Våben, tobak og fastfood: Tre informationsfolk fortæller om, hvordan man arbejder med at kommunikere det helt umulige.
Rasmus G. Kristensen er informationschef i den danske afdeling af tobakskæmpen Philip Morris. Firmaet har 70.000 ansatte verden over og sælger bl.a cigaretmærkerne Marlboro, Skjold og LM.
Journalisten bringer i det nummer, der udkommer onsdag, et interview med Rasmus G. Kristensen – og med to af hans kolleger, der kommunikerer om lige så svære emner, nemlig våben og fastfood.
»Jeg arbejder med et produkt omgærdet af voldsomme anklager og med en lang historisk ballast på godt og ondt. Jeg ville være lidt uoprigtig, hvis jeg ikke indrømmede, at jeg nyder en del af jobbet, netop fordi det er kontroversielt,« siger Rasmus G. Kristensen.
Fakta, fakta, fakta
»Der er kun én måde at kommunikere på i dag, når man er så udfordret på sin troværdighed, som den her branche er – rimeligt eller urimeligt – det er fakta fakta, fakta, fakta, fakta.«
»Produktet kan slå folk ihjel. Men tobak er et historisk faktum, ligesom efterspørgslen er det. I mine øjne er samfundet bedre tjent med ansvarlige virksomheder, der lægger langt størstedelen af omsætningen direkte i statskassen, frem for at efterspørgslen dækkes af kriminelle. Jeg har det fint med at repræsentere sådan en ansvarlig virksomhed,« siger han.
Brand turnaround for fastfood
Sara Helweg-Larsen er kommunikationsdirektør i McDonalds. Hun har tidligere arbejdet i elbilvirksomheden Better Place.
»Mit hjerte banker for at flytte holdninger gennem kommunikation. Og der er masser af myter, fordomme og holdninger i forhold til McDonald's,« siger kommunikationsdirektøren, der siden 2010 har arbejdet på et såkaldt "brand turnaround" for fastfood-giganten.
»Alle i fødevarebranchen anbefaler en varieret kost, det gør vi også. En gennemsnitsgæst på McDonald's kommer en-to gange om måneden. Det mener vi godt, at man kan klare, og vores menu rummer også sunde retter. Vi er ikke en ernæringspolitisk tænketank, vi er en forretning,« siger Sara Helweg-Larsen.
Missiler mod Østjylland
Den danske våbenproducent Terma beskriver sig selv som »en højteknologisk arbejdsplads, hvor vi kan løse komplicerede tekniske udfordringer med viden og ingeniørkunst«.
Kasper Rasmussen er kommunikationschef i det østjyske firma.
Han fortæller om en video, der i forsommeren vakte opsigt. Danske Terma havde leveret materiale til den amerikanske våbengigant Lockheed Martins pr-video. I en videosekvens bliver Østjylland angrebet af missiler fra Mellemøsten – indtil Lockheed Martins missilforsvarssystem afværger angrebet.
Den går måske nok i USA, men ikke i Danmark, fortæller Kasper Rasmussen.
»Danmark er måske nogle gange decideret berøringsangst for at vise, hvad forsvarsmateriel kan blive brugt til. Det bliver jo altså brugt i krig,« siger Kasper Rasmussen, der kom til Terma i 1999 som virksomhedens første kommunikationsmedarbejder.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.