Det er især de lidt ældre gruppers medievaner, der har rykket sig. Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
3,7 millioner mennesker i Danmark bruger hver uge streaming til at se tv. Det svarer til 65 procent af danskerne.
Dermed har streaming for første gang overhalet den traditionelle tv-sening, som det kun er 54 procent af danskerne, der benytter sig af ugentligt.
Det skriver TV 2 i en pressemeddelelse på baggrund af TV 2’s udgivelse ’Streaming i Danmark’, der kortlægger danskernes streamingforbrug.
”Samtidig viser de nyeste tal fra seermålingen Nielsen, at streaming har så godt fat i den brede danske befolkning, at vi nu reelt kan tale om, at streaming er mere mainstream end traditionelt tv i Danmark,” siger Head of Market & Performance Measurement hos TV 2 Frederik Barnholdt.
Det er særligt de 31-50-årige, der driver streaming-væksten. 78 procent af danskerne i den aldersgruppe benytter sig af streaming ugentligt og rammer i gennemsnit 74 daglige minutters streaming. Tidligere var det særligt de 21-30-årige, der var storforbrugerne af streaming.
”Mens det tidligere var Netflix og de unge, der drev væksten i forbruget og udbredelsen af streaming, skal fremgangen nu især findes blandt de danske streamingtjenester, eksempelvis tv-distributørernes tjenester, som i den grad har fået de ældre aldersgrupper med på streaming,” siger Frederik Barnholdt i pressemeddelelsen.