Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Søgning er fortsat den vigtigste kilde til trafik til nyhedsmedier, mens trafik fra sociale medier ser ud til at falde med fem procentpoint på et år.
Det viser i hvert fald nye tal fra analyseværktøjet Chartbeat, som har leveret data fra 546 amerikanske og britiske nyhedsmedier til PressGazette.
Her fastholder søgning fra eksempelvis Google førstepladsen i forhold til trafik til nyhedsmedierne, mens trafik fra sociale medier falder fra 33 procent sidste år til omkring 28 procent i år.
Tallene afspejler den såkaldte referral-trafik, som er trafik til nyhedssider fra andre hjemmesider.
Ifølge PressGazette hænger det sammen med Facebooks ønske om at give mindre plads til indhold fra etablerede nyhedsmedier i de respektive feeds. Alligevel er Facebook stadig det ubetinget største sociale medie, når det kommer til at lede trafik ind til nyhedsmedierne.
I marts i år stod Facebook eksempelvis for at generere over 553 millioner sidevisninger, mens Twitter som det næstbedste sociale medie genererede 61 millioner sidevisninger.