niels Pinborg
08.06.12 09:51
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Jeg synes, at det er pissesynd for den journalist, der fik tæsk, da han med skjult kamera ville dokumentere en kriminel handling. Men jeg vil gerne vide, hvad Mikkel Hertz havde forestillet sig. 

Når de optager åbent, tager de vagter med - givet i en erkendelse af at stedet er farligt at operere i. Når de optager skjult og går efter kriminalitet, så har de ingen backup. Jeg er fuld af beundring over at tv2 vil dokumentere christianitternes rosenrøde løgne om at alt er idyl. Men jeg er blottet for forståelse for, at det kommer bag på nogen, at en kriminel tyer til kriminalitet, når hans gerning bliver opdaget.

Hvis tv2 havde lavet skjulte optagelser i en rockerborg og var blevet opdaget, så ville det samme nok ske. Og Christiania er en rockerborg, hvor hårdkriminalitet, vold, trusler og det, der er værre, regerer. Det er der intet nyt i.

I mine øjne har Hertz sendt sin journalist på en selvmordsaktion, og når det går galt spiller han forundret. Folk med begrænset kendskab til krimstof ved, at det ikke er en leg at lave journalistik i fristaden eller i andre gangsterreder.  

Skal vi acceptere det? Se, det er en anden snak...

 

Niels Pinborg, Ekstra Bladet. 

Fremhævet af Journalisten
Birgit Eskholm
08.06.12 11:55
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Spot on, Niels Pinborg! Og iø synes jeg, at du - kære Mikkel - forveklser Pusher Street med resten af Christiania - det er jo "kun" i Pusher Street, fotografering er "forbudt."
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
08.06.12 13:05
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Det er godt nok noget værre klynk som Mikkel Hertz fyrer af, alle og enhver ved da, at det ikke er risikofrit, at videofilme kriminelle med skjult kamera. Og så er det da noget sludder, at man ikke frit kan fotografere og videofilme på Christiania. Det er kun det lille område, som kaldes Pusher Street, hvor hash salget foregår, hvor man får problemer, hvis man forsøger at videofilme eller fotografere. På den resterende del af Christiania, der kan alle og enhver helt åbenlyst fotografere og videofilme, jeg har i hvert fald taget i hundredevis af billeder på Christiania.

Hvis man bruger Google og billedsøger på "Pusher Street Christiania", så får man immervæk over 23.000 hit, og på YouTube er der også en stribe videor på den samme søgning, så TV2 havde slet ikke behøvet at lave deres egne optagelser af hash handlen.

TV2 kan i øvrigt prøve at ta' en tur ind i Istedgade og videofilme dem der handler med hårde stoffer, de kan også prøve med optagelser ude på Blågårds Plads, eller i Mjølnerparken, i provinsen kan de prøve Gellerupparken i Århus og Vollsmose i Odense. 

Alle disse steder vil TV2 journalister straks blive passet op af folk fra den lokale klan, som mener, at det er deres regler der gælder for det pågældende område, og journalisterne skal være meget glade, hvis de slipper med, at de kun mister deres kamera, flere af stederne vil de helt sikkert blive konfronteret med våben, og der er meget stor risiko for, at de også vil blive brugt i mod dem. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Bjarne Witthoff
08.06.12 16:00
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

TV2 burde lære nye journalister. Hvordan man begår sig blandt de som ikke er del af samfundet. Også for TV2 egen skyld. Det er jo ikke journalistens skyld. Han har blot misopfattet situationen. Ud fra de normer han normalt er omgivet af. - Journalister kan lære meget af samfundes andre samfundsborgere. Dem de kaldere tabere eller kriminielle. - For der hersker der faktisk en form for respekt for kunstnere.

Som systemet ikke ønsker at anerkende. Ville ønske journalister kunne handle meget mere frit. Fik oplysninger om hvordan man begår sig i forskellige miljøer. Det er samfundets ikke acepteret kunstnere. Ret gode til.-

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
08.06.12 16:00
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Kald mig bare naiv, men hvor er det dog skammeligt at folk - nogle af dem måske personer, der i et eller andet omfang har relation til faget - ikke tager klart afstand til det, en TV2-journalist kommer ud for.

Det kan godt være, at en del af hr. og fru Danmark ikke vil løfte fingre for folk i nød, eller synes, visse personer skal dyppes i tjære og rulles i fjer, men den holdning er forhåbentlig ikke gængs i de kredse, hvor man bliver mødt af mange forskellige interesser, der vil bremse historier.

Og som jeg sang for 25 år siden (inden jeg blev svag i knæene og tog en tur rundt i det politiske landskab): Ryd Christiania, riv hele lortet ned... - og så videre.

Hvis man først begynder at indrette samfundet efter de kriminelle, så kan vi lige så godt give op. Der må være lidt modstand - fra pressefolk og andre, der har en form for fornuft tilbage.

Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
08.06.12 16:54
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hele den her nøgen-journalist-historie tror vi kun på, hvis vi får en anstændig billeddokumentation!

Venlig hilsen

Bodil Rohde

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
08.06.12 17:08
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

@Henrik Lind

Der er ikke noget mere dødssygt end at skulle følge en rigid konsensus. Især hvis den er dikteret af politisk korrekt journalisme. Og jeg gider ærlig talt ikke forsvare TV2s tosser alene ud fra en misforstået solidaritet for som enhver, der set set TV2 News vil vide, kan de forvandle dækningen af en lejrbålssang til en krigszone fra Vestbredden.

Men fint, at du har sunget om Christianias lukning allerede for 25 år siden. Det var en fem-seks år efter, at jeg første gang begyndte fast at komme i dét, en anden (tabloid)journalist i nærværende debat kaldte en "gangsterrede".

 Ak ja, der findes næppe noget sted, jeg har gået gået flere ture i med mine børn, danset, drukket mig fuld, chillet, spist og bare været i, end lige netop Christiania. Og jeg vil stadig vove den påstand, at ethvert provinsdiskotek eller Strøget i det indre København er mere utrygt. De voldelige episoder, jeg har været vidne til eller udsat i et relativt langt liv med masser af punktnedslag i overhalingsbanen, har udspillet sig andre steder.

Og så synes jeg iøvrigt det er tæt på beskæmmende, at journalister kan sætte kikkerten så meget for det blinde øje, at samtlige christianitter skal undgælde for de rockere, som angiveligt har overtaget hashhandlen.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
08.06.12 18:06
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Henrik Lind Jørgensen skrev: "Kald mig bare naiv, men hvor er det dog skammeligt at folk - nogle af dem måske personer, der i et eller andet omfang har relation til faget - ikke tager klart afstand til det, en TV2-journalist kommer ud for."

Du har misforstået noget, hvis du mener, at mit indlæg er et forsvar af de hash-handlere som har "straffet" TV2 journalisten for at videofilme dem med skjult kamera. Min pointe er derimod, at det er meget naivt og dumt, når TV2 tror at de bare kan sende en ung og uerfaren journalist ud på Christiania, og videofilme hash-handlen i Pusher Street med skjult kamera.

Men problemet har nok været, at de gamle og erfarne fotografer og journalister har været kloge nok til ikke at påtage sig opgaven, og derfor er den endt hos ung journalist, som slet ikke har overskuet den risiko der er forbundet med sådan en opgave.

Og det må da være de ledende medarbejdere hos TV2, som skal ha' dårlig samvittighed over, at de har sendt en ung journalist ud på en opgave, som kunne være gået meget mere galt, for der kunne sagtens ha' været en af hash-handlerne, som var gået helt bersærk, og havde slået journalisten til lirekassemand. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Ingebritt Eriksen
08.06.12 18:22
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

 

Hvis jeg var TV2, og alle andre dele af pressen iøvrigt, så ville jeg tænke hårdt og længe over hvorfor der tilsyneladende ikke rigtig er nogen der har ondt af den nøgne journalist. 

Sådan er det når man i årevis ikke har forvaltet sin frihed ansvarligt. Opbakningen til en fri presse er eroderet. 

 

Fremhævet af Journalisten
Kirsten Erlendsson
08.06.12 21:36
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Christiania har forlængst overlevet sig selv som alternativ til det bestående samfund, og måtte gerne for min skyld slå sig sammen med Bakkens Hvile og synge :Køb blomster, køb blomster, til ære for turister og andet godt folk i 68 års alderen, der luner sig ved tanken om, hvordan det var i de gode, gamle dage, da en fed var en fed.

Hvad vi egentlig skal bruge Christiania til, ud over at købe hash, er forsvundet i samme tåger og floromvundne floskler, der også blev sunget over Ungdomshuset, der nu nærmest glimrer ved sit fravær i medierne - af en eller anden årsag er det heller ikke længere interessant, rent journalistisk at gøre boet (regningen) op på, hvad det eksperiment har kostet/koster samfundet, men det går nok op=op med de timer, politiet har sparet. 

Christiania er en milliard-forretning, og det er da ærgreligt, hvis nogen begynder at kigge nærmere på den. Ejendomsretten til Københavns mest attraktive grunde holdes i hævd på god, borgelig kapitalistisk vis. Det alternative er bare, at det er andre, der skal betale til erhvervelsen af matriklen  via folke-aktier - lidt i stil med at støtte Greenpeace eller Red Barnet. 

Det lyder, som en indbringende forretning at have en folkeaktie i Pusherstreet, men jeg er ikke så sikker på, at jeg får lov til at flytte ind eller sælge min aktie videre til nogen.

Af skræk for at blive kaldt borgerlig - og det, der er værre, har medierne totalt lukket øjnene for, hvad der egentlig foregår derude, når der ikke er konfrontationer med politiet eller afbrænding af bydele ( læs vognparken udenfor), hvor focus  automatisk rettes mod ordensmagtens fremfærd og i sjælden grad på, hvad der foregår indenfor murene - for "så er man selv ude om at få bank!".  

Jeg kender kolleger, der ikke kommer på Christiania mere, fordi de er blevet truet på livet, da de prøvede at passe deres journalistiske arbejde  - ligesom i Syrien, Irak og andre diktaturstater, hvor vi kæmper for menneskers ret til ytringsfrihed og demokrati. 

Måske var det på tide at slagte de 'politisk korekte' eller 'hellige køer' i dansk presse  og holde op med at opføre os som de tre aber, der hverken kan se, høre eller tale om, hvad der foregår i selvstyreområder som i Mjølnerparken, Askerød, Vollsmose, Tingbjerg, Gjellerupparken  eller Christiania.

Det er ganske vist  ikke så omkostningsfrit som at beskæftige sig med filmstøtte og skattereformer og det giver ingen Cavlingspriser. Får du bank eller det, der er værre, er det din egen eller redaktørens skyld.

Men det kunne være, at der kom noget vedkommende og meningsfyldt samfundsjournalistik ud af det. 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind
09.06.12 07:06
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

@ Lars

I bund og grund er jeg rasende ligeglad med Christiana, Vollsmose, Mjølnerparken og andre steder. Jeg lever - indtil videre - i en idyllisk provins-idyl, og hvordan folk etablerer sig andre steder er op til dem at styre. Selv om jeg måske lyder ung - tak - er jeg blevet så gammel, at jeg langt hen ad vejen prioriterer mit og mine.

Som samfundsborger bliver jeg bare bekymret over udviklingen, hvis den fortsætter. For så er det måske pludselig dele af provinsbyer, hvor der ikke er fuld, offentlig adgang?

Det strider mod nogle grundlæggende værdier - også journalistiske - hos mig.

Her på Journalistens debat kan vi se folk, der betvivler, at det er sket, og folk, der ikke mener, pressen skal regne med opbakning i sådan en situation. Tjaaa, dem om det. De fredelige folk, der bor på Christiania - bortset fra én gang i virkeligheden jeg har kun set dem på tv, beklager - virker ligeglade. Men der er også et samfund uden for staden, hvor der gælder andre værdier.

I må have Christiania og all dens væsen alt det I vil. Bare rolig, jeg hverken synger eller rydder, og jeg dukker slet ikke op selv. Jeg har mere fornuftige ting at se, når jeg er i København en sjælden gang. Men jeg håber, der er andre, der har mod til at tage debatten. Og min journalistiske næse siger mig, at den ikke er slut.

Nå, jeg skal snart ud at klippe ligusterhækken.

Fremhævet af Journalisten
Michael Nielsen
09.06.12 11:26
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Jeg kan forstå på flere af indlæggende, at de mener at overfald på journalister er helt ok. Det er dog en besynderlig holdning at have. 
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
09.06.12 17:38
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Grundlæggende var det åbenbart Folketingets Retsudvalg, som var på besøg på Christiania.

Med sig havde de bl. a. TV2, og det er jo normal pressedækning.

Med var også Pia Kjærsgaard, som ikke er medlem af Retsudvalget. Hun er heller ikke retsordfører for DF.

Og så historien om den nøgne journalist, der blev jaget ud - åbenbart kun iført sorte sokker.

Det er er altså en besynderlig historie, og måske får vi aldrig flere oplysninger. 

Venlig hilsen

Bodil Rohde

Fremhævet af Journalisten
Martin Angelo Sunesen
09.06.12 22:11
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
det er absurd at man ikke kan tage billeder i det offentlige rum
Fremhævet af Journalisten
Carsten Hansen
10.06.12 09:15
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

TV2 har dummet sig ganske alvorligt. Og de har tabt ansigt. Er TV2 en flok amatører ?

Det er vel arbejdsgiverens opgave at beskytte sine ansatte. En ting er at sende sine ansatte ind på et plejehjem for at filme beboere i nedværdigende situationer. Noget andet er at blive sendt direkte ind i et dybt kriminelt miljø.  TV2 burde have beskytte journalisten bedre. 

TV2 har et arbejdsgiveransvar som de ikke har opfyldt. De har ladt deres personale i stikken. 

Man må håbe at de tænker sig bedre om en anden gang.

Fremhævet af Journalisten
Anne Sørensen
10.06.12 18:09
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Jeg er simpelthen målløs over den fremherskende holdning her blandt mine kolleger: at TV2 og journalisten mere eller mindre selv er ude om det voldelige og ekstreme overfald på en kollega på arbejde. Hvad sker der for jer? Ja, TV2 og journalisten tog en chance for at dokumentere hashhandelen - andre tager chancer og udsætter sig selv for fare for at dokumentere andre lyssky brancher og personer. Skal de så også lade være med det, fordi det er for farligt?! Er det bare ok, at Pusherstreet er farligere end alle and steder og brancher i landet? 

Uanset hvad man mener om Christiania og hashhandel i Pusherstreet, troede jeg, vi som professionelle journalister var enige om, at Christiania er offentligt område, hvor man må fotografere, som man vil, og hvor loven i det hele taget gælder, dvs man må ikke slå folk, tage tøjet af dem, jagte dem, røve deres personlige ejendele etc etc. Vi kan have forskellige holdninger til Christianias fremtid og til, om hash bør legaliseres, men vi kan da ikke være uenige om, at borgere og presse skal kunne færdes og arbejde på Christiania, såvel som i resten af landet, uden at risikere at blive overfaldet. Eller hvad?  

