search

TV 2 anklages for underhåndsaftale

TV 2 hævder at have fortalt "hele historien" om Flemming Østergaard i et 40 minutter langt primetime-portræt. Flemming Østergaard, der også sidder i TV 2's bestyrelse, fortæller dog selv, at der blev lavet en aftale om ikke at stille en række kritiske spørgsmål. TV 2 benægter.

TV 2 hævder at have fortalt "hele historien" om Flemming Østergaard i et 40 minutter langt primetime-portræt. Flemming Østergaard, der også sidder i TV 2's bestyrelse, fortæller dog selv, at der blev lavet en aftale om ikke at stille en række kritiske spørgsmål. TV 2 benægter.

UKRITISK. »Det her er historien om Flemming Østergaard. Hele Historien.«

Sådan starter en portrætudsendelse om Flemming Østergaard, som blev sendt på TV 2 onsdag den 18. maj. Meget tyder dog på, at det langtfra er hele historien, og at TV 2 tværtimod har lavet en aftale med Flemming Østergaard om ikke at stille spørgsmål fra en kritisk bog. TV 2 nægter, at en sådan aftale er lavet, men Flemming Østergaard bekræfter den:
»Det er korrekt, at jeg stillede den betingelse. Jeg vil ikke være med til at markedsføre deres bog. Det er en hadebog, der er fyldt med faktuelle fejl,« siger Flemming Østergaard med en henvisning til bogen "Parken – løvekongens storhed og fald".

Bogen er en kritisk skildring af Parkens og Flemming Østergaards nedtur. Den er skrevet af journalisterne Kasper Kronenberg og Morten Johnsen, der arbejder for henholdsvis Finanswatch og Jyllands-Posten, og de vandt Foreningen for Undersøgende Journalistiks bog-pris for den i november sidste år.

Omkring samme tidspunkt bliver en af forfatterne, Morten Johnsen, ringet op af tilrettelæggeren på portrættet af Flemming Østergaard. Han ville høre lidt om bogen i forbindelse med portrættet.
»Jeg tilbød ham at hjælpe med dokumenter og forståelse af sagen, men så sagde han, at han nok ikke rigtigt kunne bruge det, fordi Flemming Østergaard havde betinget sig, at de ikke spurgte ind til indholdet af vores bog. Derfor synes jeg også, det var mærkeligt, da jeg så portrættet, og de kaldte det hele historien,« siger Morten Johnsen, der påpeger, at han aldrig har fået at vide, hvilke faktuelle fejl, Flemming Østergaard mener, deres bog er fuld af.

Produktionsselskabet Koncern TV, der har lavet programmet, og TV 2 afviser, at de har lavet en sådan aftale.
»Det ville være ekstremt usædvanlig. Jeg har aldrig hørt noget lignende. Det kan man ikke gøre. Jeg ville aldrig acceptere, at man siger, at der er alle mulige ting, man ikke vil spørges om. I det tilfælde ville jeg nok sige, at så vil jeg nok ikke lave et program om dig. (…) Det ville også være mærkværdigt,« siger producer på programmet og ejer af Koncern TV Thomas Heurlin.

Også TV 2-redaktør Jes Schrøder benægter, at der er en sådan aftale:
»Der er ikke tale om nogen sådan aftale, så Morten Johnsen må have misforstået noget,« siger Jes Schrøder og fortæller tværtimod, at Flemming Østergaard indvilgede i at kommentere alle aspekter af sit liv:
»Det nytter ikke noget, at man laver historien, og så siger han så: Lige det der, det vil jeg ikke kommentere. Det har jeg ikke lyst til at snakke om. For så kunne han ikke være med i programmet,« siger Jes Schrøder.

Det rykker ikke ved opfattelsen hos hverken Koncern TV eller TV 2, at Flemming Østergaard siger, at der er en aftale. Ifølge ham blev den indgået med tilrettelægger på programmet Mads Volck, der som svar sender en skriftlig gennemgang af processen:
"På forhånd har vi lavet en grundig for-research på personens liv, og på den baggrund spørger vi ind til, om der er emner eller ting, de ikke vil svare på eller ønsker skal være en del af programmet. I Flemming Østergaards tilfælde var svaret nej! Den eneste aftale, der blev indgået med Flemming Østergaard, var, at hans kone, der altid har værnet om sit privatliv, ikke skulle være med," skriver Mads Volck, der i dag er redaktør på TV2 Charlie, og understreger, at den omtalte bog indgik som en del af researchen til programmet.

