search

Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Landsforening anklager TV 2-vært for at omtale transseksuelle respektløst og sammenligne dem med »freak-show«. På TV 2 vil de ikke undskylde noget, slår redaktionschef fast. (Opdateret 13.20)

Landsforening anklager TV 2-vært for at omtale transseksuelle respektløst og sammenligne dem med »freak-show«. På TV 2 vil de ikke undskylde noget, slår redaktionschef fast. (Opdateret 13.20)

Landsforeningen for Bøsser, Lesbiske, Biseksuelle og Transpersoner (LGBT) kritiserer en vært på TV 2's lokalstation TV2 Østjylland for at tale nedsættende om transseksuelle. De har nu indgivet en officiel klage til tv-kanalen. Det skriver nyhedsbureauet Newspaq.

LGBT er utilfredse med et interview, der blev sendt på TV2 Østjylland den 7. januar i år. Studieværten interviewer redaktøren af et nyt blad for homoseksuelle.

LGBT klager over, at studieværten konsekvent omtaler en transseksuel fra magasinet, der har skiftet køn fra mand til kvinde, som »ham«. De klager også over et konkret spørgsmål:

»Hvor går grænsen fra et kærligt portræt af sådan en 'kvinde-mand' til et decideret freakshow, særlinge med perverse lyster?« spørger studieværten.

»At omtale en transperson som 'ham' næsten konsekvent er mangel på respekt. Og når man sammenligner transpersoner og freakshow, sætter man det indirekte i samme kategori, selv om man ikke siger det direkte. Det er ikke i orden,« siger Sebastian Svegaard, transpolitisk talsperson for LGBT, til Newspaq.

TV2 Østjylland vil ikke undskylde eller beklage.

»Jeg synes ikke, at de anklager om, at det er hadsk og ondsindet, har noget på sig. Vi er selvfølgelig kede af, at nogle har følt sig sårede, men vi har ikke noget at undskylde eller beklage,« siger redaktionschef på TV2 Østjylland Eva Kvist.

(Opdateret 13.20: Vi havde skrevet, at det var redaktøren af magasinet, der blev omtalt som 'ham'. Det er imidlertid en case fra magasinet.)

Kommentarer
23
Martin Hjort
19.01.11 11:48
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Artiklen fik mig til at gå ind på TV2 Østjylland for at se klippet. Efterfølgende undre det mig godt nok, hvordan det indslag kan fremtvinge en så voldsom klage. Det var et helt reelt interview i en god og sober tone, hvor studieværten blot stiller et spørgsmål, som jeg tror mange - der ikke kender homomiljøet - ville finde meget oplagt.

Selvom det måske er meget naturligt i visse kredse, at man skifter køn halvvejs igennem livet, så er det trods alt stadig særdeles unormalt for langt de fleste. Her fik den (for øvrigt ganske veltalende og tillidsvækkende) repræsentant for det nye homomagasin, der var årsagen til interviewet, så mulighed for at fjerne noget af mystikken.

Pas på, at I ikke bliver for bornerte, LGTB.

 

Fremhævet af Journalisten
Majbrit Krogh
19.01.11 12:17
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Jeg havde det lige som Martin Hjort, da jeg i første omgang blev harm efter at have læst artiklen. Sat i sammenhæng synes jeg heller ikke, at klippet er så slemt, som jeg frygtede.

Hvis klippet i øvrigt står til troende, så må følgende være forkert: "Redaktøren har skiftet køn fra mand til kvinde. LGBT klager over, at studieværten konsekvent omtaler den transseksuelle som »ham«. "

Studieværten omtaler ikke redaktøren, men en person der er blevet interviewet til bladet som "ham". Det er klodset og i mine øjne dumt, men jeg tror ikke, han gør det for at være hadfuld. 

Men det er vigtigt at være opmærksom. Et åbentsindet samfund kommer blandt andet af et åbensindet medielandskab. Så en opfordring til alle må være at snakke ordentligt om og til jeres medmennesker.

Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
19.01.11 12:24
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

@Majbrit Krogh

Tak for din kommentar. Du har ret, og vi har opdateret artiklen, så der ikke står, at det er redaktøren, der omtales som 'ham', men en case fra magasinet.

Fremhævet af Journalisten
Nicki Lolk Sørensen
19.01.11 14:18
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært
Det er klart at TV 2 ikke vil undskylde noget, når det ikke er sendt på TV 2, men på TV 2|ØSTJYLLAND.
Fremhævet af Journalisten
Teit Uldum
19.01.11 16:20
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Jeg finder det meget respektløst at omtale en transseksuel person som er født som dreng men nu ER kvinde som "ham" - personligt har jeg kendt en transeksuel som tekniske set var mand hele livet men som følte sig som kvinde og levede som sådan og kunne aldrig drømme om at om- eller tiltale hende som "han" men jeg forstod at hendes kusine som havde kendt hende som sin fætter hele livet sagde "han" - men det er jo svært nok at være transseksuel og derfor bør vi andre ikke gøre det sværere end højest nødvendigt. Vi kalder jo heller ikke vores voksne børn for "fars lille dreng/pige" når de først ER voksne - hermed mener jeg vi må jo nødvendigvis forholde os til andre mennesker som de aktuelt er.

Og at fremhæve at homosekuelle, som i øvrigt er en hel anden gruppe end transseksuelle, skulle være mere perverse end heteroseksuelle er jo lodret dumhed og uvidenhed og som medievirksomhed bør TV 2 vel overveje om de vil medvirke til at forstærke fordomme og uvidenhed...?!

Fremhævet af Journalisten
Bjørn Hvidt-Pedersen
19.01.11 20:09
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Jeg skal love for, at den sexualpolitiske kamp er degeneret i '00-erne med LGBT-generationens indtog i homoorganisationer og -medier. Nu er vi tilbage ved 1950-ernes og 1960-ernes pæne homofile, som man skulle tale pænt til og om.

Nutidens krænkelsesfundamentalisme er i diamentral modsætning til min egen generations frigørelseskamp fra 1968-1995, hvor det netop handlede om bruge alle de "slemme" og "forkerte" slang- og skældsord om sig selv for derved at bryde tabuer og sætte sig på betydningen af ordene og gøre dem positive.

Det var derfor vi gjorde op med "de homofile" og kaldte os bøsser, lesbiske, svanser, fisseletter m.m. og dannede Bøssernes Befrielsesfront og Lesbisk Bevægelse og gennemførte en navneændring af Landsforeningen fra Forbundet af 1948 til Landsforeningen for bøsser og lesbiske.

Dengang var vi "dem de andre ikke måtte lege med", "de kunne ikke slå os ihjæl", "vi skiltede med det" og "var stolte af det" !

Nu er vi tilbage til Det Radikale Venstres politiske korrekte pænhed og politik "med ynde", som også sad på den sexualpolitiske dagsorden i min barndom.

Men fordi man tilhører en minoritet, har man ikke nødvendigvis altid ret.

 

Bjørn Hvidt-Pedersen

tidl. formand for Landsforeningen for bøsser og lesbiske i Århus

Fremhævet af Journalisten
Eva Kvist
20.01.11 10:10
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

TV 2 l ØSTJYLLAND har ingen fordomme mod hverken homoseksuelle, transseksuelle eller andre seksuelle minoriteter. Tværtimod.  Vi inviterer dem gerne indenfor og det var det, der skete i programmet Go’ Aften Østjylland 7. januar, hvor studievært Søren Ø. Jensen interviewede redaktøren af et nyt homo-magasin. Et oplysende program, hvor alle seere bliver klogere på livet som homoseksuel og transseksuel.  I forlængelse af udsendelsen er både studieværten og jeg blevet tillagt adskillige motiver og jeg er  – baseret på et citat, der var revet ud af en sammenhæng – blandet andet kaldt en fordomsfuld TV2-chef. Lad mig understrege, at jeg og Go’ Aften Østjylland er det stik modsatte. Vi interesserer os levende for alle afskygninger af livet og har stor respekt for de udfordringer, et liv som transseksuel eller homoseksuel byder på. Vi planlægger flere udsendelser om relaterede emner i tiden fremover og glæder os til at bevise dette på skærmen. Til glæde for vores seere.

Jeg opfordrer alle til at gå ind på vores hjemmeside og se det omtalte interview og selv bedømme.

Med venlig hilsen


Eva Kvist
Redaktionschef



TV 2 | ØSTJYLLAND
Skejbyparken 1, DK-8200 Aarhus N
Tel.   +45 87 42 42 42

evkv@tv2oj.dk
www.tv2oj.dk
Fremhævet af Journalisten
Eva Kvist
20.01.11 11:13
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Og her er indslaget, som hele debatten udspringer af - se det og døm selv:

http://tv2oj.fynskemedier.dk/arkiv/2011/1/7?video_id=16360&autoplay=1

Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
20.01.11 11:22
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Hej,

Det er altid svært at kritisere en interesse-organisation for et mindretal, når man ikke selv er en del af det mindretal, uden at blive beskyldt for intolerance.