Er I aldrig blevet provokeret af foto forbudt skiltene i pusherstreet - personligt som professionelt? Hvordan kan I fornægte den gode og principelle historie, det er? Og hvordan kan I skyde på offeret for det voldelige overfald, fremfor på de kriminelle pushere og voldsmænd, der stod bag? 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
10.06.12 21:45
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Anne Sørensen skrev: "Jeg er simpelthen målløs over den fremherskende holdning her blandt mine kolleger: at TV2 og journalisten mere eller mindre selv er ude om det voldelige og ekstreme overfald på en kollega på arbejde."

Jeg mener, at du fortolker udmeldingerne på en helt forkert måde, for jeg kan ikke se, at der nogen som har givet udtryk for, at det skulle være ok, at nogle kriminelle har afstraffet en journalist, fordi han filmede dem med skjult kamera.

Min og andres udmeldinger går derimod på, at Pusher Street langt fra er det eneste sted, hvor man kan komme ud for problemer, hvis man forsøger at fotografere og videofilme. Og at TV2 har løbet en en helt uacceptabel risiko, når de sætter en ung uerfaren journalist til at lave skjulte optagelser af hash handlen i Pusher Street, man må nemlig forvente, at kriminelle vil reagere med en kriminel handling, hvis de opdager, at en journalist er ved at filme deres aktiviteter.

Der er også flere debattører som har opponeret i mod, at TV2 udråber hele Christiania som lovløst område, min og andres erfaringer er, at man sagtens kan videofilme og fotografere på Christiania, det er kun i det lille område som kaldes Pusher Street, at man ikke skal ta' kameraet frem. Det ville i øvrigt svare til, at TV2 udråbte hele Greve by til nazistisk område, blot fordi Jonni Hansen og hans venner holder til dernede.

Og ja, det er da provokerende, at der er en masse steder, hvor man ikke frit kan fotografere, selv ude i det pæne lovlydige og velregulerede samfund, der er jeg stødt ind personer som mener, at de har ret eller bemyndigelse til, at bestemme, om jeg måtte fotografere på et givent sted.

Dengang da DR's Aftenshowet holdt til i bæ'en på Rådhuspladsen, der har jeg faktisk oplevet, at en DR vagtmand kom og forbød mig, at stå foran bæ'en og fotografere på Rådhuspladsen. 

Min seneste oplevelse var i øvrigt foran Politikens Hus, hvor jeg ville ta' et par billeder af de blomster, lys, o.s.v., der var lagt foran et af vinduerne til minde om Tøger Seidenfaden, der kom der også en vagtmand farende ud fra forhallen og forbød mig at fotografere, og han var virkelig meget emsig, for han gik ind foran mig, og begyndte at skubbe til mig, da jeg ignorerede hans forbud mod fotografering.  

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
10.06.12 21:58
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Martin Angelo Sunesen skrev: "det er absurd at man ikke kan tage billeder i det offentlige rum"

Til det kan jeg kun sige, at det er endnu mere absurt, at nogle journalister tror, at det helt risikofrit, at videofilme nogle kriminelle, som står og sælger hash, med et skjult kamera. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Jens Hansen
11.06.12 05:42
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Hvem siger, at journalisten var ung og uerfaren?
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
11.06.12 07:10
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Jens Hansen skrev: "Hvem siger, at journalisten var ung og uerfaren?"

Det må han simpelthen være, når han har troet, at han bare kunne rende rundt i Pusher Street og videofilme med et skjult kamera, og at han slet ikke har været forberedt på, at det kunne få nogle meget alvorlige konsekvenser, hvis han blev afsløret.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
11.06.12 08:45
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Jeg er ærlig talt målløs over nogle af kommentarerne her. Uanset om man har sympati for Christiania eller ej, kan man da umuligt gøre andet end at forsvare en journalist, der har udøvet sit fag på fuldkommen lovlig vis. Jeg aner ikke, om han var grøn og uprøvet - jeg synes også, at det er den overordnede principielle diskussion uvedkommende.
Manden vil - i samfundets tjeneste - afsløre de ulovligheder, der foregår på et offentligt område. Han har al mulig ret til at være der, og Pusher Street har ikke ret til at forbyde fotografering. Afstraffelsen er helt igennem uacceptabel.
Ja, han har selv været ude om det. Det er vi i pressen altid, når vi dækker krige, forbrydelser, protesterne mod nedrivningen af Ungdomshuset, underbetaling og andre forhold, som ikke er seneste nyt fra de pseudokendte og Christiansborg. Skal vi så afholde os fra at gøre det? Gider I lige? At 'være ude om det' er faktisk en del af vores jobbeskrivelse. Det betyder imidlertid ikke, at vi skal acceptere grove overgreb. Ud fra samme argumentation kan man også sige, at p-vagter og s-togsrevisorer selv er ude om det, og at de må kunne regne ud, at det ikke er populært og derfor ikke fortjener medfølelse, når de bliver overfaldet.
Den anden del af diskussionen er, hvorvidt TV2 har handlet forsvarligt eller ej. Jeg ved ikke, hvad briefingen var. Hvis en ung og uprøvet journalist er sendt ud uden at have den fjerneste idé om risikoen, er det naturligvis uansvarligt. Jeg kender ikke omstændighederne, men er ret tryg ved, at de relevante parter på TV2 tager den sag op, hvis der er noget at komme efter.
Fremhævet af Journalisten
Jan August Hillers
11.06.12 09:45
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Venstres Pressetjenestes tv-kanal havde tilsyneladende brug for noget tjuh-bang fra Christiania. At dokumentere stor hashhandel der, var der ingen grund til - det havde politiet klart fortalt for kort tid siden. At pusherne havde indstillet handlen, når der kom en flok politikere ledsaget af fotografer, er der intet overraskende i. Hashhandel er jo ulovligt og fotos af handelen kan vel bruges i retten.

Jeg ser frem til et begavet og nuanceret indslag i TV2 om Københavns Borgerrepræsentations ønske om at forsøge med et legaliseret og kontrolleret salg af hash, skunk og pot. Det kan stoppe gangstervældet - ligesom det gik, da sprutforbuddet blev ophævet i USA.

Der er personer i Venstre, der har talt for det samme !!! Men partiet sidder tilsyneladende fast i tidligere udmeldinger og vælgerleflen.

I den aktuelle sag synes jeg TV2s tillidsmand skulle tage en alvorlig snak med den chef, der sendte journalisten ud på den håbløse mission .

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
11.06.12 10:29
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Susanne Sayers skrev: "Manden vil - i samfundets tjeneste - afsløre de ulovligheder, der foregår på et offentligt område. Han har al mulig ret til at være der, og Pusher Street har ikke ret til at forbyde fotografering."

Vi er enige om, at de kriminelle i Pusher Street ikke har noget juridisk grundlag for at forbyde fotografering, men det må vel være gået op for TV2 journalisten og nu også flere andre, at det er hash handlerne som har lavet deres egne regler for området.

Og så vil jeg sige, at dit storladne vrøvl om, at TV2 journalisten arbejdede i samfundets tjeneste for at afsløre de ulovligheder der foregår i Pusher Street, det er nemlig lige så lang ude i hampen, som hash handlerne i Pusher Street er, for det har i mere end 40 år været kendt i det meste af verden, at der åbentlyst sælges hash i Pusher Street.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Anne Sørensen
11.06.12 11:01
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Tro det eller ej, men jeg holder meget af Christiania og færdes der en del, det samme gør min familie, vi bor tæt på og har venner og bekendte i området, både børn og voksne. Jeg har også diverse albums og computere fyldt med dejlige billeder fra christiania, og i denne debat forholder jeg mig udelukkende til den konkrete diskussion om, hvorvidt det er helt i orden eller dybt naivt som journalist/tv-station at ville dokumentere, at en flok pushere har taget christianitterne og resten af samfundet som gidsler ved at sætte lov og orden ud af kraft i Pusherstreet med bla. fotoforbud, trusler, vold, røveri og offentlig ydmygelse af en journalist, uanset hvor ung denne måtte være. 