Seernes redaktør på TV 2 vil kun udtale sig principielt, da der er tale om påstand mod påstand:
»Hvis man laver en aftale om ikke at spørge ind til ellers journalistisk relevante emner, så mener jeg principielt, at det skal fremgå, at det ikke er den fulde version af historien, man får,« siger Lars Bennike.

Flemming Østergaard sidder i bestyrelsen hos TV2 Danmark.
»Jeg skal ikke påstå, at hans bestyrelsespost har noget som helst at gøre med det portræt, de sender. Men hvis de havde gået kritisk til ham og ikke lavet den aftale med ham, så ville tvivlen aldrig melde sig,« siger Morten Johnsen.
Sportsøkonom på Copenhagen Business School Troels Troelsen har ofte udtalt sig kritisk om Flemming Østergaard og Parken Sport & Entertainment (PS&E). Han er endnu mere kritisk over for sammenfaldet:

»Hvis der har været en aftale om ikke at stille en række kritiske spørgsmål, samtidig med at Flemming Østergaard sidder i TV2's bestyrelse, så synes jeg, det er dybt kritisabelt. Det er ikke TV 2's opgave at male skønmalerier af deres bestyrelsesmedlemmer,« siger Troels Troelsen.

Jes Schrøder understreger, at beslutninger vedrørende programmet bliver taget i programafdelingen og intet har at gøre med bestyrelsen.
»I årenes løb har adskillige TV 2-journalister været oppe og toppes og har været lagt på is af Flemming Østergaard, mens han stadig bestred topposter i PS&E og sad i TV 2's bestyrelse. Det viser bedre end noget, at det er nonsens, hvis man spekulerer i, at der skulle være en sammenhæng mellem Østergaards medvirken i "Hele Historien" og hans plads i bestyrelsen,« siger Jes Schrøder.

Flemming Østergaard understreger også, at portrættet og hans bestyrelsespost intet har med hinanden at gøre.
»Min bestyrelsespost har overhovedet ikke haft nogen indflydelse på programmet. Det har aldrig været oppe i bestyrelsen. Om programdirektøren vidste det eller ej? Det ved jeg ikke,« siger Flemming Østergaard.

Aftale eller ej, så mener kritikerne, at der var en række meget centrale punkter i historien om Flemming Østergaard, som man burde have spurgt ham ind til.
»Det er muligt, at Flemming Østergaard ikke vil svare på spørgsmål vedrørende vores bog. Men alligevel er der en række helt oplagte emner, som man kunne have taget fat i, som er vel dokumenteret i både artikler og Parkens egne regnskaber. Hvorfor spørger man ham ikke om, hvorfor hans hyre var langt højere end i andre lignende selskaber? Hvorfor spørger man ham ikke, hvorfor han solgte alle sine egne aktier i Parken til selskabet selv, kort tid før de faldt drastisk?« spørger Morten Johnsen.

Troels Troelsen fra CBS mener også, at udsendelsen har store mangler.
»Det er ikke nogen undskyldning, at det er et portræt af ham. Som menneske er han også forretningsmand, og hans forretningsmetoder berøres ikke – og de svarer meget godt til et af hans tidligere udsagn: "Jeg betragter livet og forretning som en boksekamp. Enten ligger de eller jeg." Det kunne være interessant at have talt med hans partnere undervejs,« siger Troels Troelsen.

Både Jes Schrøder fra TV 2 og Thomas Heurlin fra Koncern TV understreger, at der er tale om et portræt af Flemming Østergaard som menneske og ikke en kritisk erhvervshistorie.
»Derfor skal programmet heller ikke gå ned i alle de detaljer, der måtte være om Flemming Østergaard og Parken,« siger Jes Schrøder.

Flemming Østergaard ønsker ikke at kommentere de spørgsmål, som Morten Johnsen gerne så stillet i portrættet.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen