Tour-satsning gav pote for B.T.

B.T. er klar til at gentage satsningen med tv-reklamer og kendte klummeskribenter under Tour de France. Det gav god branding og Sporten.dk fik næsten fordobblet besøgstallet, siger avisens sportschef.

B.T. er klar til at gentage satsningen med tv-reklamer og kendte klummeskribenter under Tour de France. Det gav god branding og Sporten.dk fik næsten fordobblet besøgstallet, siger avisens sportschef.

Under Tour de France blev danske tv-seere nærmest tæppebombet med reklamer om cykel-trioen Riis, Holm og Leth, der nu var blevet genforenet som klummeskribenter i B.T. En satsning, der kunne mærkes i tegnebogen, men det var pengene værd, siger Flemming Fjeldgaard.

»Det er svært at måle resultaterne helt præcist, men mavefornemmelsen er god, både her på Sporten og i chefredaktionen. På Sporten.dk kan vi konstatere, at sidevisningerne er blevet næsten fordoblet fra 4 til 7,4 millioner i henholdsvis juni og juli måned,« fortæller han.

B.T. og Sporten.dk havde under Tour de France tilknyttet Bjarne Riis, Brian Holm og Jørgen Leth som klummeskribenter, og særligt Jørgen Leth var et glædeligt gensyn for mange læsere.

»Vi modtog bunker af mail fra læsere, der var glade for at se ham tilbage, samt en overvældende strøm af kommentarer til hans indlæg. Samtidig har vi det også godt med de ting, Jørgen Leth signalerer – substans, ånd og kant,« siger Flemming Fjeldgaard.

Et særligt gimmick var, at man på Alpe D’Huez-etapen tilbød et alternativt kommentator-lydspor på Sporten.dk, hvor Jørgen Leth og journalist Carsten Ritter kommenterede løbet.

»Vi fik mange henvendelser fra læsere, der gerne ville have Leth til at kommentere flere etaper. Så det overvejer vi også at gentage – måske også i endnu højere grad,« siger Fjeldgaard, der dog ikke kan forestille sig, at det bliver aktuelt, at Sporten.dk køber rettigheder til at streame live-billeder fra selve løbet.

At B.T. har involveret sig med Riis og Holm, der begge har indrømmet doping-misbrug, samt Jørgen Leth, der også tilhører ’den gamle garde’ i sporten, har været et kontroversielt tiltag.

»Det har skabt megen faglig debat, både i huset, og ikke mindst uden for huset. Men vi føler ikke, vi har været i seng med de folk, der skriver for os. Jeg tror for eksempel ikke, at Riis bifalder, at vi lavede historien om hans mor. Der jagter vi den gode historie, uanset hvem det gør ondt på,« siger Flemming Fjeldgaard.

1 Kommentar

Peter Andersen
6. AUGUST 2008
Re: Tour-satsning gav pote for B.T.

Et opklarende spørgsmål: 

Jeg forstår ikke Flemming Fjeldgaard's udregning i første citat: "På Sporten.dk kan vi konstatere, at sidevisningerne er blevet næsten fordoblet fra 4 til 7,4 millioner i henholdsvis juni og juli måned." Kan Lasse Højsgaard eller andre forklare? Er det en fordobling FRA juni TIL juli på sporten.dk alene, eller er det måske sporten.dk's sidehenvisninger sammenlignet med bt.dk's og berlingske.dk's samlede sidehenvisninger fra før den 1. juni, hvor sporten.dk ikke eksisterede (jvf.: http://www.journalisten.dk/berlingske-saetter-navn-pa-nyt-sportssite)?

Venlig hilsen en måske tungnem, men om ikke andet meget nysgerrig læser