Jeg undrer mig dybt over, at enkelte christianitter offentligt har forsvaret denne opførsel - de er muligvis bange, men kan jo vælge ikke at udtale sig.

Men jeg undrer mig allermest over, at diskussionen blandt mange erfarne journalister herinde hele tiden drejes til at handle om, hvorvidt TV2 har handlet uansvarligt eller naivt. Det er altså ikke hovedvinklen på denne historie

 

Fremhævet af Journalisten
Thomas Pallesen
11.06.12 12:28
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Da jeg gik med i støttedemonstrationen for Christiania i 1976, forstillede jeg mig ikke, at jeg støttede et sted, hvor journalister skulle overfaldes, mens de arbejdede lovligt på åben gade.

Og da jeg startede på Journalisthøjskolen, forestillede jeg mig ikke, at journalister eller andre i faget ville forsvare overfaldet.

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
11.06.12 12:40
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Der er ingen journalister, der forsvarer overfaldet. INGEN. Tværtimod er der flere, der gør opmærksom på, at det er uansvarligt af TV2-ledelsen at sende grønne journalister på Pusher Street med skjult kamera. I øvrigt fantastisk, at alle sætter lighedstegn mellem Christiania og pusherne. Blot fordi man bor på Christiania og går ind for fri hash, så er man ikke nødvendigvis enig i pushernes adfærd. Men hellere riste alle over en hampplante eller noget.
Fremhævet af Journalisten
Gert K Nielsen
11.06.12 15:15
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Når du udstyrer dig selv med skjult kamera, indleder du et spil med de kriminelle. Du prøver at narre dem, ved at foregive at være alt andet end journalist på opgave.

Derfor kan det heller ikke være et angreb på journalistikkens væsen / den fri presse / etc. når de kriminelle bliver sure over at nogen prøver at tage røven på dem. Det er vel nærmest, hvad du må kalkulere med, når du beslutter dig for at starte sådan et spil.

Havde journalisten spillet med åbne kort - optrådt som journalist med kamera - og var blevet udsat for samme behandling, kunne man med rette have udtalt sig om Ukrainske tilstande. Uden at jeg i øvrigt har hørt om nøgne journalister i Ukraine.

Nå, næste punkt bliver vel, at fagbladet vil kræve, at DJ også sælger sine danske statsobligationer?? 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
11.06.12 15:47
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Nu er det jo sådan set de kriminelle elementer, der stik mod alle regler har udstedt et fotoforbud i Pusher Street - ellers havde stuntet med skjult kamera næppe været nødvendigt. I øvrigt er skjult kamera en i visse sammenhænge anerkendt måde at dokumentere forhold på, der ellers vil være svære at bevise.
Jeg synes, det er skammeligt, at vi ikke kan stå sammen om entydigt at fordømme, at en af vores kolleger bliver udsat for sådan en behandling. Gad vide om reaktionen havde været den samme, hvis han havde forsøgt at afsløre ulovligheder hos nynazisterne og var blevet overfaldet der? 
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
11.06.12 16:09
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Anne Sørensen skrev: "Tro det eller ej, men jeg holder meget af Christiania og færdes der en del, det samme gør min familie, vi bor tæt på og har venner og bekendte i området, både børn og voksne."

Jeg har ikke det mindste i mod Christiania, og jeg håber bestemt ikke, at mine skriverier i denne debat kan tolkes i den retning. Og jeg har da også klart tilkendegivet, at det ikke er rimeligt, at TV2 og flere andre holder hele Christiania ansvarlig for episoden, hvor en journalist blev korporligt afstraffet for at videofilme med skjult kamera i Pusher Street. 

Jeg tror faktisk, at der er mange på Christiania, som helst var fri for hash handlen, i hvert fald i den form som den har i dag, hvor det det er folk med relationer til HA, som driver butikken. Jeg vil også tillade mig at antage, at der sikkert er rigtig mange beboer i Istedgade og ude på og omkring Blågaards Plads, som også gerne ville være fri for den handel med stoffer, som foregår i deres nærområder.

Og som en anden skribent er inde på, så bør medierne undlade at bruge denne sag til, at deltage i højrefløjens korstoget mod Christiania, de burde i stedet se på, om det ikke er mere formålstjeneligt, at gi' Frank Jensen noget opbakning, til hans forslag om en lovliggørelse af hashsalget i København, sådan lidt efter Hollandsk forbillede, for det er da totalt latterligt, at politiet nu snart 50 år har brugt store ressourser på at jagte hash pushere og hashrygere, uden at der er blevet færre af dem, og det samtidigt med, at rockerne og indvandrebanderne sidder og tjener styrtende på salget af hash.

Men jeg er ikke enig med dig i, at vi ikke skal kritisere TV2, jeg synes virkelig, at TV2 har opført sig meget dumt, for det er da dødsens farligt, når de forsøger at afsløre kriminelle med et skjult kamera, og det er kun et held for TV2, at der ude på Christiania stadig hersker lidt "wild-vest" mentalitet, hvor synderne bliver afklædt, dyppet i tjære og fjer, og jaget ud af byen, havde TV2 begået den samme dumhed i Istedgade eller på Blågaards Plads, så kunne journalisten meget nemt være blevet stukket ned eller skudt på.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
11.06.12 17:50
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Nu er det ikke sindssygt svært at bevise, at der sælges hash på Christiania. Det behøver man ikke et kamera for. Man kunne jo gå ind og købe en klump. Det er der mange, der gør. Men så havde TV2 selvfølgelig ikke en historie med gode billeder, som det jo mest af alt handler om i dette tilfælde. Det er klassisk tv at lege agent provocateur og søge konfrontationen, for så til sidst at ophøje det til en kamp om ytringsfrihed.
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
11.06.12 18:12
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Jeg kan sagtens tilslutte mig en generel skepsis over for den udbredte brug af skjult kamera. Det ændrer bare ikke ved, at journalisten var på job helt lovligt og blev udsat for et groft overfald. Hvis vi ikke kan blive enige om at tage afstand fra det, så er vi en halvsølle forsamling.
Fremhævet af Journalisten
Niels Pinborg
12.06.12 05:24
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Jeg har stor sympati med den iøvrigt meget rutinerede tv2-journalist, der blev ydmyget. Ikke så stor for dem, der sendte ham uden at have back-up. Bare i form af en ventende bil, så han ikke skulle løbe en halv marathon nøgen gennem Christianshavn for at praje en taxa, hvis skaden skete. TV-stationen bruger glat væk 21.000 kroner, når Tantholdt skal fra lufthavnen til greenzone, når man går undercover på et af de farligste steder i dk, stikker man journalisten en taxabon. Det er udtryk for manglende judgement. Stationens risikovurdering har været mangelfuld. 

Jeg har derimod ikke stor sympati til den fremherskende naivitet, der kan spores herinde. At sende en journalist undercover i Pusherstreet svarer til at sende en journalist til bandeland et hvilket som helst andet sted. Mjølnerparken, Blågårds Plads, en rockerborg, you name it. Vi taler om miljøer, hvor der handles narko, kvinder og hash for milliarder, hvor folk bliver slået både halvt og helt ihjel, når grænser brydes og æren krænkes. Dette er ikke acceptabelt. Det er faktisk ulovligt. Men det er også en del af den virkelighed, vi må forholde os til. Men at sidde tilbage og undres over, at der er konsekvenser ved at infiltrere de mest livsfarlige miljøer, vi har i Danmark, er i mine øjne en kende naivt.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
12.06.12 07:01
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Susanne Sayers skrev: "I øvrigt er skjult kamera en i visse sammenhænge anerkendt måde at dokumentere forhold på, der ellers vil være svære at bevise."

