Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
08:52 10.06.2021 Anna Sol Jørgensen

TV 2 blev advaret mod at bringe usand historie om grønlandsk kandidat

Flere kilder advarede TV 2 om, at tv-stationen kunne være i gang med at lave en falsk historie om Múte B. Egede, kandidat til posten som Grønlands landsstyreformand.

Det oplyser redaktionschef på TV 2 News Ulla Pors i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.

En af advarslerne kom fra Transparency International Greenland, hvor alarmklokkerne ringede, da de hørte om historien.

”Især fordi det var så tæt på valget, så følte jeg, at det var vigtigt at opfordre TV 2 til at undersøge tippet,” forklarer formand Birita í Dali til Ekstra Bladet.

I svaret til Ekstra Bladet skriver Ulla Pors, at TV 2 er vant til, at der kan være interesser i de tips, journalister og redaktører modtager.

”Der har helt givet også været interesser i det tip, vi modtog, som Transparency – og for den sags skyld osse andre kilder – også nævner for os, da vi researcher på artiklen,” skriver hun til Ekstra Bladet.

TV 2 bragte den 2. april – få dage inden det grønlandske valg – en artikel om kandidaten Múte B. Egede, og i historien beskrives det, at han tidligere havde undladt at erklære sig inhabil i to sager.

Der var bare ikke hold i historien, og kritikken blev aldrig forelagt Múte B. Egede, der mener, at den var et forsøg på at påvirke det grønlandske valg. Den 4. april bragte TV 2 en rettelse, og først den 7. april, dagen efter valget, blev hele artiklen beklaget.

SENESTE NYT

Flere nyheder