TV 2 afviser medansvar for stress hos eksterne producenter

”Jeg kan ikke genkende kritikken af, at vi på TV 2 bestiller i sidste øjeblik og presser produktionstiden ned,” siger TV 2-kanalchef Lotte Lindegaard om stress i produktionsselskaberne. Hun peger på den digitale omstilling som en væsentlig stress-faktor
  • Miklos Szabo / TV 2
    ”Der er grænser for, hvor langt vi kan gå i forhold til at tage personaleansvaret for andre private virksomheders ledelse," siger Lotte Lindegaard.
15.01.2018 · 11:28

Tv-branchen er præget af stress og pressede arbejdsforhold. Det har Journalisten fortalt om i en række artikler. Her fortæller folk i branchen, at stress-problemerne er taget til de senere år, med grelle eksempler på medarbejdere, der taber hukommelsen eller kaster op i redigeringsudstyret.

Men når ansvaret for branchens stress-problemer skal placeres, er tendensen, at pilen peger opad i fødekæden. De menige medarbejdere peger på deres ledelser i produktionsselskaberne, og ledelserne peger på deres kunder - ofte de store broadcastere som DR, TV 2, MTG og Discovery, fordi de ifølge produktionsselskaberne presser priserne og produktionstiderne ned.

På baggrund af Journalistens dækning af stress-problemerne i tv-branchen har formanden for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, sendt et brev til kanalcheferne hos DR, TV 2, MTG og Discovery. Her henstiller han til, at branchen i fællesskab gør noget ved de arbejdsmiljøproblemer, der præger den danske film- og tv-branche.

”Vi er selvfølgelig også i dialog med de produktionsselskaber, der har DJ’s medlemmer tilknyttet. Men i sidste ende kommer presset ofte fra kunderne,” siger Lars Werge i en pressemeddelelse på DJ's hjemmeside.

TV 2 kan ikke genkende kritikken

Hos TV 2 tager kanalchef Lotte Lindegaard gerne en dialog med resten af branchen. Men hun afviser, at TV 2 har et medansvar for stress-sygemeldinger hos produktionsselskaberne.

”Jeg kan ikke genkende kritikken af, at vi på TV 2 bestiller i sidste øjeblik og presser produktionstiden ned. Det kan ske, at vi bestiller noget meget sent, men det er helt klart en undtagelse. Tid er kvalitet. Og vi har meget dårlige erfaringer med at lave brandslukningsbestillinger, så det arbejder vi hårdt på at undgå,” siger Lotte Lindegaard til Journalisten.

Er du enig i kritikken af, at I som broadcastere har et medansvar for de tiltagende stressproblemer hos medarbejderne i produktionsselskaberne? 

”Der er grænser for, hvor langt vi kan gå i forhold til at tage personaleansvaret for andre private virksomheders ledelse. Vi må gå ud fra, at vores professionelle samarbejdspartnere varetager deres medarbejderes interesser. Hvis vi ikke får en tilbagemelding om, at noget ikke kan lade sig gøre, så kan vi ikke handle på det,” siger Lotte Lindegaard og tilføjer:  

”Nu får vi så at vide, at der er problemer. Det må vi tage en dialog om. Ingen af os kan være tjent med, at arbejdsvilkårene bliver for pressede for medarbejderne i den branche, vi alle forsøger at værne om.” 

Lotte Lindegaard understreger, at TV 2 tager meldingerne om alvorlige stress-problemer i de eksterne produktioner alvorligt.

”Vi har en soleklar interesse i, at produktionsforløbene ikke bliver unødvendigt pressede, og at arbejdsvilkårene ikke er urimelige. For det giver dårligere tv-programmer. Problemet er, at vi er midt i en meget omfattende digital omstilling, som både udfordrer formaterne, produktionsflowet og medarbejdernes roller og kompetencer,” siger Lotte Lindegaard.  

Digital omstilling er en stress-faktor

Hun peger på den digitale omstilling som en væsentlig årsag til stress hos branchens medarbejdere.

”Derfor vil vi gerne sammen med producenterne se på, hvordan vi kan planlægge smartere i et marked, som er meget præget af de nye digitale muligheder, hvor der for nogle programmers vedkommende skal leveres indhold på mange platforme. Det presser også vores medarbejdere. Vores redaktører bestiller ikke længere kun et tv-program, men indhold til mange flere forskellige formater end det, vi er uddannet og opdraget til,” siger hun.

Men meldingerne fra medarbejdere og produktionsselskaberne går på, at I har et medansvar for stressproblemerne, fordi i presser priser og produktionstider ned?

”Selvfølgelig er vi meget prisbevidste. Men vi har først og fremmest fokus på at få teknikken billigere. Minutpriserne på de programmer, vi bestiller på TV 2, er ikke faldet de senere år, og der har været markante lønstigninger i branchen, så jeg kan ikke genkende, at vi presser prisen på indholdet ned,” siger Lotte Lindegaard.

Men selv om prisen er den samme, så siger du jo selv, at I i dag forlanger mere indhold på flere platforme for de samme penge. Det er vel med til at forværre stress-problemerne? 

”Det er helt sikkert her, at en del af forklaringen på det øgede arbejdspres ligger. Det er vi nødt til at tage alvorligt, for det rammer os alle sammen i hele branchen. Det påvirker medarbejderne hos både os broadcastere og hos produktionsselskaberne.”

Hvad vil I gøre ved den problemstilling, som fører til alvorlige stresssygemeldinger hos medarbejderne i produktionsselskaberne?  

”Jeres fokus på problemstillingen og Lars Werges henvendelse fører helt sikkert til, at vi må i gang med den dialog på tværs af hele branchen,” siger Lotte Lindegaard.

Har ingen konkrete bud på løsninger

Men har du nogle konkrete bud på, hvad man kan gøre ved stress-problemerne?

”Nej, det er temmelig komplekst. Jeg ville elske, hvis jeg sad med en løsning lige nu og her, men det gør jeg ikke. Det er noget, vi skal diskutere med dem, som har personaleansvaret ude i produktionsselskaberne. Men det er afgørende, at indhold, ambitioner og budget selvfølgelig skal hænge sammen,” siger Lotte Lindegaard og tilføjer:

”Jeg er helt enig i, at vi ikke skal forvente en Rolls Royce, hvis vi har bestilt en Lada. Det har vi talt meget om på TV 2, og det er vi blevet meget mere bevidste om.”

Journalisten bragte i sidste uge et interview med underdirektør Lars Høgsberg fra DR Medier om problemerne med stress i tv-branchen og DR’s eventuelle medansvar som broadcaster. Det var i sidste uge ikke muligt at få et interview med programdirektøren hos Discovery, der var på ferie, mens programdirektøren hos MTG ikke ønskede at lade sig interviewe om emnet.

 

Kommentar

15/01/2018 - 14:50

Lars B. Jørgensen

Måske er det syndromet

http://journalisten.dk/brillen-der-goer-blind

15/01/2018 - 16:19

Kim Ravn-Mortensen

Tænkte det samme
Med den brille kan man på ingen måde få øje på nogen som helst problemer, man selv har ansvar for.

http://journalisten.dk/brillen-der-goer-blind

Seneste jobopslag

Ritzau søger journalist til nyhedsredaktionen

Ritzau
Ansøgningsfrist: 29.11

Kommunikatør søges til Holbæk Kommune

Holbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 25.11

Navneredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 23.11

Erfaren formidler til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 27.11

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11