Det er da ikke nogen nyhed, at der sælges hash i Pusher Street, og da det også er almen kendt, så er der da ikke et voldsomt stort behov for at dokumentere det. Alle og enhver ville ha' godtaget et udsagn om; at da politikerne, politiet og pressen havde forladt Christiania, da åbnede hash handlerne igen deres boder i Pusher Street.

Hvis man vil arbejde med skjult kamera, så skal det da foregå på en meget mere proff. måde, så der ikke er risiko for, at kameramanden bliver opdaget og udsat for vold. Der burde ha' været sendt flere journalister ind på opgaven, så der var nogen som kunne aflede opmærksomheden fra kameramanden. TV2 skulle nok også ha' investeret i noget mere velegnet udstyr, som var meget bedre skjult.

Omvendt så kunne TV2 jo ha' arbejdet med åbne kort, og ha' garanteret hash handlerne, at de ville blive sløret på billederne, men problemet er nok, at TV2 har sat deres troværdighed og uafhængighed over styr, så der ikke er nogen som har tillid til dem. 

Alternativt kunne TV2 ha' entreret med Local Eyes, de har gennem mange år demonstreret, at de kan lave seriøse nyhedsindslag fra miljøer, hvor journalister fra de alm. medier har svært ved at begå sig.

Men det aller nemmeste ville da ha' været, at TV2 havde brugt Googles billedsøger eller havde søgt på YouTube, begge steder kan de finde masser af billeder/videoer, som viser hash handel i Pusher Street, og det havde nok ikke været særligt vanskeligt, at købe retten til, at sende et par billeder eller et kort videoklip.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
12.06.12 07:07
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hej Susanne, jeg synes ikke det er rimeligt, at du og andre forsøger at demonisere de debattører, som forholder sig kritisk til den måde som TV2 har arbejdet på, for når man filmer med skjult kamera og bliver opdaget, så har man ikke været dygtig nok.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
12.06.12 08:35
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Selvfølgelig er der en risiko, Niels (Pinborg). Det var der jo også ved at dække Ungdomshusets rydning, det er der ved at dække diverse demoer, bandemiljøer osv. Som jeg skrev tidligere: Det er en del af vores jobbeskrivelse, hvis man ikke bare vil tage billeder af kendisser, nuttede dyr og pittoreske fiskere. Det ændrer bare ikke ved, at det er fuldstændig uacceptabelt, hvad der er sket (hvad jeg tror, du er enig med mig i).

NRE: Jeg forsøger ikke at dæmonisere dig eller andre. Jeg undrer mig over, at man ikke entydigt kan tage afstand fra et groft overfald på en kollega, der udfører sit job med lovlige metoder.  

Fremhævet af Journalisten
Ulrikke Moustgaard
12.06.12 08:51
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Der er blevet begået et overgreb på en kollega. Et ydmygende og brutalt et. Kort og godt.

Journalisten fortjener vores støtte og solidaritet - og ikke vores latterlige bemærkninger a la "hvor dum kan man være" og  "hvad havde du regnet med?"

Helt ærligt, altså!

Fremhævet af Journalisten
Jesper Krusell
12.06.12 08:59
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Kan vi ikke blive enige om, hvad vi diskuterer?

Den ene diskussion handler om, hvorvidt TV2 burde have sendt en mand ind løvens hule eller ej, og om det da ikke også er pisse naivt.

Den anden handler om, hvorvidt man - hvis man anerkender punkt 1 - så "nærmest må kalkulere med" at blive ydmyget på en måde, de færreste vel havde forestillet sig kunne ske for en journalist i Danmark.

Jeg tager Pinborgs erfarne kriminaljournalistiske ord for, at TV2's gøren og laden har været amatøragtig. Men kan vi ikke - og sådan helt uden nogen form for forbehold - blive enige om, at det helt og aldeles og fuldstændig uacceptabelt, at manden bliver jaget nøgen ud i byen?

 Mvh. Jesper

Fremhævet af Journalisten
Søren Mehl Knudsen
12.06.12 10:01
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Kære journalister.

Jeg sidder her som ikke-journalist og er målløs. Min underkæbe ligger på bordkanten af vantro over at journalister som NRE og ST forsvarer at en af jeres kolleger er blevet overfaldet og har måttet løbe nøgen rundt på gaderne --- jeg ved godt NRE og ST vil sige at de slet slet slet ikke forsvarer overfaldet, men bare udstiller at TV2 som det ser ud er ret tæt på sinkestadiet (hvis ikke de facto reaktionære repræsentanter for Venstres pressetjeneste, hvilket vist også næsten er det samme - se venligst ovenfor) og at journalisten, der da nok var noget ude om det selv , var lidt ung og ikke alt for klog i hvert fald.

Det ligner en klassisk bortforklaring - først bagatelliserer man problemet, så ændrer man vinklen, herefter antyder man at ens debatpartnere ikke er alt for smarte og til sidst kommer man med eksempler fra eget liv, der ikke har meget relevans for det overordnede problem for til sidst at komme med nazi-relativiseringer,citat NRE: ... det ville i øvrigt svare til, at TV2 udråbte hele Greve by til nazistisk område, blot fordi Jonni Hansen og hans venner holder til dernede." --- nej, fandme nej, det ville det sgu ikke svare til !!!!!!!! Og nej, at du ikke må tage et billede foran Politikens Hus en enkelt gang og en vagtmand skubber til dig/gnubber sig op ad dig - svarer IKKE til at Rockere permanent har forbudt fotografering og uretsmæssigt har hånd og halsret over et område i København.

Da jeg er IKKE-journalist tør jeg godt stille spørgsmålet (for man skal da turde stille de ubehagelige spørgsmål, ikk`?) om NRE simpelthen får penge af rockerne på Pusher-Street for at få dem til at fremstå som søde og rare - dog en anelse korpulente  - forretningsmænd, der bare prøver at beskyttet deres marked? For ellers kan jeg simpelhen ikke se hvorfor han eller skulle prøve at flytte fokus væk fra at et kriminelt regime regerer midt i KBH og som overfaldet han kolleger og hvor politi ikke kan komme uden minimum 3-4 gruppevogne?????
Undskylder naturligvis, hvis jeg ikke lige har ramt kammertonen i mit indlæg - har desværre ikke perfekt gehör!
Venligst

Søren Mehl Knudsen, opvokset på Christanshavn, kommet på Christiania hele mit liv!

Fremhævet af Journalisten
Ulrikke Moustgaard
12.06.12 10:17
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Tak, Søren Mehl Knudsen! Det var lige dig, der var brug for her.
Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
12.06.12 10:49
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Kære Søren Mehl Knudsen

Hvor i mine to indlæg ser du, at jeg forsvarer overfaldet? Tror du skal lægge piben fra dig, inden du skriver. Jeg poster nedenfor mine to indlæg. Du gør mildest talt ikke et godt indtryk her på foraet, så jeg vil foreslå, du leger cirkusklovn på et andet fora, hvis ikke du knytter argumenter til dine angreb på andre. Dit indlæg er dårlig stil!

"Der er ingen journalister, der forsvarer overfaldet. INGEN. Tværtimod er der flere, der gør opmærksom på, at det er uansvarligt af TV2-ledelsen at sende grønne journalister på Pusher Street med skjult kamera. I øvrigt fantastisk, at alle sætter lighedstegn mellem Christiania og pusherne. Blot fordi man bor på Christiania og går ind for fri hash, så er man ikke nødvendigvis enig i pushernes adfærd. Men hellere riste alle over en hampplante eller noget."

