Traditionelle medier udfordres af netmedier

I USA har hver 10. nyhedsmedie på nettet potentialet til at konkurrere med de traditionelle medier, viser undersøgelse.

I USA har hver 10. nyhedsmedie på nettet potentialet til at konkurrere med de traditionelle medier, viser undersøgelse.


Nyhedsmedier på nettet vil i fremtiden kunne slå flere og flere traditionelle konkurrenter af pinden. I hvert fald er indholdet på hver 10. online nyhedsmedie i USA stærkt nok til at konkurrere med de traditionelle medier, skriver Time Magazine.

Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse af amerikanske netmedier lavet af fellow Michele McLellan fra Reynolds Journalism Institute ved University of Missouri.
Hun har brugt det seneste år på at studere de bedste netmedier i USA – og hver 10. lever op til hendes kriterier:

1. Indholdet er hovedsagligt originale nyheder eller debat
2. Sitet lægger vægt på at praktisere fair og gennemsigtig journalistik
3. Sitet ønsker at promovere lokalt eller etisk medborgerskab
4. Der kommer nyheder mindst tre gange om ugen
5. Ejerne forsøger at udvikle en bæredygtig økonomi

Nyhedsmedierne tæller blandt andet fondsstøttede websites med stor journalistisk bemanding, community-sites, hyperlokale nyhedssider og niche nyhedstjenester, der for eksempel skriver om restauranter, underholdning, sundhed eller miljø.

Ifølge Time Magazine præsenterer McLella sin undersøgelse til september ved Block by Block: Community News Summit 2010 i Chicago. Undersøgelsen viser ifølge Time, at 1 ud af 10 nyhedssites laver indhold, som kan betegnes som "godt" – ofte så godt at det kan konkurrere med traditionelle journalistiske medier i kampen om læsere og indtjening.

Fordelen ved nyhedsmedier på nettet er lave distributionsomkostninger – og at for eksempel hyperlokale medier produceres i tæt samarbejde med brugere. I Danmark gælder det for eksempel SvendborgsNetavis.dk og Esbjergnetavis.dk

0 Kommentarer