Men efter således at have slået syv kors for mig :-), tror jeg Landsforeningen skal passe på, den ikke tager en offer-rolle på sig, som i virkeligheden er langt mere skadelig for sagen end en nysgerrig interviewers fortalelse.

vh Chr. Barfoed

   

Fremhævet af Journalisten
Uffe Elbæk
20.01.11 14:58
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Kære meddebattører - en lille kommentar i denne - for mig vigtige - debat. For som en af jer andre skriver ovenfor, var det ikke i første omgang studieværtens ubetænksomme tiltaleform eller hans unuancerede bemærkninger om hvornår noget er normalt eller et freakshow, der fik mig til at reagere.Nej, der hvor filmen knækkede for mig, var da Eva Kvist efterfølgende skulle forsvare sin studievært og TV-stationens generelle holdning overfor homoseksuelle og transpersoner. Af grunde som endnu står uklart for mig, var det åbenbart nødvendigt for Eva Kvist at bruge ord som pervers koblet sammen med homoseksuelles livsstil.

Dette er nu - kan jeg forstå - et fejlcitat. Eller rettere: citatet er taget ud af sin rette sammenhæng. Hvilken sammenhæng får vi dog ikke at vide. 

Uden forhåbentligt at grave yderligere verbale kløfter, så ser jeg denne sag som endnu et symptom på, at vi alle har svært ved at finde de rigtige ord og begreber til at beskrive den mangfoldighed af livsudtryk og livsformer vores samfund i dag består af. Og netop derfor er det så vigtigt, at ihvertfald vores public service stationer gør en dyd ud af at beskrive virkeligheden så præcist og respektfuldt som det overhovedet kan lade sig gøre. Dvs at journalisterne i deres arbejde er sig bevidst om ikke at producere endnu flere fordomme, stereotypiseringer og fjendebilleder end godt er.

For denne gang var det en transperson det gik ud over. Næste gang kan det være en udkantsdansker (som vi jo alle ved er arbejdsløs og små ubegavet) eller en 3. generationsindvandre (som vi jo alle ved er voldelig og en samfundsnasser) derkommer i sprogfælden.

Derfor er udfordringen - set derfra hvor jeg sidder - hvordan medierne evner at forholde sig både respektfuldt som kritisk til den mangfoldighed af livsformer som Danmark i dag rummer.  Personligt tror jeg, at ovenstående kræver at man hos TV2 og DR har en klar formuleret mangfoldighedsstrategi. Dvs en strategi for hvordan disse to public service virksomheder både kan afspejle som agere klogt i det komplekse kulturelle og sociale landskab Danmark er i dag.

 

Fremhævet af Journalisten
Lissi Jessen
24.01.11 01:34
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Iflg en større undersøgelse, findes der lige så mange transkønnede(transseksuelle) som bøsser i dette land.

Men 2/3 af de transkønnede har aldrig talt med nogen om det.

Det skyldes selvfølgelig, at de frygter ikke at blive mødt positivt - de frygter at blive mødt fordomsfuldt.

Det burde være en selvfølge for et ansvarligt medie, at søge at oplyse og nedbryde fordomme.

Dette har man ikke gjort i TV2Østsagen.

Nogle indlæg taler om at de transkønnede ikke skal hænge sig i disse små-fejlformuleringer.

Men det er jo med ord, vi sårer folk.

Og for en person der med store personlige omkostninger har skiftet køn, er det en grov tilsidesættelse af personens integritet, at blive kaldt ved sit gamle køn.

Uanset om man forstår hvad der motiverer transkønnede, bør enhver, hvis de vil, kunne forstå dette enkle fakta- pg respektere et menneskes integritet.

Fremhævet af Journalisten
Klaus Wendelboe
24.01.11 10:17
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Hej Lissi

For en god ordens skyld: TV2 ØST har ikke været involveret i den omtalte sag, det har derimod TV2 Østjylland.

Der er jo ikke tale om en stor fejl i sproglig forstand, men som du selv er inde på, så er det jo ofte i detajlen, at djævlen ligger... Og her får du altså forvekslet en regional tv-station i Vordingborg med en ditto i Århus :-)

God dag

Mvh

Klaus Wendelboe

TV2 ØST (Vordingborg)

Fremhævet af Journalisten
Lissi Jessen
24.01.11 11:40
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

@Klaus Wendelboe : Du har ret- det er vigtigt at være præcis med det man siger- og ikke forveksle det ene med det andet-:)

NIGGER

Det er interessant at flere i denne debat, og ikke mindst Eva Kvist selv, ikke kan indse, at uanset hvordan man vender og drejer den, tillægger personer motiver/fordomme/uvidenhed/uheldige formuleringer, så er det fakta, at de det drejer sig om, er vrede over, at man kan kan finde på at kalde en (transkønnet) kvinde for en mand, og bagefter sammenkæde en artikel om hende, med et freakshow.

At kalde en (transkønnet) kvinde for en mand, osv svarer til at fornærme en afroamerikaner ved at kalde vedkommende nigger eller, hvis det er en mand: boy.og dermed indikere det gamle herre- slave forhold.

 

Eva Kvist´s udtalelse hvor homoseksualitete kædes sammen med pervers og ulovligt, kan hun nok så meget bedyre er revet ud af en sammenhæng - men det er efterhånden trættende med alle disse offentlige personer, der efter at være fanget i en grovhed undsigere deres egne ord.

 

Fremhævet af Journalisten
Michael Jensen
24.01.11 12:52
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Lissi Jensen du skriver følgende; "Iflg en større undersøgelse, findes der lige så mange transkønnede(transseksuelle) som bøsser i dette land."

Hvor kan man finde den undersøgelse? I mine øjne virker det tal usandsynligt højt. Personligt kender jeg ingen transseksuelle, men derimod masser af homoseksuelle. Så jeg vil tillade mig at tvivle på din påstand, med mindre du selvfølgelig kan smide et link til den undersøgelse, du henviser til. Ellers skal man vist tage din udtalelse med et gran salt...

Fremhævet af Journalisten
Malene Andreasen
24.01.11 13:13
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Her lidt info om os transkønnet:

http://blankavej.dk/t-gruppen/

http://www.thranesen.dk/

 

Fremhævet af Journalisten
Malene Andreasen
24.01.11 19:51
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Vi Transkønnet ønsker bare ikke at blive stigmatiseret, fra ordbogen ”mærke nogen som afvigende personer” derfor ønsker vi en dialog med pressen og forbereder en konference/møde med pressen og pressefolk og for af kunne føre denne dialog.

Fremhævet af Journalisten
Lissi Jessen
24.01.11 21:53
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

@Michael Jensen: her er den efterspurgte undersøgelse:

 

 http://www.casa-analyse.dk/default.asp?Action=Details&Item=387

 

 

Fremhævet af Journalisten
Lissi Jessen
24.01.11 23:27
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

linket virkede ikke- her er det igen: 

Juni 2009. Af Leyla Gransell og Henning Hansen, CASA.

I 2009 blev den første levevilkårsundersøgelse om om den danske LGBT-befolkning gennemført. Undersøgelsen blev gennemført af CASA, og findes i forskellige versioner på deres hjemmeside - http://www.casa-analyse.dk/default.asp?Action=Details&Item=387 - hvor de forskellige versioner er beskrevet.

Regnbuefamiliers forhold 2008

Fremhævet af Journalisten
Malene Andreasen
25.01.11 10:26
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Det kan oplyses at denne levevilkårsundersøgelse bliv iværksat af LGBT Danmark (daværende navn LBL)

http://www.lgbt.dk/

 
Fremhævet af Journalisten
Liann Rikke
08.02.11 11:40
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Hej Har læst denne debat og kan kun sige at Dr og Tv2 ikke har forstået spor af hvad det vil sige at være Transseksuel, jeg er selv Transseksuel Kvinde og deltog selv i aftenshovet på Dr sidste år og blev behandlet lige så respektløst hvor de bla. omtalte mig som han og mand selv om jeg har levet som kvinde siden jeg var 16 år, men har den opfattelse at "vi" bliver brugt til en udsendelse om mennesker der ikke er helt normale, det er usmageligt og kan kun fraråde andre at hoppe i den fælde og deltage i deres "freakshow"

 

Mvh. Liann

Fremhævet af Journalisten
Malene Andreasen
15.02.11 09:33
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Høringen har til formål at belyse en række aktuelle forhold for transkønnede i dagens Danmark, herunder om transkønnethed fortsat skal betragtes som en identitetsforstyrrelse som i dag eller som en normal variation; om de civilretslige vilkår og muligheder for at indgå i samfundet som transkønnet; samt om vejledning, rådgivning og behandling af transkønnede, der ønsker hjælp til at ændre deres sociale og/eller kropslige køn for at bidrage til deres psykiske velbefindende og livskvalitet. Mere om høringen.

Fremhævet af Journalisten
Malene Andreasen
15.02.11 09:34
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært
Her er linket: http://www.thranesen.dk/artikler/Transhoering_20110214_TD_LGBTDK.pdf
Fremhævet af Journalisten
Lotte Dersgaard
27.09.11 11:01
Re: Transseksuelle klager over TV 2-studievært

Hej mIchael

Jeg så dette indlæg idag og kan mere og mere forstår hvor intolerance stammer fra . At sidestille transseksuelle med fortæller mig som transseksuel at du ikker ved hvad begrebet dækker, men du kan gå ind på vores hjemmeside og blive oplyst.

www.2girls4ever.net 

 

P.S : Et godt råd en anden gang MIchael : lad være med at udtale dig om ting du ikke har viden om. For det første så kvajer du dig ikke og for det andet såre du ikke andre mennesker. 

Fremhævet af Journalisten