"Nu er det ikke sindssygt svært at bevise, at der sælges hash på Christiania. Det behøver man ikke et kamera for. Man kunne jo gå ind og købe en klump. Det er der mange, der gør. Men så havde TV2 selvfølgelig ikke en historie med gode billeder, som det jo mest af alt handler om i dette tilfælde. Det er klassisk tv at lege agent provocateur og søge konfrontationen, for så til sidst at ophøje det til en kamp om ytringsfrihed."

Fremhævet af Journalisten
Jan August Hillers
12.06.12 10:58
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Jeg synes bestemt det er synd for kollegaen, og det må have været en frygteliig oplevelse, som jeg håber, han får hjælp til at bearbejde.

Mit indre billede af Pusher Street er fra før VKO tvang politiet, på trods af politichefens råd, til at sætte hårdt ind og rydde Pusher Street. Resultatet kender vi - masser af bandeopgør rundt omkring i København. Hashrygerne vil jo have hash.

Det kommer bag på mig, hvis boderne i dag betjenes af  grimme rockere fra HA og omegn.  Hvordan har det kunnet lade sig gøre? Hvad er Christianias og politiets rolle.

I øvrigt har der hængt et hjemmelavet skilt om fotoforbud der i mange år.

Og husk lige på at vi taler om en såkaldt Fristad. Se evnt de seks udsendelser på dr.dk/nu med titlen Fristad i Frigear.

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
12.06.12 11:15
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Susanne Sayers skrev: "NRE: Jeg forsøger ikke at dæmonisere dig eller andre. Jeg undrer mig over, at man ikke entydigt kan tage afstand fra et groft overfald på en kollega, der udfører sit job med lovlige metoder."

Hvad hjælper det, at vi tager afstand, for om vi så tager hundrede kilometers afstand til de kriminelles arbejdsmetoder og handlinger, så ændrer de med garanti ikke på dem, og derfor er sagens kerne, og det som vi rent faktisk bør forholde os til, var det resultat som TV2 fik ud af deres undercover aktion i Pusher Street risikoen værd. Og jeg mener, at man på forhånd kunne ha' sagt sig selv, at det var det ikke.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Mathias Schwartz Kirkegaard
12.06.12 11:40
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

"I øvrigt har der hængt et hjemmelavet skilt om fotoforbud der i mange år."
Nemlig: HJEMMELAVET. Det er en privat henstilling. Fra kriminelle. Det er stadig offentligt område, og når der foregår kriminalitet på sådan et offentligt område, så håber jeg da jer journalister dokumenterer det og råber op.

"Og husk lige på at vi taler om en såkaldt Fristad."
Nej, det er ikke. Hvis jeg udråber min et lille stykke Aarhus til at være fristad, så bliver det altså heller ikke en fristad. At det er en selvudråbt fristad ændrer ikke på stedets retsstilling. 

Fremhævet af Journalisten
Søren Mehl Knudsen
12.06.12 12:35
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Kære ST.

Tak for at svare på mit indlæg, men hvorfor overhovedet nedlade sig til at svare mig? Jeg er jo, som du så kærligt skriver kun en cirkusklovn, der skal lægge piben fra mig(?)

Du er velkommen til at synes mit indlæg er dårlig stil og at jeg skal finde mig et andet forum, men da ikke alle dine kolleger er enige med dig (se venligst Ulrikke Moustgaard) og fordi jeg ikke uden videre accepterer dig som selvbestaltet stildommer, vælger jeg at blive hængende lidt endnu. Har nok heller ikke så meget til overs for din dømmekraft når du stempler mit, sikkert infantile lægmandsindlæg, som dårlig stil i stedet for at kigge indad og analysere på om NRE´s nazi analogi og din reference til mig som cirkusklovn, måske var - om muligt - endnu dårligere stil?

Jeg medgiver dog at du i dine citater ikke DIREKTE forsvarer overfaldet på din kollega, men du gør dig stadig – efter min mening - skyldig i forsøg på at negligere problemet med vold og lovløshed på Christiania ved at prøve at gøre historien til et internt journalistfagligt problem på TV2.

Samlet set giver dit svar mig det indtryk at du enten prøver at intimidere en underlegen kritiker ud af debatten eller at jeg som lægmand simpelthen ikke er velkommen på journalistens debatsider. Bliver oprigtigt bekymret hvis man også herinde skal føle sig underlagt censur!

Kjærligxt

Søren

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
12.06.12 12:46
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Jeg takker venligst for det, der nok er det nærmeste, jeg kommer en undskyldning fra dig. Du er lige som alle andre velkommen til at være med i debatten, hvis du er fair over for andre og ikke kommer med ubegrundende beskyldninger. Det var egentlig min eneste anke. Du behøver ikke spille martyr og råbe op om censur, fordi jeg ikke vil acceptere urimelige anklager. Du spiller fair - vi spiller fair. Hold dig til bolden fremover.
Fremhævet af Journalisten
Søren Mehl Knudsen
12.06.12 13:08
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Kære ST.

Tak, men nej tak til dine belæringer!

Du overvurderer igen dig selv og din "fairness". At kalde andre for "Cirkusklovn" er IKKE defineret som fair ... og nu trumfer du med "martyr". Det står i øvrigt for din egen regning at tage mit indlæg til indtægt for en undskyldning. - for du forholder dig ikke til det problem jeg adresserer, nemlig at du mener det er vigtigere at skælde ud på TV2 end gøre front mod vold og lovløshed i midten af København, men det kan naturligvis godt være det kun er mig som lægmand, der ikke kan se det dispropotionelle i det?

Selv hold dig til bolden!

Søren

Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
12.06.12 13:13
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Kære læsere.

Tak for jeres store debatlyst, det sætter vi stor pris på!

Men jeg vil minde jer om vores debatregler, der kræver en sober tone - der handler om emnet i artiklen. Så skal vi ikke droppe både cirkusklovne, nazireferencer og andet, der ikke har med sagen at gøre?

Fortsat god debat om emnet.

Andreas, Journalisten 

Fremhævet af Journalisten
Michael Nielsen
12.06.12 13:34
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Uanset hvad baggrunden er, bag den manglende massive opbakning til den nu voldsramte journalist, så er selvsamme manglende opbakning, svar nok i sig selv.


Med venlig hilsen
Michael Nielsen

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
12.06.12 13:46
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hej Mehl. Ingen grund til at fortsætte denne farce. Derfor blot: Venligst ikke anklag andre ubegrundet!

Hvis din debatform er at anklage andre for, hvad de IKKE siger, så held og lykke og øv til os andre. Jeg mener - formentlig som de fleste herinde - at det er helt hen i vejret at slå/jage/klæde andre nøgne/stjæle/myrde og jeg kunne blive ved kunne jeg. Men derfor er der vel ikke en moralsk politi, der skal angribe mig, blot fordi jeg ikke nævner det i mine to første indlæg. Det skal være muligt at anlægge flere vinkler på en sag uden at man skal have skudt i skoen, at man forsvarer overfald.

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
12.06.12 13:51
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Hej Michael. TV2-journalisten får da også gerne "massiv" opbakning fra mig. Nu kan man anlægge mange vinkler på denne sag, og det skal i mine øjne være muligt at debattere og anlægge vinkler uden at skulle have skudt i skoen, at man ikke giver "massiv" opbakning til en kollega. Men hvis vi skal lege moralsk politi, kan vi da godt aftale, at alle debattører i denne debat fremover lige nævner, om de sympatiserer med journalisten eller ej. Count me in.
Fremhævet af Journalisten
Søren Mehl Knudsen
12.06.12 14:46
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hej ST.

