search

Tre gode råd til dig, der er chef

Koncepter og lemmingeeffekt fylder for meget i mediebranchens hjørnekontorer. Det mener chefredaktør Erik Haldan fra Ugeavisen Esbjerg, der vandt Redaktørprisen sidste år. Nu uddeles prisen snart igen. Haldan deler tre gode råd og sin egen største svaghed

Det blev bemærket på Esbjerg-egnen, da chefredaktør Erik Haldan på den lokale ugeavis sidste år vandt en pris. Årets Redaktør blev hædret for første gang ved Redaktørernes Døgn i Svendborg.

»Det var en stor ting for mig personligt. Men det blev også bemærket og kommenteret meget lokalt, både af kollegerne på avisen og i byen,« siger Erik Haldan.

Han modtog prisen for sin ledelse af Ugeavisen Esbjerg. ”Hans høje ambitionsniveau på en ugeavis og ikke mindst demokratiprojekt for at få flere esbjergensere til valgurnerne imponerede dommerkomiteen,” skrev Danske Medier, som står bag prisen.

Nu gør Danske Medier prisen permanent. Den uddeles næste gang på Redaktørernes Døgn den 5. maj.

Lemmingeeffekt i medierne

Erik Haldan mener, der er nogle problematiske tendenser i dansk medieledelse, som der må gøres op med.

Han peger på, at nogle medier redigeres for meget efter skabeloner og efteraber hinanden.

»Medierne er blevet utrolig konceptstyrede nogle steder. Man sidder og skriver ned i skabeloner, så avisen ser ens ud hver dag. Det gælder også radio og tv. Hvis noget er en succes for den ene, så går konkurrenterne efter mere af det samme. Men jeg tror ikke, man skal være bange for at kassere rutinerne og prøve noget nyt,« siger han.

»Det er en farlig tendens. Jeg hører tit folk sige, at de ikke gider læse avisen eller se tv, fordi tingene er så forudsigelige. Når der sker store ting, kan man forudse dækning i de første par dage. Der sker en lemmingeeffekt. Det er godt at tænke skævt en gang imellem.«

Jeg skal tænke, inden jeg taler

Hvad har I selv gjort på Ugeavisen Esbjerg for at undgå den lemmingeeffekt?

»Hver uge stiler vi efter at undgå at lave det samme som alle de andre. Det er ikke altid, det lykkes. Men jeg kan for eksempel godt forestille mig, at vi dedikerer et helt nummer til ét emne, som vi vil i bund med. Så må pligtstoffet bare vente til næste gang,« siger Erik Haldan og fortsætter:

»Et simpelt eksempel er en superliga-kamp, som bliver spillet om søndagen. Vi udkommer onsdag, og så giver det jo ingen mening for os at skrive en kampreportage. Vi skal have historien om ham, der brækkede benet eller ham, der sparkede stolen væk under hjælpetræneren. Vi vil gerne overraske læserne.«

Hvad skal du selv blive bedre til som leder?

»Jeg kan godt blive væk i noget, som optager mig meget. Der skal jeg nogle gange tænke mig om, inden jeg åbner munden. Jeg kan være slem til at sige ”det kunne også være spændende”, men der skal jeg passe på ikke at læsse for meget på huset. Man skal huske, at der er forskel på at have en ide og en plan, for ellers kan man få så store ambitioner, at huset knækker halsen på det,« siger Erik Haldan.

Erik Haldan er som sidste års vinder en del af den jury, der skal vælge den næste Årets Redaktør. Tine Christel, chef for efteruddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, er formand for juryen. Derudover er medlemmerne presserådgiver i KVINFO Suzanne Moll og chefredaktør på Samvirke Karsten Kolding.

Alle kan indstille en chef frem til 6. marts.

Tre gode råd til cheferne

Journalisten har bedt Erik Haldan give tre gode råd til andre mediechefer derude.

  1. Sæt dit hold. »Man skal ikke gå ud fra, at man har alle svar selv. Ens medarbejdere er mindst lige så gode, som man selv er. De er faktisk bedre til nogle ting. Det handler om at give dem lov til at lave præcis det, de er bedst til. Hvis en medarbejder stopper og erstattes af en anden, så er det vigtigt at finde ud af: Hvad er den nye medarbejder god til? Hvor kan vi bedst bruge ham i vores maskine?«
  2. Giv kritik tæt på medarbejderne. »Du skal være i stand til at give konstruktiv kritik: Hvorfor gik det ikke, som vi havde troet? Gør det tæt på medarbejderen. Jeg bryder mig ikke om de oplæg, der er nogle steder, hvor folk bliver heglet ned på redaktionsmødet. På de møder skal tonen være okay, og hvis du har noget på den enkelte medarbejder, så tag den under fire øjne.«
  3. Tænk skævt. »Der er den lemmingeeffekt i mediebranchen. Man skal turde tøve engang imellem og lige tænke sig om: Hvad er det, konkurrenterne laver? Hvordan kan vi lave noget andet?«
Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen