
Transportminister Benny Engelbrecht tager det første spadestik på Lynetteholmen. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
”Benny Engelbrecht skal fægte med åben pande og vedkende sig, at han selv bad om det.”
Sådan siger chefredaktør på B.T. Jonas Kuld Rathje om en historie i dagens avis, hvor det fremgår, at transportminister Benny Engelbrecht bestilte en gendrivelse til ministeriets hjemmeside, der irettesatte B.T.’s journalistik.
I Folketingssalen har Benny Engelbrecht ellers forklaret, at det var ministeriet, der ønskede gendrivelsen. Men en aktindsigt viser nu, at det var ministeren selv, skriver B.T.
”Nu viser det sig, at det helt ekstraordinært er en bestilling fra ham selv,” siger Jonas Kuld Rathje.
Sagen handler om, hvorvidt danske skatteborgere kan ende med en milliardregning til metro og en ny ringvej, når den kunstige ø Lynetteholmen skal opføres.
Temmelig usædvanligt
I gendrivelsen skriver ministeriet, at historien i B.T. bygger på en række misforståelser og tolkninger og derfor ikke giver et retvisende billede af sagen.
Ministeriet har hverken før eller efter gendrivelsen rettet henvendelse til B.T. og bedt om at få rettet faktuelle fejl i den pågældende artikel.
Over for B.T. kalder Oluf Jørgensen, mediejurist og forskningschef emeritus på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, sagen for temmelig usædvanlig.
”Ministeriet skriver, at B.T. har bragt en historie, der bygger på misforståelser og ikke retvisende oplysninger, men uden at oplyse, hvilke oplysninger der skulle være forkerte,” siger Oluf Jørgensen.
Hårdknude
Jonas Kuld Rathje forklarer, at B.T. er ked af, at forholdet til transportministeren er gået i hårdknude. Benny Engelbrecht er ikke tryg ved B.T. og vil derfor ikke stille op til interview.
”Det er sjovt at lave en historie som den, vi udgav i går aftes, men vi vil jo hellere have, at han stiller op og svarer på vores spørgsmål. Men forholdet er gået i hårdknude, og det betyder, at vi ikke kan komme videre.”
Jonas Kuld Rathje har i dagens efterkritik understreget, at B.T. skal holde tungen lige i munden, når avisen selv er part i sagen.
”Man kan nogle gange godt blive grebet lidt af stemningen,” siger han.
Og du synes ikke, at det viser, at I er blevet grebet af det ved at hæfte jer ved, at det er ministeriet eller Benny Engelbrecht, der ønsker gendrivelsen?
”Nej, jeg synes, det er en vigtig historie om, hvad politikere siger, og hvad der er det rigtige,” siger Jonas Kuld Rathje.
Transportministeriet har ikke nogen kommentarer til sagen, men henviser til en korrespondance med B.T., hvor Benny Engelbrecht svarer, at B.T.’s artikel er baseret på nogle tal med et meget stort spænd.
”Så er det er ikke faktuelt forkert, når B.T. skriver, at det ”kan” ende med en regning, for der ”kan” ske rigtig meget. Det er bare ikke retvisende, når udgifterne til nødvendig infrastruktur er meget tæt på det laveste skøn for indtægter og rigeligt inden for det realistiske skøn,” skriver ministeren.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.