Ingen grunde til at fortsætte denne farce siger du - samtidig med du lige kommer af med det sidste ord! Hehe - jeg er blandt skolede debattører!

Vil dog inden vi slutte selv have det sidste ord og lige sige dig af hjertet tak for den nu helhjertede støtte til den overfaldede journalist! Den støtte havde jeg nemlig meget svært ved at læse mig ud af dine tidligere indlæg.

Venligst

Søren

P.S.: Du bebrejder mig at jeg anklager dig for noget du IKKE har sagt. Nej, jeg anklager dig for noget du har sagt, nemlig kaldt mig både, citat:"Cirkusklovn" og "Martyr". Du må jo stadig mene det siden du ikke beklager dit  ordvalg - men bare lader som ingenting!

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
12.06.12 15:29
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Så skærer vi det ud i pap. Du anklagede mig i dit første indlæg for at forsvare overfald på kolleger. Det gør jeg ikke og HAR ALDRIG GJORT. Det er en fuldstændig urimelig anklage, som du åbenbart ikke vil undskylde for. Derfor anbefalede jeg dig, at du postede dine ondsindede angreb på andre debatfora. Så ville vi i det mindste blive fri for dem.

Jeg mener bestemt ikke, jeg bør stå til ansvar for, at du ikke kan læse ud af mine indlæg, om jeg støtter en kollege eller ej. Men da du åbenlyst vil lege moralsk politi, så ser jeg mig nødsaget til det. Jeg synes, det er fint, at også andre end journalister bidrager til debatten herinde. Men de skal bestemt ikke angribe andre debattører ubegrundet.

Jeg vil lade andre debattører vurdere: Hvad er værst? At angribe andre for at forsvare voldelige overfald eller at kalde angribere for "cirkusklovn" og "martyr". Jeg vil i øvrigt gerne undskylde, hvis førstnævnte betegnelse overskrider sidens debatregler. Det beklager jeg.

 God vind fremover Søren Mehl Knudsen

Fremhævet af Journalisten
Vagn-Ebbe Kier
12.06.12 19:13
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Parallelsamfundets højborg hedder Christiania. 

Det har samme magt. Her udstedes egne love, inddrives ”skatter” til fælleskassen og her sorteres blandt ”indvandrere”, hvoraf mange bliver afvist. 

Parallelsamfundet i parallelsamfundet er de kriminelle pushere i Pusher Street. Her er et nyt sæt højreradikale hårdtslående love, der betales afgifter til politivagter og her sorteres brutalt blandt eventuelle "indvandrere". Alt er sort ubeskattet økonomi. Fotografering er som det eneste sted i Danmark totalforbudt og straffes lynhurtigt med trusler og vold. 

Mangfoldighed findes i det samfund som er uden for Christiania og Christiania er ikke Damnsmarks næststørste turistattraktion da 75% af "tursisterne" blot er hashkunder. 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
12.06.12 21:14
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Vagn-Ebbe Kier skrev: "Fotografering er som det eneste sted i Danmark totalforbudt og straffes lynhurtigt med trusler og vold."

Prøv at ta' en tur ind i Istedgade og fotografere dem der handler med hårde stoffer, du kan også prøve med nogle optagelser ude på Blågårds Plads, eller i Mjølnerparken, i provinsen kan du prøve Gellerupparken i Århus og Vollsmose i Odense, alle disse steder vil du opleve, at der er nogen som med trusler og vold vil begrænse din ret til at fotografere i det offentlige rum.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Vagn-Ebbe Kier
13.06.12 07:02
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Christiania er jo bare et forfaldent bysamfund opbygget på den papkasse- og byggelegepladstradition som opstod i 60´erne. Med den passivitet som hashtågerne fremtvang kom en gruppe mennesker ikke længere og det hele gik op i søm, patchwork og tørrede blomster.

 Der er to grupper opfattelser af Christiania.

 

Denne største gruppe er fra de mennesker som ikke, eller meget kortvarigt kommer på Christiania og som ilægger deres egne tanker om frihed og fælleskab til noget som de tror er Christiania.

Den anden gruppe er naboerne til Christiania som er en reel del af Christiania og de oplever den dårlige paranoide karma fra christianitterne til det omgivende samfund.

Hashmarkedet på Christiania er omdrejningspunktet for hashhandelen i København. Denne aktivitet medfører helt anarkistisk, grov og farlig adfærd  ikke både i PusherStreet men også i hele nærområdet.

I forhold til Christianias størrelse er kriminaliteten mange gange større end selv det værste område i Danmark

 Det moderne samfund kan være hårdt i dets materialisme og karriereræs. Arbejdet for både indre og ydre livskvalitet kan få enhver til at filosofere over både mening og meningsløshed.

 

Men det sociale mening og ansvar i ”kollektivet Danmark” er dog alligevel langt større end på Christiania. Christianitterne trækker da også på alle værktøjerne fra det danske samfund udenfor: Skoler, Lægeambulance, Brandvæsen, Vand; El, Borgerservice, Supermarkeder, Bus, Metro, Tog og Fly o.m.a.

 Visuelt er Christiania såmænd ikke så meget anderledes end en forfalden bondegård på Falster, men har du lyst og vil opleve en byggelegeplads i storbyen med navlebeskuende, selviscenesatte voksne mennesker er det en god idé at besøge ”Staden”. Men om det er ”nytænkende”, ”alternativt” eller ”mangfoldigt” er spørgsmålet.

 

 Som sociologen Henrik Dahl udtrykte det: ”Så er Christiania blot en klan”.

 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Berg
13.06.12 10:29
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Der er vist ingen, der kan gå ind for overfald som dette. Hverken på journalister eller folk i øvrigt. Jeg undrer mig tilgengæld svært over, at der er folk her, der ikke vil anerkende det faktum, at TV2's risikoanalyse, har været så defekt og at folk ikke tager afstand til Mikkel Hertz' flugt fra sit ansvar.

Ja, Journalisten gjorde intet ulovligt. Ja, journalisten passede "bare" sit arbejde. Ja, det er forkasteligt at folk prygler og ydmyger andre, der bare passer deres arbejde.

Men det at have loven og moralen på "sin side", giver altså ikke ret til at se bort fra at analysere risikoen. Og her burde man allerede inden for første minut, da man fik ideen på TV2's redaktion stillet sig selv følgende spørgsmål:

1) Er der en risiko for at journalisten bliver opdaget?

2) Hvad er det værst tænkelige der kan ske, hvis journalisten bliver opdaget?

3) Hvad gør vi for at imødegå dette?

I min optik har man fejlet groft, hvis man enten har svaret 'nej' til spørgsmål et, eller ikke efterfølgende stillet sig spørgsmål to. På tilsvarende vis, ser jeg kun et svar til spørgsmål to og det er 'at denne bliver udsat for grov korporlig afstraffelse' og så giver det hele sig selv...

Fremhævet af Journalisten
Michael Nielsen
13.06.12 11:34
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Mangel på opbakning fortsætter  

Den manglende opbakning af den voldsramte journalist, samt pressefriheden og dermed også ytringsfriheden, fortsætter desværre som forventet.  

http://www.information.dk/303287

I artiklen henvises der også til indlæg af Niels Riis Ebbesen fra denne debat.

 

Pressen bagbundet af usynlige reb 

Det begynder at stå klart hvorledes banderne har kunne overleve i et demokratisk land, de sidste fire årtier. Vel og mærket i et land der ikke har tradition for bander. Tilsyneladende skal medierne tøjles. 

Hvordan og hvorledes medierne så rent praktisk er blevet tøjlet, skal jeg ikke kunne sige, men efter det ekstreme overfald på en dansk journalist, og den nu efterfølgende massive mangel på opbakning, er det åbenlyst for enhver at vores presse har mere vilje til at erklære angrebet for et personangreb, end et angreb på pressen selv.

Havde det været i Rusland, eller Syrien, eller et andet land, hvor en dansk journalist var blevet overfaldet, så havde vores presse ydet fuld opbakning. Ingen tvivl her. Ergo er dansk presse, uden tvivl presset af lyssky kræfter. Desværre.

Men vil fordømmelse af pressen forandre situationen? 

 

Pressen har brug for hjælp 

Jeg tror at fordømmelser blot vil ende ud i at nogle få vil blive fyret, mens rebene vil forblive stærke. 

Så hvordan hjælper man en presse der er bundet af usynlige reb? Reb så stærke at de kan få pressen til at skyde med skarpt internt, i stedet for at rette skytset mod voldsmændene.   

Det er efterhånden det eneste spørgsmål der bør stilles. Hvordan hjælper vi pressen?

 

Med venlig hilsen

Michael Nielsen  

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
13.06.12 17:26
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hej Henrik, dit indlæg er hovedet på sømmet i denne debat, og jeg kan kun sige, at jeg er 100% enig, og lad os i øvrigt håbe, at medierne vil fokusere på, at der i mange områder er udviklet en kultur, hvor lokale klaner laver deres helt egne regler, og fobyder medierne at arbejde disse steder.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
13.06.12 18:21
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Der er tre diskussioner her:

Nr. 1 og vigtigst: Er det acceptabelt, at en journalist på sit arbejde udsættes for et groft overfald og nærmest mødes af skuldertræk af visse kolleger? Fandme nej! Og jeg savner stadig fra flere debattørers side en klar afstandtagen.

Nr. 2: Var TV2's risikovurdering tilstrækkelig? Jeg kender ikke briefingen fra stationens side og tøver derfor med at være meget sort-hvid på det punkt. Men noget tyder på, at der i hvert fald ikke var tilstrækkelige foranstaltninger.

Nr. 3: Er det her et spørgsmål om ytrings- og pressefrihed? Efter min mening selvfølgelig ikke. Det er et spørgsmål om gemene forbrydere, der foretager en kriminel handling.

Spørgsmål 2 og 3 er relevante. Det er bare en anden diskussion. Tilbage står, at en af vores kolleger er blevet overfaldet på det groveste. Og så er det ærlig talt træls at se dele af standen bagatellisere det og konstatere, at det sådan set var hans eget problem og egen skyld. Han har fortjent bedre.

Fremhævet af Journalisten
Henrik Berg
14.06.12 09:09
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Jeg opfatter nu netop spørgsmål 2 som essensen af denne diskussion: Et medie der ikke træffer de nødvendige foranstaltninger og en chef, der forsøger at stikke af fra sit ansvar.
Fremhævet af Journalisten
Preben Brask
14.06.12 14:24
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Jeg troede egentlig, at alle kolleger i København havde læst Niels Krause-Kjær's "Det kollegiale instinkt sover" og straks var ilet til Christiania. Men det ser ikke ud til at være tilfældet. Derfor vil jeg godt citere fra "Mediemøllen":

"Et vigtigt arbejde på kanten fortjener særlig opmærksomhed og beskyttelse - det manglede bare andet." Men "Danske journalister mangler tilsyneladende det særlige instinkt for kollegialitet. Det er den eneste mulige konklusion på sidste uges overfald på en TV2-journalist på Christiania... Der kan være masser af principielle ting at diskutere i forbindelse med sagen... Det ændrer blot ikke på det principielle, at offentligheden har krav på og behov for, at journalister kan passe deres arbejde. At christianitter argumenterer med deres private fotoforbud ved Pusher Street er ikke bare grotesk, men blot anledning til netop at tage masser af billeder.For år tilbage blev en dybdeborende amerikansk journalist myrdet af den kriminelle bande, han var ved at afsløre. Kollegernes svar? En hær af dybdeborende journalister rejste fra hele USA til stedet og blev der, indtil den afdøde kollegas historie og mere til var skrevet.En lignende reaktion havde klædt danske journalister i denne sag."

De bedste hilsener

Preben Brask

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
14.06.12 18:51
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hej Preben, historien om hash-salget i Pusher Street, er jo allerede skrevet og dokumenteret tusindvis af gange, i løbet af de fyrre år som Christiania har eksisteret.

Denne sag svarer til, at TV2 sendte en journalist en tur gennem Niraga vandfaldet i en olietønde, så han kunne lave nogle gode billeder af turen. Og hvis det gik galt, så skulle alle danske journalister stå last og brast og fordømme Niraga vandfaldet.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Kjeld Ammundsen
14.06.12 18:55
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Må jeg i al beskedenhed nævne de tre parkeringsvagter der blev overfaldet...var de også selv " skyld" i overfaldet. Og at når politiet forsøger at håndhæve  en smule lov/ orden, ligge Christianshavn indhyllet i røg og  gas og asfalt bliver brændt af og skilte revet op af jorden og brugt  som slag våben. Omkostningerne betale Kbhs borger. Bærer vi også selv skyden?

Det er mærkeligt at ingen "graver grupper" har syntes at det er meningsfyldt at undersøge hvad der foregår på den mest kriminelle plet i byen.hvor HAerne aktiviteter skaffer dem mere end en milliard til forsat kriminel aktivitet. En journalist bliver overfaldet og straks råbes der om ytringsfrihed mens parkeringsvagterne........! Der er mange ufortalte historier om Christiania som ikke bliver fortalt. Og der ligger en Cavling og venter til den eller de der har modet og ikke lader sin ytringsfrihed knægte på forhånd. 

Fremhævet af Journalisten
Tommy Verting
15.06.12 05:43
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«
Eksisterer der mon et billede af den nøgne mand????
Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
15.06.12 09:44
Re: TV 2: »Christiania er jo lovløst område«

Hej,

Helt enig med Susanne i at diskussionen er blevet mudret fordi vi diskuterer flere forskellige ting - det er ikke umiddelbart relevant for kernediskussionen her om 1) hash-handlen i Christiania har været dokumenteret før (men jeg må sige, at dokumentere den igen på et tidspunkt, hvor Christiania skal vises frem for politikerne, forekommer mig ret journalistisk relevant - det er i mine øjne også altid  interessant at dokumentere, hvem der any given time står for hash-handlen, som historisk har genereret formuer til forskellige grupperinger i og udenfor Christiania) 2) Om TV2 har sikret deres folk godt nok er også irrelevant i den her diskussion (her er det da helt sikkert en diskussion værd om man i de  for faget økonomisk pressede tider bevidst eller ubevidst presser folk ud i farlige situationer - og om folk  selv gør).

Men alt det er ikke relevant i forhold til det overordnet væsentlige her, at en fotograf er blevet udsat for vold på sit arbejde - og volden er af en karakter og under omstændigheder, så man vist roligt kan slå fast, 1) at han blev overfaldet på grund af det arbejde, han var i gang med at lave 2) at der også er tale om trusler med henblik på at forhindre at andre passer deres arbejde op den måde, skulle de komme på lignende opgaver.

Og så er det her altså ikke svært: Det er ganske enkelt noget forbandet svineri, som minimum alle medlemmer af en fagforening for de mennesker, der skal udføre det arbejde, kan finde ud af at tage afstand fra - og som det er blevet anskueliggjort, ville den her slags episoder kalde på henvendelser til Amnesty International eller andre gode mennesker, hvis det var foregået i f.eks. Kina eller Syrien.

Venlig hilsen Christian Barfoed 

Fremhævet af Journalisten